Нови съмнения около разораната р. Вит и строежа на "Хемус"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нови съмнения около разораната р. Вит и строежа на "Хемус"

Риболовен клуб "Балканка" видя и засне как камиони изнасят баластра от река Вит в посока строежа на "Хемус" край с. Торос

Нови съмнения около разораната р. Вит и строежа на "Хемус"

Проверка на Би Ти Ви и риболовно сдружение "Балканка" показа речни камъни и тревни чимове по основата на бъдещата магистрала

Мила Чернева
6927 прочитания

Риболовен клуб "Балканка" видя и засне как камиони изнасят баластра от река Вит в посока строежа на "Хемус" край с. Торос

© Риболовен клуб ''Балканка''


В понеделник, 2 декември, репортаж на bTV показа, че насипът за магистрала "Хемус" до река Вит съдържа разнородни камъни (включително речни), коренища и отпадъци. Това отново повдигна съмненията, че баластра от реката се използва при строителството на пътя край село Торос.

Преди повече от две седмици риболовен клуб "Балканка" първи сигнализира за строителна техника, която рови в коритото на река Вит и изнася баластра от него. По техни наблюдения тя се използва за строителството на магистралата, за която през декември 2018 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) сключи договор с държавната компания "Автомагистрали". В момента има разрешително за строежа на само 1.6 км, които се намират в непосредствена близост до въпросния участък на реката.

След като институциите първоначално не можеха да установят кой копае коритото на Вит и защо, а после разпространиха няколко взаимно изключващи се версии, стана ясно, че областната администрация в Ловеч има договор със строителната фирма "Хидрострой" за почистване на реката. Но според документа, който "Капитал" получи по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), стойността на договора е невероятно ниска (около 1000 лв.) за тази дейност, няма деклариран подизпълнител, а такъв е използван, и видно не са спазени уточнените в него процедури.

Също така никоя институция не отговори на въпроса къде е била извозвана баластрата.

Какво съдържа магистралата

От репортажа на Би Ти Ви обаче съвсем ясно се вижда как по трасето на бъдещата магистрала са натрупани и утъпкани материали, които съдържат речни камъни, корени и дори отпадъци. "С такова нещо не се насипват магистрали, това нещо гние", уточнява Димитър Куманов от "Балканка". Според сдружението използването на такива материали ще доведе до ремонти само няколко години след пускането в експлоатация на пътя. От АПИ отрекоха пред bTV, че речната баластра се използва в строителството на "Хемус". "Баластра, кал и тревни чимове, за каквито питате, не са използвани", казват от агенцията.

"Автомагистрали" също отрече пред "Капитал" още преди две седмици да работи в коритото на реката. "Дружеството не е искало разрешение за добиване на баластра от р. Вит и не разполага с такова", отговориха те. На другия ден обаче служител на граждански договор с фирмата обясни на премиера Бойко Борисов, че са работили в коритото, за да го подготвят за строежа на мост там. За него още няма разрешително за строеж.

Странният договор

В договора на "Хидрострой" за почистване на реката няма деклариран подизпълнител, а камионите във Вит бяха на друга фирма - "Мони 07". Тя е била подизпълнител на "Хидрострой" в строежа на "Хемус" между Ябланица и Боаза - участък, който беше открит за движение малко преди изборите.

Договорът е за 1150 лв. с ДДС за почистването на 5.35 км. За сравнение - обществена поръчка за почистване на участък от река Добричка с аналогична дължина - 5.7 км, е с прогнозна стойност над 70 хил. лв. с ДДС. Съмнително ниската стойност поставя под въпрос при какви обстоятелства е сключен договорът, а и фирмата сега е глобена, тъй като, преди да започне работа, не е изчакала разрешение от Басейнова дирекция, както гласи процедурата.

Самата дирекция твърдеше, че няма представа за почистване на коритото, когато "Балканка" подава сигнали за машини в реката между 14 и 17 ноември, въпреки че уведомлението за тази дейност от Областна администрация - Ловеч, е изпратено на 13 ноември до тях.

Що се отнася до това къде трябва да се откарва изгребаният материал, по договор отговорността да посочат място е била на кметовете на Луковит и Тетевен.

Сигнал до прокуратурата

Риболовен клуб "Балканка" е подало и сигнал до прокуратурата и ДАНС с редица нарушения както в този казус, така и за водната криза в Перник и други подобни случаи за увреждане на реките в страната.

Унищожаването на крайбрежна растителност, каквото се наблюдава в участъка, е забранено от закона, пишат те в сигнала си. "Тази растителност укрепва бреговете срещу ерозия, поддържа приоритетни речни и крайречни местообитания, подобрява баланса на подпочвените води и пречиства водата в реката. Премахването й води до страшно вредно екологично въздействие, увеличаване на риска от наводнения и замърсяване на подземните води, които навсякъде в страната се използват за питейно-битови цели посредством кладенци в терасите на реките", пишат те.

Според "Балканка" увреждането на количественото и химичното състояние на подземното водно тяло е неизбежно. Въпреки това министърът на околната среда Нено Димов обясни пред Би Ти Ви, че областният управител Ваня Събчева трябва в рамките на месец да изготви план на възстановяване на разкопаното речно корито. Само по себе си това е признание, че там са нанесени щети. Не е ясно обаче дали ще бъдат поправени.

В понеделник, 2 декември, репортаж на bTV показа, че насипът за магистрала "Хемус" до река Вит съдържа разнородни камъни (включително речни), коренища и отпадъци. Това отново повдигна съмненията, че баластра от реката се използва при строителството на пътя край село Торос.

Преди повече от две седмици риболовен клуб "Балканка" първи сигнализира за строителна техника, която рови в коритото на река Вит и изнася баластра от него. По техни наблюдения тя се използва за строителството на магистралата, за която през декември 2018 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) сключи договор с държавната компания "Автомагистрали". В момента има разрешително за строежа на само 1.6 км, които се намират в непосредствена близост до въпросния участък на реката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Tова е поредният #АПИгейт, който Цацаров и Гешев не желаят да разследват

  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    #АПИГЕЙТ: “ДА УДАРИМ ЕДНО РАМО НА ИВАН ДА СТРОИ… РАЗБРАЛИ СМЕ СЕ”
    https://bivol.bg/api-avtomagistrali.html

  • 3
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Март, 2019
    ПРОКУРАТУРАТА НЕ ВИЖДА КОРУПЦИЯ В ЗАПИСА ОТ #АПИГЕЙТ, НО АКТИВНО ИЗДИРВА ИЗТОЧНИКА И ЩЕ РАЗПИТВА ЖУРНАЛИСТИТЕ ОТ БИВОЛЪ
    https://bivol.bg/api-avtomagistrali-2.html

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Такъв материал по технология НЕ СЕ ВЛАГА в пътно строителство! Този материал ще се слегне съвсем скоро и пътното платно ще пропадне. Материалът за пътна основа трябва да е от камъни с еднаква големина. Без хумус, органичен материал и каквито и да е други отпадъци. Такова съдържание просто не може да се уплътни! Ще стане същото както магистрала Тракия, там където в момента пътят е на вълни и единственото, което говедата правят е да сложат ограничение 90 км/ч и да тормозят гората с радари и глоби.

  • 5
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Е-ей, ама са се навъдили едни непеота - дебнат на всяка крачка! Добре, че Цацаратурата/ Гешефтурата си знае работата.

  • 6
    aussie avatar :-|
    aussie

    Мамини гугутки, очакваха да минат безнаказано както винаги. Нищо чудно онзи с джипката да им е казал да правят така. Той и без това от всичко разбира.
    Чудно колко ли пари разпределят от тези 1.3 млрд по партии и каси.

  • 7
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    До коментар [#6] от "aussie":

    Около 40%

  • 8
    crusible avatar :-|
    crusible

    Както съм писал и преди, когато начело на държавата имаме схемаджии, няма как резултатът да е друг! Толкова много компроментиращи скандали имаме насъбрани от Герб начело (ДПС, париоти и БСП в сянка), че различен извод трудно може да се направи.

    Стабилни сме, Бойко... ама на дъното!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK