В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

За една година "Автомагистрали" работи по едва 1.6 км от общо 134 от "Хемус", за които е сключила договор, което засега не е особено бърз темп на строителство
За една година "Автомагистрали" работи по едва 1.6 км от общо 134 от "Хемус", за които е сключила договор, което засега не е особено бърз темп на строителство
За една година "Автомагистрали" работи по едва 1.6 км от общо 134 от "Хемус", за които е сключила договор, което засега не е особено бърз темп на строителство    ©  Цветелина Белутова
За една година "Автомагистрали" работи по едва 1.6 км от общо 134 от "Хемус", за които е сключила договор, което засега не е особено бърз темп на строителство    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Моделът на т.нар. in-house поръчки е напълно законен, използва се из цяла Европа, но у нас изглежда изкривен.
  • На този принцип държавната компания "Автомагистрали" сключва договори за близо 3.4 млрд. лв. за пътища в рамките на година.
  • Притеснителното в случая е, че парите ще се разпределят непрозрачно към незаконни подизпълнители.

Над 2.39 млрд. лв. получи без търг и конкуренция държавното дружество "Автомагистрали" в рамките на една година за строителството на магистрала "Хемус" и укрепване на свлачища. Въпреки че обичайно публичните разходи се правят след състезание, вратичка в Закона за обществените поръчки (ЗОП) позволява и директно даване на пари. Това е т.нар. in-house модел (на бълг. - "вътрешни" поръчки). Тази хипотеза идва от европейските директиви и позволява институциите да възлагат поръчки без търг на собствените си дружества - в случая Министерството на регионалното развитие чрез Агенция "Пътна инфраструктура" на "Автомагистрали".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    peni_nikol.53. avatar :-(
    Peni Nikol
    • + 1

    "Автомагистрали" работят по бавно и от хода на костенурката, не си дават зор.

    Нередност?
  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • + 1

    Не знам кое е по-добре - така или с обществена поръчка. Щото който иска да открадне си краде..

    Нередност?
  • 3
    aussie avatar :-P
    aussie
    • + 3

    Очевидно правителството на Кой вече е решило че е по-добре да раздава парите за инфраструктура на който си реши вместо да организира търгове и да се получи най-добрата цена. Може би са си казали сега е време да си разпределим и ние едни пари чрез измислената държавна фирма Автомагистрали.

    Нередност?
  • 4
    niakoi_si avatar :-|
    niakoi_si
    • - 1

    Ние сме се доказали в това, че можем да осерем всяка добра практика.

    С търг, нещата обикновенно стават ужасно бавно, множество обжалвания и накрая всички скачат, ама що го дадоха баш на тия!
    С вътрешна поръчка... те го резултата.

    Реално печеливш ход няма. Да строят там през каквато искат схема, само да строят, че те хората ще измислят телепортацията, преди ние да завършим Хемус!

    Нередност?
  • 5
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    #АПИГЕЙТ: “ДА УДАРИМ ЕДНО РАМО НА ИВАН ДА СТРОИ… РАЗБРАЛИ СМЕ СЕ”
    https://bivol.bg/api-avtomagistrali.html

    И след записа шевката в Автомагистрали подаде оставка!

    Нередност?
  • 6
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    И заради бездействието на прокуратурата от м. март, схемите продължават:
    https://bivol.bg/api-avtomagistrali-2.html
    ПРОКУРАТУРАТА НЕ ВИЖДА КОРУПЦИЯ В ЗАПИСА ОТ #АПИГЕЙТ, НО АКТИВНО ИЗДИРВА ИЗТОЧНИКА И ЩЕ РАЗПИТВА ЖУРНАЛИСТИТЕ ОТ БИВОЛЪ

    Нередност?
Нов коментар