Пътната агенция подари над половин милиард на държавната "Автомагистрали"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция подари над половин милиард на държавната "Автомагистрали"

Пътната агенция подари над половин милиард на държавната "Автомагистрали"

Цял месец АПИ крие, че е подписала с дружеството договор за 570 млн. лв. за укрепване на свлачища на принципа in-house - без търг

Мила Чернева
5631 прочитания

© Цветелина Белутова


След като преди почти година правителството насочи 1.34 млрд. лв. за проектиране и строителство на 134 км от "Хемус" директно към държавната компания "Автомагистрали" без търг, преди месец Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е направила същото. Този път става дума за 570 млн. лв. с ДДС за укрепване на свлачища, които отново отиват в държавното дружество на принцип на т.нар. in-house поръчка - вътрешно възлагане без открит търг, което Законът за обществени поръчки (ЗОП) позволява в определени случаи. Така на практика се прескача реалното състезание.

Цял месец обаче агенцията не е оповестила информация за сключването на договора, а самият той не е публикуван. Така времевият обхват и параметрите по него остават тайна - ясно е само, че става въпрос за укрепване на 74 свлачища, срутища и пропадания от републиканската пътна мрежа.

В крайна сметка за по-малко от година държавата е наляла почти 2 млрд. лв. в "Автомагистрали" - огромна сума, която се харчи сравнително непрозрачно. Планът е парите да дойдат от приходите от тол-такси в следващите две години, което значи, че 50% от годишният приход от тях ще се използва да изплати именно този договор.

Миналата седмица около "Автомагистрали" се разрази скандал, след като рибарски клуб "Балканка" засече изравяне на река Вит и съмненията бяха, че фирмата нерегламентирано използва баластра от речното корито за строежа на магистрала "Хемус".

Подаръци под масата

И АПИ, и "Автомагистрали" са с принципал Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Именно това позволява да се използва вратичка в ЗОП, според която процедурите за открит търг могат да се прескочат, когато възложителят упражнява върху фирмата контрол "подобен на този, който упражнява върху собствените си структурни звена".

Проблемът е обаче, че внушителна сума за пореден път ще се плати по непрозрачен начин. Договорът е подписан на 23 октомври 2019 г., но информацията за това е публикувана в регистъра на Агенцията за обществени поръчки (АОП) чак днес, 26 ноември, сутринта. Обикновено практиката е това да става до 2 седмици след подписването.

По подобен начин - цял месец по-късно, се разбра и за договора за 1.34 млрд. лв. за изграждането на "Хемус".

След като тази сутрин "Капитал" изпрати въпроси за поръчката, от пътната агенция оповестиха съществуването му с прессъобщение до медиите. Самият договор обаче не е публикуван в регистъра. Така не става ясно за колко време трябва да се изпълни работата и изобщо какви са клаузите по него. Става ясно само, че обявлението не подлежи на обжалване.

Остава и въпросът какво е наложило парите да се дадат без конкуренция и равнопоставеност между кандидатите от строителния сектор. В съобщението си пътната агенция се аргументира с бързината и пестенето на време, като казва, че вратичката в ЗОП "ще позволи навременното, бързо и качественото изпълнение на проектите, тъй като подготовката и провеждането на открита процедура, включително и евентуални обжалвания на решенията за откриване и класиране, създава предпоставки за забавяне на укрепителните дейности и задълбочаване на свлачищните и срутищните процеси".

Не е ясно как обаче фирмата ще се справи с всички задачи, които е поела. А те са много.

Работа за стотици милиони

Държавното дружество ще изпълни проектантските и строителни дейности на 71 свлачища, срутища и пропадания на пътното платно, а на три обекта - само строителните работи, съобщават от АПИ. Сред проектите, по които ще се работи, са отсечки от пътищата: Соколовци - Смолян - Средногорци, Кочериново - Рила - Рилски манастир - Кирилова поляна, Костенец - Радуил - Боровец - Самоков, Мизия - Оряхово и други.

Редом с това "Автомагистрали" в момента строят част от магистрала "Хемус" и отделно отговарят за поддържането на почти всички части от магистралите "Хемус", "Тракия", "Марица", "Люлин" и "Струма". За последното те получават помощ от подизпълнители.

