Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 дек 2019, 11:38, 2472 прочитания

Двоен стандарт в търговете на НКЖИ за гарите в Стара Загора и Нова Загора

За единия обект компанията прекрати поръчка, защото нямало конкуреция, а за другия сключи договор при същите обстоятелства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) е подновила обществената поръчка за реконструкция на гарата в Нова Загора. Това е втори опит за ведомството да сключи договор с изпълнител, след като през лятото прекрати поръчката заради липса на конкуренция. Този мотив по принцип е основателен, тъй като наличието на една-единствена оферта за даден проект по никакъв начин не гарантира, че публичните средства ще се използват ефективно. Но НКЖИ невинаги действа така - през октомври държавната компания спокойно избра изпълнител без конкуренция за ценовата оферта в поръчката за гарата в Стара Загора.

Сега за проекта за гарата в Нова Загора има странно повишение в прогнозната стойност на възложителя. При първото обявяване на поръчката именно фактът, че единственият кандидат бе предложил малко над прогнозната стойност, притесняваше НКЖИ. Половин година по-късно обаче самият възложител вдига летвата до 3.15 млн. лв. без ДДС, които са осигурени по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. Крайният срок за подаване на оферти е 11 февруари 2020 г.


Искаме повече участници, но не винаги

Първоначално поръчката за гарата в Нова Загора беше обявена през февруари, а офертите бяха събрани през април. Интерес прояви само един кандидат - обединение "Билд инженеринг", в което влизат "Трейс груп холд", "Си Билд компания" и "Инжпроект". Тогава НКЖИ реши, че слабият интерес е основание за прекратяване на поръчката, като по закон в такива случаи има право да действа така.

"Ефективност при разходване на обществени средства се постига само при осигуряване на конкурентна среда за избор на икономически най-изгодното за възложителя предложение", пише в решението за прекратяване. Освен това кандидатът е предложил цена, която е по-висока от прогнозната стойност с 14.13%, и комисията смята, че ако сключи договор директно, няма да се защити публичният интерес.



Странни в случая са две неща. Първото - при повторното обявяване на поръчката НКЖИ повишава сериозно цената и от 2.7 млн. лв. без ДДС тя става 3.15 млн. лв. без ДДС. Така излиза, че ако "Трейс" сега подадат оферта със същата цена, ще са под прогнозната стойност.

Фирмата, която е на първо място в класацията за най-големите строителни компании за 2018 г. К100, напоследък отпада на сравнително ранен етап от скъпите търгове на НКЖИ, пътната агенция и др.


Вторият любопитен детайл е, че липсата на конкуренция при ценовите оферти не е притеснила НКЖИ при аналогичен търг - този за ремонт на гарата в Стара Загора. Там на етапа с отваряне на предложените цени остана само един участник, но все пак офертата на избрания изпълнител за проектирането и ремонта на старозагорската гара беше 11.67 млн. лв. при прогнозна 13.1 млн. лв. с ДДС.

Заплатите растат

"Капитал" попита НКЖИ на какво се дължи това повишение на разходите по проекта за нова гара в Нова Загора, като в отговор получи обяснение, което показва, че заради прекратяването на процедурата с мотива да се защити общественият интерес всъщност ще се похарчат повече средства, защото сроковете се скъсяват и заплатите растат.

"
След прекратяване на първата процедура и преди повторното й стартиране НКЖИ сключи договор за изпълнението на проект "Проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив - Бургас" на стойност близо 185 млн. лв., финансиран от ЕС", обяснява възложителят. Тъй като сроковете за изпълнение обаче се скъсяват, за да се вмести изпълнението в настоящия програмен период, трябвало изпълнителят да ангажира повече хора и машини в ремонта.

"Необходимо е да се отчете фактът, че първоначалната прогнозна стойност бе съставена въз основа на количествено-стойностните сметки към проекти, изготвени през 2018 г., а се очаква реконструкцията на гаровия комплекс да започне в средата на 2020 г., като в сегашната прогнозна стойност е отчетено и увеличението на минималната работна заплата от 1.01.2020 г.", твърдят още от НКЖИ.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За родния град оптимистично За родния град оптимистично

Арх. Иван Киряков за силните и слабите страни на градската среда в Стара Загора

5 апр 2020, 1291 прочитания

Шумен ще решава водната криза с проект за близо 70 млн. лв. Шумен ще решава водната криза с проект за близо 70 млн. лв.

ВиК операторът обяви обществената поръчка за ремонт на довеждащия водопровод от язовир "Тича", който аварира редовно и оставя градовете в региона изцяло без вода

4 апр 2020, 949 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Градският транспорт в София - малко електро, малко нощен и без визия за развитие

По линии 84, 184 и 123 ще се движат бързозарядни електробуси, а нощният транспорт ще се запази, но подобрения в обслужването не се очакват

Още от Капитал
Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10