С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 3 дек 2019, 16:08, 4104 прочитания

Нови съмнения около разораната р. Вит и строежа на "Хемус"

Проверка на Би Ти Ви и риболовно сдружение "Балканка" показа речни камъни и тревни чимове по основата на бъдещата магистрала

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В понеделник, 2 декември, репортаж на bTV показа, че насипът за магистрала "Хемус" до река Вит съдържа разнородни камъни (включително речни), коренища и отпадъци. Това отново повдигна съмненията, че баластра от реката се използва при строителството на пътя край село Торос.

Преди повече от две седмици риболовен клуб "Балканка" първи сигнализира за строителна техника, която рови в коритото на река Вит и изнася баластра от него. По техни наблюдения тя се използва за строителството на магистралата, за която през декември 2018 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) сключи договор с държавната компания "Автомагистрали". В момента има разрешително за строежа на само 1.6 км, които се намират в непосредствена близост до въпросния участък на реката.


След като институциите първоначално не можеха да установят кой копае коритото на Вит и защо, а после разпространиха няколко взаимно изключващи се версии, стана ясно, че областната администрация в Ловеч има договор със строителната фирма "Хидрострой" за почистване на реката. Но според документа, който "Капитал" получи по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), стойността на договора е невероятно ниска (около 1000 лв.) за тази дейност, няма деклариран подизпълнител, а такъв е използван, и видно не са спазени уточнените в него процедури.

Също така никоя институция не отговори на въпроса къде е била извозвана баластрата.

Какво съдържа магистралата



От репортажа на Би Ти Ви обаче съвсем ясно се вижда как по трасето на бъдещата магистрала са натрупани и утъпкани материали, които съдържат речни камъни, корени и дори отпадъци. "С такова нещо не се насипват магистрали, това нещо гние", уточнява Димитър Куманов от "Балканка". Според сдружението използването на такива материали ще доведе до ремонти само няколко години след пускането в експлоатация на пътя. От АПИ отрекоха пред bTV, че речната баластра се използва в строителството на "Хемус". "Баластра, кал и тревни чимове, за каквито питате, не са използвани", казват от агенцията.

"Автомагистрали" също отрече пред "Капитал" още преди две седмици да работи в коритото на реката. "Дружеството не е искало разрешение за добиване на баластра от р. Вит и не разполага с такова", отговориха те. На другия ден обаче служител на граждански договор с фирмата обясни на премиера Бойко Борисов, че са работили в коритото, за да го подготвят за строежа на мост там. За него още няма разрешително за строеж.

Странният договор

В договора на "Хидрострой" за почистване на реката няма деклариран подизпълнител, а камионите във Вит бяха на друга фирма - "Мони 07". Тя е била подизпълнител на "Хидрострой" в строежа на "Хемус" между Ябланица и Боаза - участък, който беше открит за движение малко преди изборите.

Договорът е за 1150 лв. с ДДС за почистването на 5.35 км. За сравнение - обществена поръчка за почистване на участък от река Добричка с аналогична дължина - 5.7 км, е с прогнозна стойност над 70 хил. лв. с ДДС. Съмнително ниската стойност поставя под въпрос при какви обстоятелства е сключен договорът, а и фирмата сега е глобена, тъй като, преди да започне работа, не е изчакала разрешение от Басейнова дирекция, както гласи процедурата.

Самата дирекция твърдеше, че няма представа за почистване на коритото, когато "Балканка" подава сигнали за машини в реката между 14 и 17 ноември, въпреки че уведомлението за тази дейност от Областна администрация - Ловеч, е изпратено на 13 ноември до тях.

Що се отнася до това къде трябва да се откарва изгребаният материал, по договор отговорността да посочат място е била на кметовете на Луковит и Тетевен.

Сигнал до прокуратурата

Риболовен клуб "Балканка" е подало и сигнал до прокуратурата и ДАНС с редица нарушения както в този казус, така и за водната криза в Перник и други подобни случаи за увреждане на реките в страната.

Унищожаването на крайбрежна растителност, каквото се наблюдава в участъка, е забранено от закона, пишат те в сигнала си. "Тази растителност укрепва бреговете срещу ерозия, поддържа приоритетни речни и крайречни местообитания, подобрява баланса на подпочвените води и пречиства водата в реката. Премахването й води до страшно вредно екологично въздействие, увеличаване на риска от наводнения и замърсяване на подземните води, които навсякъде в страната се използват за питейно-битови цели посредством кладенци в терасите на реките", пишат те.

Според "Балканка" увреждането на количественото и химичното състояние на подземното водно тяло е неизбежно. Въпреки това министърът на околната среда Нено Димов обясни пред Би Ти Ви, че областният управител Ваня Събчева трябва в рамките на месец да изготви план на възстановяване на разкопаното речно корито. Само по себе си това е признание, че там са нанесени щети. Не е ясно обаче дали ще бъдат поправени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Гражданите няма да влизат в затвора, ако горят отпадъци 1 Гражданите няма да влизат в затвора, ако горят отпадъци

ГЕРБ внесе допълнение на съществуващите текстове в Наказателния кодекс, което се отнася най-вече за юридически лица

10 дек 2019, 1035 прочитания

КЗК откри картел в санирането и наложи глоби 2 КЗК откри картел в санирането и наложи глоби

Антимонополният орган глобява 24 фирми с 400 хил. лв. за споразумения в търгове за обследване

10 дек 2019, 1170 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
ВиК мрежата на Смолян ще се ремонтира от фирми без опит в тази сфера

От търга на "ВиК Смолян" за 22 млн. лв. беха отстранени седем от осемте кандидата

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10