Що се отнася до "Хемус", в момента има разрешително за строеж едва за 1.6 км. Все пак запознати източници имат сериозни съмнения относно капацитета на фирмата да се справи с този голям обект, тъй като тя няма опит с изграждането на пътища. Но дори да има подобни мащабни строежи, обикновено се печелят от цели консорциуми от фирми с далеч повече служители и техника, които работят заедно. Според данните за 2018 г "Автомагистрали" има под 300 служители. За сравнение, "Автомагистрали Черно море", една от фирмите, която строи "Хемус" между Боаза и Белокопитово, има 650 служители според регистъра КАПИ.

Логично е да се стигне до извод, че "Автомагистрали" ще ползва подизпълнители. Според ЗОП обаче при in-house хипотезата дружеството няма право да използва подизпълнители. И все пак най-вероятно точно това дефакто ще се случи - преди година например фирмата е сключила договори за наем на техника, чиито клаузи сериозно напомнят на договори за подизпълнители.

A откъде ще дойдат парите

Новата сума от 570 млн. лв. ще дойде от държавния бюджет. През септември Министерският съвет вече е отпуснал до 31 млн. лв. по бюджета на регионалното министерство за 2019 г. за укрепване на обектите от републиканската пътна мрежа, засегнати от свлачища и срутища, в следващите три години. Останалите необходими средства според АПИ ще бъдат осигурени от приходите от тол-такси в периода от 2020-2021 г.

Очакваният годишен приход от тол-такси е около 550 млн. лв. Това значи, че над 50% от приходите в идните 2 години ще отидат в "Автомагистрали" за изпълнението само на този договор.

След като преди почти година правителството насочи 1.34 млрд. лв. за проектиране и строителство на 134 км от "Хемус" директно към държавната компания "Автомагистрали" без търг, преди месец Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е направила същото. Този път става дума за 570 млн. лв. с ДДС за укрепване на свлачища, които отново отиват в държавното дружество на принцип на т.нар. in-house поръчка - вътрешно възлагане без открит търг, което Законът за обществени поръчки (ЗОП) позволява в определени случаи. Така на практика се прескача реалното състезание.

Цял месец обаче агенцията не е оповестила информация за сключването на договора, а самият той не е публикуван. Така времевият обхват и параметрите по него остават тайна - ясно е само, че става въпрос за укрепване на 74 свлачища, срутища и пропадания от републиканската пътна мрежа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    n.kolev avatar :-|
    Н. Колев

    И всички са доволни - на чиновниците даже няма да им се налага да се хАбят да натъкмяват параметрите на поръчката за предварително избрания кандидат. Той пък - извършвайки всичко под формата на прост наем на техника, не носи никаква отговорност за качество и срокове - и да има недоволство, то ще е към “наемателя” и ще заглъхне в калта на административното блато. ”Браво, господине!”

  • 2
    drilldo avatar :-?
    Георги Георгиев

    Направете едно подробно изследване за 500-те млн. лв., които отидоха за ремонт на язовири. Проверете как е там и може лесно да се направи паралел какво ни чака с предстоящата далавера.

    Иначе съм съгласен, че трябва да се действа бързо срещу тези рискове. Само че ми се струва доста голяма сума за укрепване. Ако наистина е толкова скъпо, сигурно на доста места не е пипано от промените насам.

  • 3
    ias21554266 avatar :-|
    Darulio

    Хванаха му цаката и на ЗОП. Колко години се мъчеха с нагласени обществени поръчки, които да бъдат спечелени от "наш'те хора", а то колко било лесно... Възлагаш на Автомагистрали да свършат нещо, а оттам насетне те спокойно си се спазаряват с правилните хора. И понеже тези пари излизат от джоба на българския данъкоплатец, дори не можем да се оплачем на ЕС.

  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie

    Най-вероятно ако се направи независим одит на тази фирма ще ни се изправят косите колко пари да поели в различни политически направления. Най-после намериха начин да смучат постоянно от държавния бюджет.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK