С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 25 ное 2019, 12:25, 9256 прочитания

Тунелът под Шипка може да струва повече от 320 млн. лв.

Прогнозната стойност не е пределна, кандидатите ще могат да я надвишават, а АПИ смята да кандидатства за европейско финансиране

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Прогнозната стойност от 320 млн. лв. без ДДС на обществената поръчка за строителство на тунела под Шипка (обект, който всъщност включва няколко тунела - виж карето) не е пределната. Това означава, че кандидатите могат да подадат оферти с по-високи цени и строителството да излезе значително по-скъпо от очакваното. Подобна беше ситуация и с търга за единия участък от магистрала "Струма, където прогнозната стойност беше 533.6 млн. лв. с ДДС, а избраният изпълнител спечели с ценова оферта от 599 млн. лв. с ДДС.

Това става ясно от отговори на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Въпросът относно цената възникна, защото в през септември от пътната агенция посочиха пред "Капитал", че прогнозната стойност за строителството на тунелът под Шипка е 520 млн. лв. Впоследствие обаче, на 22 октомври, бе обявена поръчка с 200 млн. лв. по-малък бюджет.


Въпреки че обявяването на търга за тунел под Шипка беше изненадващо за обществото и се случи точно преди местния вот, решението за него всъщност е взето още в края на септември. При все това се оказа, че се налагат промени в документацията и срокът за подаване на оферти беше удължен - от 5 декември 2019 г. на 16 януари 2020 г.

Във всички случаи проектът е ключов, тъй като ще установи бърза връзка между Северна и Южна България - с него пътя между Габрово и Стара Загора ще отнема под един час.
Общата дължина на участъка през Стара планина е 10.5 км, като ново строителство ще са 7.6 км, а реконструкция ще бъде направена на 2.9 км. от съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък. Трасето включва пет тунела с обща дължина 4 км. Основният ще е 3.22 км, а останалите 4 са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще има още седем големи съоръжения - един подлез и шест моста.


Вечният въпрос за парите



До обявяването на търга за проектиране и строителство през октомври години наред се цитираше цена от около половин милиард за проекта. От АПИ обясниха, че стойността от 518.5 млн. лв. с ДДС се е основавала на анализ "Разходи - ползи", изготвен през 2012 г.

"Строителната стойност в този анализ е определена на 443 476 826 лв. с ДДС. Останалите средства от около 75 млн. лв. са за обезщетения при отчуждения за теренно обезпечаване на обекта, непредвидени разходи, строителен надзор и др.", казаха от агенцията.

Сега прогнозната стойност е спаднала на 320 млн. лв. с ДДС, тъй като е "редуцираина" и е била определена на "база на проведени от Агенция "Пътна инфраструктура" процедури за възлагане изработването на технически проекти, рехабилитации и ново строителство на сходни обекти в последните месеци". Не е ясно обаче как се получава понижение от над 100 млн. лв., след като цените на строителството и разходите за труд не само че не са по-ниски спрямо 2012 г., а дори са по-високи. И все пак, както от АПИ уточняват: цената не е пределна и реално избраният изпълнител може да спечели с по-висока такава.

Планира се изпълнението на проекта да бъде предложено за финансиране от оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027, обясниха още от АПИ. Всъщност тунелът под Шипка беше резервен за след магистрала "Струма" по оперативна програма "Транспорт" в настоящия програмен период 2014-2020г., но очевидно няма да може да се възползва от това.

Другите варианти за финансиране са чрез концесия, публично-частно партньорство или с пари от държавния бюджет. Идеята китайски инвеститори да го строят излиза на повърхността от време на време - както миналата година, така и миналата седмица след срещи на регионалния зам.-министър Николай Нанков. Това обаче не води до резултат, а и щом вече има търг по открита процедура, очевидно ще се търси строител по реда на Закона за обществените поръчки, което означава пари от бюджета, ако няма еврофинансиране.

В същото време обаче надеждите за рязко повишение на приходите за пътища благодарение на тол-таксите засега не са високи, защото въвеждането им се отлагаше често (засега срокът е 1 март 2020 г.), а приходите ще са малко над 550 млн. лв. на година, което е крайно недостатъчно, за да обезпечи всички нужди на пътната инфраструктура.

Проект с дълга история


Oще преди повече от век - през 1897 г., Деветото народно събрание одобрява проект за прокарване на жп тунел под Шипка.

Строителството на обхода на Габрово, който е свързан с проекта за тунел под Шипка, започна през 2013 г., но закъсня много и би трябвало да приключи до края на 2019 г.

Министерският съвет пък взе решение окончателно за изграждането на тунел под Шипка през 2015 г.

Самият разширен идеен проект за тунел под връх Шипка беше завършен през 2018 г. Изпълнител беше Консорциум "Мости" с участници "Мости България" и "Мости Катовице".

Въпреки че обектът се коментираше през годините, нямаше конкретика за това кога и какви стъпки ще бъдат предприети. От АПИ обясниха за "Капитал", че решението за обявяване на обществената поръчка е взето на 24 септември 2019 г. от управителния съвет на ведомството. Подготовката на тръжната процедура е започнала месеци по-рано, тъй като става дума за избор на изпълнител на голям и сложен инфраструктурен обект.

Всички дела по отчуждителните процедури са приключили и обектът е теренно обезпечен, съобщиха от АПИ за "Капитал".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕК: България няма да връща пари за вече построеното по магистрала "Струма" 2 ЕК: България няма да връща пари за вече построеното по магистрала "Струма"

Екологичните организации търсят обяснение защо проектът през Кресненското дефиле надвишава с много прогнозите на правителството

21 яну 2020, 2452 прочитания

Кой още е отговорен за водната криза в Перник 2 Кой още е отговорен за водната криза в Перник

Документи доказват, че МРРБ не упражнява активно ролята си на принципал на ВиК-тата, а бившият кмет и областният управител са абдикирали от задачите си

21 яну 2020, 4890 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Пътната агенция подари над половин милиард на държавната "Автомагистрали"

Цял месец АПИ крие, че е подписала с дружеството договор за 570 млн. лв. за укрепване на свлачища на принципа in-house - без търг

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10