ВиК мрежата на Смолян ще се ремонтира от фирми без опит в тази сфера
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ВиК мрежата на Смолян ще се ремонтира от фирми без опит в тази сфера

ВиК мрежата на Смолян ще се ремонтира от фирми без опит в тази сфера

От търга на "ВиК Смолян" за 22 млн. лв. бяха отстранени седем от осемте кандидата

Мила Чернева
4737 прочитания

© Юлия Лазарова


Недостатъчно опит и сгрешени графици - това са причините седем от осемте кандидата в обществена поръчка на "ВиК Смолян" да бъдат отстранени. И на етапа с отваряне на ценови оферти е останал само един участник, който печели търга за 22.7 млн. лв. без ДДС с предложена цена едва 200 хил. лв. под прогнозната.

Това е ДЗЗД "Пашмакли", в което влизат "Автомагистрали Хемус", "Променергомонтаж", "Автомагистрали Черно море". Първата фирма има косвена връзка с "Джи Пи груп", втората е собственост на местна смолянска компания, която активно обжалваше търга, а третата строи отсечка от магистрала "Хемус".

И трите фирми обаче нямат особен опит във ВиК строителството, съдейки по публичната информация в регистъра на Камарата на строителите. Въпреки това единствени са успели да прескочат сравнително високите изисквания в търга.

Състезание по график

В състезанието участваха самостоятелно "Иса 2000", "Грома холд", "Трейс груп холд" и "Запрянови - 03". В обединения оферти са подали фирмата "Кристална вода", свързана с Румен Гайтански-Вълка, компаниите "Аква темпус" и "Аква системс, както и "Джи Пи груп" в обединение със смолянската "Крис - МТ".

Именно "Крис МТ" заедно с "Красин", мажоритарния собственик на "Променергомонтаж", обжалваха активно двете поръчки за строителство на "ВиК Смолян". Мотивът им бе, че търговете за общо близо 70 млн. лв. без ДДС са ограничителни и така са запазени само за големите фирми. Жалбите им обаче бяха отхвърлени, а когато бяха събрани офертите, стана ясно, че двата жалбоподателя са успели да се включат в обединения с големите строители, а впоследствие - даже и да спечелят.

В крайна сметка оценителната комисия е открила недостатъци във всички оферти освен тази на ДЗЗД "Пашквили". Основната причина да отстрани почти всички кандидати е това, че графиците, които са предлагали, не са били съобразени с изискванията на търга.

Свързани с големите, но не и с ВиК

Нито една от трите фирми в обединението "Пашмакли" не е позната като специализирана във ВиК строителството.

На сайта си "Автомагистрали Хемус" се описват като "пътностроително дружество", като опитът им е само в тази сфера. Фирмата отскоро има промяна в управлението. През септември изпълнителен директор става Райчо Котов - адвокат, свързан с "Джи Пи груп". Неговото име се появи и около разследването на "Биволъ" "ДжиПиГейт" преди година. До 2018 г. Котов е вписвал документите, свързани със строителната фирма, в Търговския регистър. Последните такива са вписвани от Мила Жан Гюрова, която е била съдружник с Котов в адвокатско дружество.

До тази година мажоритарен собственик на "Автомагистрали Хемус" е бил Веселин Воденичаров. Към ноември като физическо лице, което е действителен собственик, е посочен именно Котов. От "Джи Пи груп" уточниха в отговор за "Капитал", че той е бил служител на фирмата до октомври 2014 г. "Като част от строителния бранш в страната "Джи Пи груп" е работила по различни проекти в партньорство с "Автомагистрали Хемус". Подобна практика е често срещана в бранша и не е противозаконна. Друга свързаност между двете компании няма", коментираха от компанията в отговор на "Капитал".

"Автомагистрали Черно море" е шуменска фирма, част от консорциума, който строи магистрала "Хемус" между Шумен и Търговище. Видно от сайта им, те също основно са изпълнявали проекти в пътното строителство, но имат малко опит и във ВиК. Например изградили са 70 м уличен водопровод в град Балчик.

Мажоритарен собственик на "Променергомонтаж" пък е смолянската "Красин", която обжалваше търговете на ВиК дружеството. "Красин" е собственост на Мирен Красин и Кремен Красин, които, съдейки по имената, са братя. Според справка в регистъра на Камарата на строителите "Променергомонтаж" са изпълнявали основно дейности по топлопроводи и улична реконструкция.

Според изискванията в поръчката кандидатите трябваше да са изпълнили ремонт или изграждане на поне 8 хил. м водоснабдителна мрежа и 17 хил. метра канализационна мрежа през последните пет години.

Какво ще се свърши

В рамките на поръчката трябва да се изгради нова водопроводна мрежа от близо 2.7 км и на 8.5 км канализационна, както и да се изпълни реконструкция съответно и на 5.4 км водопроводна и 9 км канализационна мрежа. Срокът за изпълнение е близо две години.

Недостатъчно опит и сгрешени графици - това са причините седем от осемте кандидата в обществена поръчка на "ВиК Смолян" да бъдат отстранени. И на етапа с отваряне на ценови оферти е останал само един участник, който печели търга за 22.7 млн. лв. без ДДС с предложена цена едва 200 хил. лв. под прогнозната.

Това е ДЗЗД "Пашмакли", в което влизат "Автомагистрали Хемус", "Променергомонтаж", "Автомагистрали Черно море". Първата фирма има косвена връзка с "Джи Пи груп", втората е собственост на местна смолянска компания, която активно обжалваше търга, а третата строи отсечка от магистрала "Хемус".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK