Абонамент за 1 млрд. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Абонамент за 1 млрд. лв.

Абонамент за 1 млрд. лв.

За пет години Агенция "Пътна инфраструктура" е платила над 1 млрд. лв. за поддържане на републиканските пътища със заобикаляне на Закона за обществени поръчки

Мила Чернева
6642 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • За пет години Агенция "Пътна инфраструктура" е платила над 1 млрд. лв. за поддържане на републиканските пътища със заобикаляне на Закона за обществени поръчки.
  • Традиционните печеливши са фирми като "Трейс", ПСТ, "Хидрострой" и "Грома холд".
  • С въвеждането на тол-таксите парите, които се дават непрозрачно, може да се увеличат.

Съществува един конкретен вид конкурси на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), които имат скрит бонус. Това са т.нар. договори за поддържане - те включват зимното почистване, но и "текущо поддържане" и "превантивни ремонти". Контрактите се сключват за четири или пет години, като за тях АПИ провежда открити процедури, със състезание, разглеждане на оферти и т.н. След това обаче през тези договори се възлагат редица допълнителни ремонти, които се плащат от държавния бюджет. Строителните компании в крайна сметка получават в пъти повече пари от планираното, без да се състезават за тях с конкуренти.

Платената сума за пътища първи, втори и трети клас от републиканската пътна мрежа (без магистралите) по договорите от 2014 г. до октомври 2019 г. (виж картите) надвишава 1 млрд. лв. Това става ясно от справка, която "Капитал" получи по реда на Закона за достъп до обществена информация. Освен тези пари са платени и близо 70 млн. лв. за маркировка и мантинели за същия период.

В момента пътната агенция е в процес на сключване на новите петгодишни договори. Много от досегашните компании пак ще отговарят за същите региони.

Автор: Капитал

Равносметка-петилетка

Прогнозните стойности, за които фирмите подписват договори, са три-четири пъти по-ниски от това, което впоследствие им е възложено и платено. Например за област Кърджали са били предвидени 8.16 млн. лв., а са изплатени 28.8 млн. лв. В област Бургас пък договорът е бил за 14.4 млн. лв., а в крайна сметка поръчката е била за над 58.8 млн. лв. Причината е, че през поддържането се възлагат редица по-големи ремонти в тези области, за които би трябвало да се провеждат отделни търгове.

Поддържането на пътища - зимно почистване и всякакви други ремонти, е струвало общо 1.004 млрд. лв. на данъкоплатците в периода 2014 - 2019 г. Когато се разглеждат отделните суми по област, разбира се, трябва да се взима предвид и колко километра е пътната мрежа там. Например най-много пари е "изяла" област София - 99 млн. лв., но там е и най-дълга мрежата - 1349 км.

По-голямата част от 28-те договора са били сключени с обединения на най-големите строителни компании у нас - "Трейс", ПСТ, "Хидрострой" и "Грома холд" (която допреди година беше известна като "Агромах"). Обединения на фирми, свързани с "Трейс груп холд", включват Пи Ес Ай, "Трейс София" и т.н. и са спечелили над 208 млн. лв. за този период за седем региона в страната. Другият голям победител от поддържането е "ПСТ груп". Компанията е работила в три региона срещу общо 152 млн. лв. Освен това фирмата е дейна и в доставките на мантинели и поставянето на маркировка (виж карето). Официално собственик е кипърската офшорка "Колвик сървисис лимитед", но де факто е под контрола на ПИБ.

Бившето "Агромах" и фирмата от орбитата му "Европейски пътища" (със старо име "Пътища Пловдив") са отговаряли за Пазарджик, Пловдив и Благоевград, като това им е донесло 103 млн. лв. за петте години. Обединения на свързаните "Хидрострой" и "Пътстрой Бургас" са работили срещу 150 млн. лв. Една малко по-невидима печеливша група е тази на силистренската "Пътперфект - Т", която е собственост на "Пътинженеринг - Т". Двете компании участват в общо пет региона. Второто дружество е част от консорциума, който строи магистрала "Хемус" между Шумен и Търговище.

Нови-стари победители

Някои от фирмите запазват позициите си в определени области и ще продължат да отговарят за тях. Например в Пазарджик и Пловдив пак ще работят фирмите около "Грома холд" - и двата региона се печелят от "Европейски пътища". Компанията е под основен контрол на Анка Савева, която притежава 76% от акциите. Тя е майка на Христо Савев, собственик на "Грома холд". Последното дружество пък ще поддържа пътищата в Благоевград и Смолян.

Свързваната с Румен Гайтански-Вълка "Пътстройинженеринг" задържа позициите си в Кърджали, където е и регистрирана компанията. За 2018 г. фирмата има 13.5 млн. лв. оборот и 0 лв. печалба. Фирмата изграждаше 6 км от Западната дъга заедно с "Джи Пи груп" и "Автомагистрали Черно море". Компанията получи 1.5 млн. лв. заем от Българската банка за развитие (ББР) за покупка на камиони. През юни банката даде рекорден кредит на друга свързана с Гайтански компания - Роудуей кънстракшън", за да придобие "Пътстройинженеринг".

Пътищата във Велико Търново пак ще се поддържат от "Пътни строежи - Велико Търново", като те добавят и Габрово в портфолиото си. Най-големият обект на компанията е обходът на Габрово, който би трябвало да бъде завършен до края на 2019 г. с шест години закъснение. Там те си партнират с "Хидрострой".

