Тунелът под Шипка може да струва повече от 320 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тунелът под Шипка може да струва повече от 320 млн. лв.

Преминаването през Стара планина ще бъде много по-бързо и безопасно при наличието на тунелните съоръжения

Тунелът под Шипка може да струва повече от 320 млн. лв.

Прогнозната стойност не е пределна, кандидатите ще могат да я надвишават, а АПИ смята да кандидатства за европейско финансиране

Мила Чернева
13493 прочитания

Преминаването през Стара планина ще бъде много по-бързо и безопасно при наличието на тунелните съоръжения

© Надежда Чипева


Прогнозната стойност от 320 млн. лв. без ДДС на обществената поръчка за строителство на тунела под Шипка (обект, който всъщност включва няколко тунела - виж карето) не е пределната. Това означава, че кандидатите могат да подадат оферти с по-високи цени и строителството да излезе значително по-скъпо от очакваното. Подобна беше ситуация и с търга за единия участък от магистрала "Струма, където прогнозната стойност беше 533.6 млн. лв. с ДДС, а избраният изпълнител спечели с ценова оферта от 599 млн. лв. с ДДС.

Това става ясно от отговори на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Въпросът относно цената възникна, защото в през септември от пътната агенция посочиха пред "Капитал", че прогнозната стойност за строителството на тунелът под Шипка е 520 млн. лв. Впоследствие обаче, на 22 октомври, бе обявена поръчка с 200 млн. лв. по-малък бюджет.

Въпреки че обявяването на търга за тунел под Шипка беше изненадващо за обществото и се случи точно преди местния вот, решението за него всъщност е взето още в края на септември. При все това се оказа, че се налагат промени в документацията и срокът за подаване на оферти беше удължен - от 5 декември 2019 г. на 16 януари 2020 г.

Във всички случаи проектът е ключов, тъй като ще установи бърза връзка между Северна и Южна България - с него пътя между Габрово и Стара Загора ще отнема под един час.

Общата дължина на участъка през Стара планина е 10.5 км, като ново строителство ще са 7.6 км, а реконструкция ще бъде направена на 2.9 км. от съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък. Трасето включва пет тунела с обща дължина 4 км. Основният ще е 3.22 км, а останалите 4 са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще има още седем големи съоръжения - един подлез и шест моста.

Вечният въпрос за парите

До обявяването на търга за проектиране и строителство през октомври години наред се цитираше цена от около половин милиард за проекта. От АПИ обясниха, че стойността от 518.5 млн. лв. с ДДС се е основавала на анализ "Разходи - ползи", изготвен през 2012 г.

"Строителната стойност в този анализ е определена на 443 476 826 лв. с ДДС. Останалите средства от около 75 млн. лв. са за обезщетения при отчуждения за теренно обезпечаване на обекта, непредвидени разходи, строителен надзор и др.", казаха от агенцията.

Сега прогнозната стойност е спаднала на 320 млн. лв. с ДДС, тъй като е "редуцираина" и е била определена на "база на проведени от Агенция "Пътна инфраструктура" процедури за възлагане изработването на технически проекти, рехабилитации и ново строителство на сходни обекти в последните месеци". Не е ясно обаче как се получава понижение от над 100 млн. лв., след като цените на строителството и разходите за труд не само че не са по-ниски спрямо 2012 г., а дори са по-високи. И все пак, както от АПИ уточняват: цената не е пределна и реално избраният изпълнител може да спечели с по-висока такава.

Планира се изпълнението на проекта да бъде предложено за финансиране от оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027, обясниха още от АПИ. Всъщност тунелът под Шипка беше резервен за след магистрала "Струма" по оперативна програма "Транспорт" в настоящия програмен период 2014-2020г., но очевидно няма да може да се възползва от това.

Другите варианти за финансиране са чрез концесия, публично-частно партньорство или с пари от държавния бюджет. Идеята китайски инвеститори да го строят излиза на повърхността от време на време - както миналата година, така и миналата седмица след срещи на регионалния зам.-министър Николай Нанков. Това обаче не води до резултат, а и щом вече има търг по открита процедура, очевидно ще се търси строител по реда на Закона за обществените поръчки, което означава пари от бюджета, ако няма еврофинансиране.

В същото време обаче надеждите за рязко повишение на приходите за пътища благодарение на тол-таксите засега не са високи, защото въвеждането им се отлагаше често (засега срокът е 1 март 2020 г.), а приходите ще са малко над 550 млн. лв. на година, което е крайно недостатъчно, за да обезпечи всички нужди на пътната инфраструктура.

Проект с дълга история

Oще преди повече от век - през 1897 г., Деветото народно събрание одобрява проект за прокарване на жп тунел под Шипка.

Строителството на обхода на Габрово, който е свързан с проекта за тунел под Шипка, започна през 2013 г., но закъсня много и би трябвало да приключи до края на 2019 г.

Министерският съвет пък взе решение окончателно за изграждането на тунел под Шипка през 2015 г.

Самият разширен идеен проект за тунел под връх Шипка беше завършен през 2018 г. Изпълнител беше Консорциум "Мости" с участници "Мости България" и "Мости Катовице".

Въпреки че обектът се коментираше през годините, нямаше конкретика за това кога и какви стъпки ще бъдат предприети. От АПИ обясниха за "Капитал", че решението за обявяване на обществената поръчка е взето на 24 септември 2019 г. от управителния съвет на ведомството. Подготовката на тръжната процедура е започнала месеци по-рано, тъй като става дума за избор на изпълнител на голям и сложен инфраструктурен обект.

Всички дела по отчуждителните процедури са приключили и обектът е теренно обезпечен, съобщиха от АПИ за "Капитал".

Прогнозната стойност от 320 млн. лв. без ДДС на обществената поръчка за строителство на тунела под Шипка (обект, който всъщност включва няколко тунела - виж карето) не е пределната. Това означава, че кандидатите могат да подадат оферти с по-високи цени и строителството да излезе значително по-скъпо от очакваното. Подобна беше ситуация и с търга за единия участък от магистрала "Струма, където прогнозната стойност беше 533.6 млн. лв. с ДДС, а избраният изпълнител спечели с ценова оферта от 599 млн. лв. с ДДС.

Това става ясно от отговори на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Въпросът относно цената възникна, защото в през септември от пътната агенция посочиха пред "Капитал", че прогнозната стойност за строителството на тунелът под Шипка е 520 млн. лв. Впоследствие обаче, на 22 октомври, бе обявена поръчка с 200 млн. лв. по-малък бюджет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Типично:

    - Казват, че строежа на тунел ще е много скъпо.
    - Проектират нещо "евтино", като за български строители - с малки съоръжения.
    - Надуват цената.

    По стара българска традиция, този театър ще го гледаме до откат. Щото минава.

  • 2
    voda avatar :-|
    The investor

    Важното е най-накрая да го изградят този тунел и магистрала от двете му страни. Към Велико Търново и Русе на север и към Стара Загора и Димитровград на юг.

  • 3
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    За мен, ако е истина последното изречение в статията, останалото е доста приемливо и просто трябва да се стартира, за да приключи в обозримо бъдеще. Финансирането и цената са параметри, които са както много важни, така и трудно могат да бъдат идеално точни просто защото няма реална база за сравнение. Ползите обаче са безспорни и фактическата липса на това съоръжение генерира ежедневни загуби за държавата и нас гражданите.

  • 4
    sin1581246570638111 avatar :-|
    mladen halachev

    Който построи тунел под Шипка, заслужава паметник приживе.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK