С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 29 ное 2019, 13:45, 3852 прочитания

Абонамент за 1 млрд. лв.

За пет години Агенция "Пътна инфраструктура" е платила над 1 млрд. лв. за поддържане на републиканските пътища със заобикаляне на Закона за обществени поръчки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • За пет години Агенция "Пътна инфраструктура" е платила над 1 млрд. лв. за поддържане на републиканските пътища със заобикаляне на Закона за обществени поръчки.
  • Традиционните печеливши са фирми като "Трейс", ПСТ, "Хидрострой" и "Грома холд".
  • С въвеждането на тол-таксите парите, които се дават непрозрачно, може да се увеличат.
Съществува един конкретен вид конкурси на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), които имат скрит бонус. Това са т.нар. договори за поддържане - те включват зимното почистване, но и "текущо поддържане" и "превантивни ремонти". Контрактите се сключват за четири или пет години, като за тях АПИ провежда открити процедури, със състезание, разглеждане на оферти и т.н. След това обаче през тези договори се възлагат редица допълнителни ремонти, които се плащат от държавния бюджет. Строителните компании в крайна сметка получават в пъти повече пари от планираното, без да се състезават за тях с конкуренти.

Платената сума за пътища първи, втори и трети клас от републиканската пътна мрежа (без магистралите) по договорите от 2014 г. до октомври 2019 г. (виж картите) надвишава 1 млрд. лв. Това става ясно от справка, която "Капитал" получи по реда на Закона за достъп до обществена информация. Освен тези пари са платени и близо 70 млн. лв. за маркировка и мантинели за същия период.


В момента пътната агенция е в процес на сключване на новите петгодишни договори. Много от досегашните компании пак ще отговарят за същите региони.

Абонамент за 1 млрд. лв.

Преглед на оригинала

Автор: Капитал

Равносметка-петилетка

Прогнозните стойности, за които фирмите подписват договори, са три-четири пъти по-ниски от това, което впоследствие им е възложено и платено. Например за област Кърджали са били предвидени 8.16 млн. лв., а са изплатени 28.8 млн. лв. В област Бургас пък договорът е бил за 14.4 млн. лв., а в крайна сметка поръчката е била за над 58.8 млн. лв. Причината е, че през поддържането се възлагат редица по-големи ремонти в тези области, за които би трябвало да се провеждат отделни търгове.



Поддържането на пътища - зимно почистване и всякакви други ремонти, е струвало общо 1.004 млрд. лв. на данъкоплатците в периода 2014 - 2019 г. Когато се разглеждат отделните суми по област, разбира се, трябва да се взима предвид и колко километра е пътната мрежа там. Например най-много пари е "изяла" област София - 99 млн. лв., но там е и най-дълга мрежата - 1349 км.

По-голямата част от 28-те договора са били сключени с обединения на най-големите строителни компании у нас - "Трейс", ПСТ, "Хидрострой" и "Грома холд" (която допреди година беше известна като "Агромах"). Обединения на фирми, свързани с "Трейс груп холд", включват Пи Ес Ай, "Трейс София" и т.н. и са спечелили над 208 млн. лв. за този период за седем региона в страната. Другият голям победител от поддържането е "ПСТ груп". Компанията е работила в три региона срещу общо 152 млн. лв. Освен това фирмата е дейна и в доставките на мантинели и поставянето на маркировка (виж карето). Официално собственик е кипърската офшорка "Колвик сървисис лимитед", но де факто е под контрола на ПИБ.

Бившето "Агромах" и фирмата от орбитата му "Европейски пътища" (със старо име "Пътища Пловдив") са отговаряли за Пазарджик, Пловдив и Благоевград, като това им е донесло 103 млн. лв. за петте години. Обединения на свързаните "Хидрострой" и "Пътстрой Бургас" са работили срещу 150 млн. лв. Една малко по-невидима печеливша група е тази на силистренската "Пътперфект - Т", която е собственост на "Пътинженеринг - Т". Двете компании участват в общо пет региона. Второто дружество е част от консорциума, който строи магистрала "Хемус" между Шумен и Търговище.

Нови-стари победители

Някои от фирмите запазват позициите си в определени области и ще продължат да отговарят за тях. Например в Пазарджик и Пловдив пак ще работят фирмите около "Грома холд" - и двата региона се печелят от "Европейски пътища". Компанията е под основен контрол на Анка Савева, която притежава 76% от акциите. Тя е майка на Христо Савев, собственик на "Грома холд". Последното дружество пък ще поддържа пътищата в Благоевград и Смолян.

Свързваната с Румен Гайтански-Вълка "Пътстройинженеринг" задържа позициите си в Кърджали, където е и регистрирана компанията. За 2018 г. фирмата има 13.5 млн. лв. оборот и 0 лв. печалба. Фирмата изграждаше 6 км от Западната дъга заедно с "Джи Пи груп" и "Автомагистрали Черно море". Компанията получи 1.5 млн. лв. заем от Българската банка за развитие (ББР) за покупка на камиони. През юни банката даде рекорден кредит на друга свързана с Гайтански компания - Роудуей кънстракшън", за да придобие "Пътстройинженеринг".

Пътищата във Велико Търново пак ще се поддържат от "Пътни строежи - Велико Търново", като те добавят и Габрово в портфолиото си. Най-големият обект на компанията е обходът на Габрово, който би трябвало да бъде завършен до края на 2019 г. с шест години закъснение. Там те си партнират с "Хидрострой".

"Инфрастроежи" също се появяват в област Габрово. Фирмата е собственост на Стефан Стефанов и Ивелина Момчилова и е сравнително малка - с оборот от 12.5 млн. лв. и под 100 служители. Севлиевската компания има и рамково споразумение с държавната "Автомагистрали", която има договор за строителството на "Хемус".

Хасковската фирма АБ, свързвана по едно време с депутата от Делян Пеевски, е абонирана за област Хасково, където по предишния си договор е партнирала с "Бургас Пътстрой", а сега печели самостоятелно. Фирмата е победила единствения си конкурент - обединение на ВДХ (бившето "Водстрой 98", което се свързваше с Пеевски, а след това Велико Желев го купи през 2016 г.) и "Инфра експерт".

Една от изгряващите звезди е "Нивел строй", собственост на Велко Руйков. Фирмата участва в обединения за поддържане на три области. Пернишкото дружество е имало оборот от 22 хил. лв. през 2014 г., но за четири години бележи ръст от над 600 пъти и стига до 13.45 млн. лв. през 2018 г. Тази година компанията спечели поръчка за разширение на 30 км между между Видин и Ружинци за 300 млн. лв. заедно с ПСТ, както и поддържането на улици в столичните квартали "Люлин", "Връбница", "Възраждане" и "Илинден" за малко над 6 млн. лв. Досега е изпълнявала основно проекти за пътна рехабилитация в малки общини.

Oт големите строители както досега, така и в следващите пет години с поддържането на пътища по тези схеми няма да се занимават ГБС и "Джи Пи груп".

Непрозрачен милиард

Основно оправдание за тази практика на пътната агенция е, че така се пести време и може директно да се възлагат дейностите по рехабилитация на настилката, без да се губи време в събиране и оценяване на оферти, както и да се изчакват евентуални обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията.

Проблемът с парите не е просто, че са внушителна сума - 1 млрд. лв. за около 19 хил. км пътна мрежа за пет години не е чак толкова много - това са 200 млн. лв. на година. Същевременно 60% от пътната настилка все още е в лошо, незадоволително или едва задоволително състояние, а само 7700 км са в добро и отлично. Това показват данните в Доклада за състоянието на безопасността на движението по пътищата в република България 2019 г.

Притеснителна е липсата на отчетност и прозрачност при харченето на държавни пари. Плащанията по тях с малки изключения не се публикуват в профила на купувача. Например последните данни за Северозападния регион са публикувани от далечната вече 2016 г. Така за гражданите е невъзможно да разберат къде всъщност се инвестират държавните пари.

Ако тол-таксите бъдат въведени по план догодина, ще има допълнителни 500-600 млн. лв. приходи за пътна инфраструктура. Държавата вече заяви, че планира да харчи тези пари за укрепване на свлачища по договор с "Автомагистрали", за строителството на 6-километровото трасе от столичния квартал "Младост" до връзката с магистрала "Тракия" и за пътищата между Видин и Ботевград. Това прави общо над 1 млрд. лв. за следващите няколко години и означава, че пътният сектор ще продължи да е недофинансиран, правителството отново ще отпуска допълнителни стотици милиони за поддържането с постановления, които ще потъват в асфалта с надеждата настилката да стане по-добра. Някога.
Да печелиш от мантинели и боя

Oт 2015 до октомври 2019 г. са изхарчени почти 25 млн. лв. за т.нар. хоризонтална маркировка на пътната мрежа в цялата страна, сочи справка на "Капитал" от Агенция "Пътна инфраструктура". Отново шампион тук са фирмите от групата "Трейс", които са получили 8.2 млн. лв. за маркировката в Северозападния и Южния централен район. Най-много пари за един регион в този период са дадени на "Виалукс - България", "Пътни строежи - В. Търново" и "Пътперфект - Т" за Северния централен район - над 5.1 млн. лв. ПСТ са получили 6.3 млн. лв. за пет години за два региона.

Бизнесът с мантинели е още по-апетитен. "Юпитер 05" е получила 21 млн. лв. за Югоизточния и Южния централен район. Особено много мантинели са поставяни в Южния централен район, където са изхарчени 14 млн. лв. само за 2018 г. Фирмата е собственост на Николай Иванов, който за кратко беше в ръководството на футболния клуб "Левски", когато отборът се ръководеше от адвоката на Делян Пеевски Александър Ангелов. Тук отново изниква и "ПСТ груп", която е получила 13 млн. лв.

Капитал #48

Текстът е част от брой 48 на седмичния Капитал (29 ноември - 5 декември). В броя ще прочетете още:

След срещата Борисов - Тръмп: Винаги с Америка, винаги с Русия
Има ли спасение за "Топлофикация София"
АПИ: Абонамент за 1 млрд. лв.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

В къщата на тайните търгове В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

13 дек 2019, 469 прочитания

Новата система на София за качеството на въздуха - скъпа и със спорен ефект 1 Новата система на София за качеството на въздуха - скъпа и със спорен ефект

Столичната община ще пусне мрежа от 22 сензора с онлайн система за данни, която струва 548 хил. лв., но не се различава много от гражданската AirSofia

12 дек 2019, 1220 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Промяната на площад "Света Неделя" като нов тест за Столичната община

Избраният проект за реконструкцията на тази зона изглжда добре на хартия, също както "Графа", но въпросът е как ще бъде изпълнен

Още от Капитал
Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10