"Инфрастроежи" също се появяват в област Габрово. Фирмата е собственост на Стефан Стефанов и Ивелина Момчилова и е сравнително малка - с оборот от 12.5 млн. лв. и под 100 служители. Севлиевската компания има и рамково споразумение с държавната "Автомагистрали", която има договор за строителството на "Хемус".

Хасковската фирма АБ, свързвана по едно време с депутата от Делян Пеевски, е абонирана за област Хасково, където по предишния си договор е партнирала с "Бургас Пътстрой", а сега печели самостоятелно. Фирмата е победила единствения си конкурент - обединение на ВДХ (бившето "Водстрой 98", което се свързваше с Пеевски, а след това Велико Желев го купи през 2016 г.) и "Инфра експерт".

Една от изгряващите звезди е "Нивел строй", собственост на Велко Руйков. Фирмата участва в обединения за поддържане на три области. Пернишкото дружество е имало оборот от 22 хил. лв. през 2014 г., но за четири години бележи ръст от над 600 пъти и стига до 13.45 млн. лв. през 2018 г. Тази година компанията спечели поръчка за разширение на 30 км между между Видин и Ружинци за 300 млн. лв. заедно с ПСТ, както и поддържането на улици в столичните квартали "Люлин", "Връбница", "Възраждане" и "Илинден" за малко над 6 млн. лв. Досега е изпълнявала основно проекти за пътна рехабилитация в малки общини.

Oт големите строители както досега, така и в следващите пет години с поддържането на пътища по тези схеми няма да се занимават ГБС и "Джи Пи груп".

Непрозрачен милиард

Основно оправдание за тази практика на пътната агенция е, че така се пести време и може директно да се възлагат дейностите по рехабилитация на настилката, без да се губи време в събиране и оценяване на оферти, както и да се изчакват евентуални обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията.

Проблемът с парите не е просто, че са внушителна сума - 1 млрд. лв. за около 19 хил. км пътна мрежа за пет години не е чак толкова много - това са 200 млн. лв. на година. Същевременно 60% от пътната настилка все още е в лошо, незадоволително или едва задоволително състояние, а само 7700 км са в добро и отлично. Това показват данните в Доклада за състоянието на безопасността на движението по пътищата в република България 2019 г.

Притеснителна е липсата на отчетност и прозрачност при харченето на държавни пари. Плащанията по тях с малки изключения не се публикуват в профила на купувача. Например последните данни за Северозападния регион са публикувани от далечната вече 2016 г. Така за гражданите е невъзможно да разберат къде всъщност се инвестират държавните пари.

Ако тол-таксите бъдат въведени по план догодина, ще има допълнителни 500-600 млн. лв. приходи за пътна инфраструктура. Държавата вече заяви, че планира да харчи тези пари за укрепване на свлачища по договор с "Автомагистрали", за строителството на 6-километровото трасе от столичния квартал "Младост" до връзката с магистрала "Тракия" и за пътищата между Видин и Ботевград. Това прави общо над 1 млрд. лв. за следващите няколко години и означава, че пътният сектор ще продължи да е недофинансиран, правителството отново ще отпуска допълнителни стотици милиони за поддържането с постановления, които ще потъват в асфалта с надеждата настилката да стане по-добра. Някога.

Да печелиш от мантинели и боя

Oт 2015 до октомври 2019 г. са изхарчени почти 25 млн. лв. за т.нар. хоризонтална маркировка на пътната мрежа в цялата страна, сочи справка на "Капитал" от Агенция "Пътна инфраструктура". Отново шампион тук са фирмите от групата "Трейс", които са получили 8.2 млн. лв. за маркировката в Северозападния и Южния централен район. Най-много пари за един регион в този период са дадени на "Виалукс - България", "Пътни строежи - В. Търново" и "Пътперфект - Т" за Северния централен район - над 5.1 млн. лв. ПСТ са получили 6.3 млн. лв. за пет години за два региона.

Бизнесът с мантинели е още по-апетитен. "Юпитер 05" е получила 21 млн. лв. за Югоизточния и Южния централен район. Особено много мантинели са поставяни в Южния централен район, където са изхарчени 14 млн. лв. само за 2018 г. Фирмата е собственост на Николай Иванов, който за кратко беше в ръководството на футболния клуб "Левски", когато отборът се ръководеше от адвоката на Делян Пеевски Александър Ангелов. Тук отново изниква и "ПСТ груп", която е получила 13 млн. лв.
Темата накратко
  • За пет години Агенция "Пътна инфраструктура" е платила над 1 млрд. лв. за поддържане на републиканските пътища със заобикаляне на Закона за обществени поръчки.
  • Традиционните печеливши са фирми като "Трейс", ПСТ, "Хидрострой" и "Грома холд".
  • С въвеждането на тол-таксите парите, които се дават непрозрачно, може да се увеличат.

Съществува един конкретен вид конкурси на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), които имат скрит бонус. Това са т.нар. договори за поддържане - те включват зимното почистване, но и "текущо поддържане" и "превантивни ремонти". Контрактите се сключват за четири или пет години, като за тях АПИ провежда открити процедури, със състезание, разглеждане на оферти и т.н. След това обаче през тези договори се възлагат редица допълнителни ремонти, които се плащат от държавния бюджет. Строителните компании в крайна сметка получават в пъти повече пари от планираното, без да се състезават за тях с конкуренти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Много набързо сте обобщили процесите. Пропуснали сте нещо много важно - на много места има промяна на изпълнителите. Освен това масово сумите намаляват значително. На какво се дължи това?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK