Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 26 ное 2019, 16:01, 5082 прочитания

Пътната агенция подари над половин милиард на държавната "Автомагистрали"

Цял месец АПИ крие, че е подписала с дружеството договор за 570 млн. лв. за укрепване на свлачища на принципа in-house - без търг

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След като преди почти година правителството насочи 1.34 млрд. лв. за проектиране и строителство на 134 км от "Хемус" директно към държавната компания "Автомагистрали" без търг, преди месец Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е направила същото. Този път става дума за 570 млн. лв. с ДДС за укрепване на свлачища, които отново отиват в държавното дружество на принцип на т.нар. in-house поръчка - вътрешно възлагане без открит търг, което Законът за обществени поръчки (ЗОП) позволява в определени случаи. Така на практика се прескача реалното състезание.

Цял месец обаче агенцията не е оповестила информация за сключването на договора, а самият той не е публикуван. Така времевият обхват и параметрите по него остават тайна - ясно е само, че става въпрос за укрепване на 74 свлачища, срутища и пропадания от републиканската пътна мрежа.


В крайна сметка за по-малко от година държавата е наляла почти 2 млрд. лв. в "Автомагистрали" - огромна сума, която се харчи сравнително непрозрачно. Планът е парите да дойдат от приходите от тол-такси в следващите две години, което значи, че 50% от годишният приход от тях ще се използва да изплати именно този договор.
Миналата седмица около "Автомагистрали" се разрази скандал, след като рибарски клуб "Балканка" засече изравяне на река Вит и съмненията бяха, че фирмата нерегламентирано използва баластра от речното корито за строежа на магистрала "Хемус".


Подаръци под масата

И АПИ, и "Автомагистрали" са с принципал Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Именно това позволява да се използва вратичка в ЗОП, според която процедурите за открит търг могат да се прескочат, когато възложителят упражнява върху фирмата контрол "подобен на този, който упражнява върху собствените си структурни звена".



Проблемът е обаче, че внушителна сума за пореден път ще се плати по непрозрачен начин. Договорът е подписан на 23 октомври 2019 г., но информацията за това е публикувана в регистъра на Агенцията за обществени поръчки (АОП) чак днес, 26 ноември, сутринта. Обикновено практиката е това да става до 2 седмици след подписването.

По подобен начин - цял месец по-късно, се разбра и за договора за 1.34 млрд. лв. за изграждането на "Хемус".

След като тази сутрин "Капитал" изпрати въпроси за поръчката, от пътната агенция оповестиха съществуването му с прессъобщение до медиите. Самият договор обаче не е публикуван в регистъра. Така не става ясно за колко време трябва да се изпълни работата и изобщо какви са клаузите по него. Става ясно само, че обявлението не подлежи на обжалване.

Остава и въпросът какво е наложило парите да се дадат без конкуренция и равнопоставеност между кандидатите от строителния сектор. В съобщението си пътната агенция се аргументира с бързината и пестенето на време, като казва, че вратичката в ЗОП "ще позволи навременното, бързо и качественото изпълнение на проектите, тъй като подготовката и провеждането на открита процедура, включително и евентуални обжалвания на решенията за откриване и класиране, създава предпоставки за забавяне на укрепителните дейности и задълбочаване на свлачищните и срутищните процеси".

Не е ясно как обаче фирмата ще се справи с всички задачи, които е поела. А те са много.

Работа за стотици милиони

Държавното дружество ще изпълни проектантските и строителни дейности на 71 свлачища, срутища и пропадания на пътното платно, а на три обекта - само строителните работи, съобщават от АПИ. Сред проектите, по които ще се работи, са отсечки от пътищата: Соколовци - Смолян - Средногорци, Кочериново - Рила - Рилски манастир - Кирилова поляна, Костенец - Радуил - Боровец - Самоков, Мизия - Оряхово и други.

Редом с това "Автомагистрали" в момента строят част от магистрала "Хемус" и отделно отговарят за поддържането на почти всички части от магистралите "Хемус", "Тракия", "Марица", "Люлин" и "Струма". За последното те получават помощ от подизпълнители.

Що се отнася до "Хемус", в момента има разрешително за строеж едва за 1.6 км. Все пак запознати източници имат сериозни съмнения относно капацитета на фирмата да се справи с този голям обект, тъй като тя няма опит с изграждането на пътища. Но дори да има подобни мащабни строежи, обикновено се печелят от цели консорциуми от фирми с далеч повече служители и техника, които работят заедно. Според данните за 2018 г "Автомагистрали" има под 300 служители. За сравнение, "Автомагистрали Черно море", една от фирмите, която строи "Хемус" между Боаза и Белокопитово, има 650 служители според регистъра КАПИ.

Логично е да се стигне до извод, че "Автомагистрали" ще ползва подизпълнители. Според ЗОП обаче при in-house хипотезата дружеството няма право да използва подизпълнители. И все пак най-вероятно точно това дефакто ще се случи - преди година например фирмата е сключила договори за наем на техника, чиито клаузи сериозно напомнят на договори за подизпълнители.

A откъде ще дойдат парите

Новата сума от 570 млн. лв. ще дойде от държавния бюджет. През септември Министерският съвет вече е отпуснал до 31 млн. лв. по бюджета на регионалното министерство за 2019 г. за укрепване на обектите от републиканската пътна мрежа, засегнати от свлачища и срутища, в следващите три години. Останалите необходими средства според АПИ ще бъдат осигурени от приходите от тол-такси в периода от 2020-2021 г.

Очакваният годишен приход от тол-такси е около 550 млн. лв. Това значи, че над 50% от приходите в идните 2 години ще отидат в "Автомагистрали" за изпълнението само на този договор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса 11 Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса

Правят се опити за надграждане на вече съществуваща платформа, която да помага за проследяване на състоянието на заподозрените, че са заразени

1 апр 2020, 10561 прочитания

Още икономически мерки срещу кризата в София Още икономически мерки срещу кризата в София

Общинските съветници от всички партийни групи имат предложения, които най-вероятно ще гласуват дистанционно

31 мар 2020, 1546 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Само Министерството на спорта ще решава кой да паркира около Националния стадион

Решението на общината да предостави терените на министерството противоречи с проекта за нов ПУП на Борисовата градина

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10