Двоен стандарт в търговете на НКЖИ за гарите в Стара Загора и Нова Загора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Двоен стандарт в търговете на НКЖИ за гарите в Стара Загора и Нова Загора

Reuters

Двоен стандарт в търговете на НКЖИ за гарите в Стара Загора и Нова Загора

За единия обект компанията прекрати поръчка, защото нямало конкуреция, а за другия сключи договор при същите обстоятелства

Мила Чернева
3310 прочитания

Reuters

© Reuters


Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) е подновила обществената поръчка за реконструкция на гарата в Нова Загора. Това е втори опит за ведомството да сключи договор с изпълнител, след като през лятото прекрати поръчката заради липса на конкуренция. Този мотив по принцип е основателен, тъй като наличието на една-единствена оферта за даден проект по никакъв начин не гарантира, че публичните средства ще се използват ефективно. Но НКЖИ невинаги действа така - през октомври държавната компания спокойно избра изпълнител без конкуренция за ценовата оферта в поръчката за гарата в Стара Загора.

Сега за проекта за гарата в Нова Загора има странно повишение в прогнозната стойност на възложителя. При първото обявяване на поръчката именно фактът, че единственият кандидат бе предложил малко над прогнозната стойност, притесняваше НКЖИ. Половин година по-късно обаче самият възложител вдига летвата до 3.15 млн. лв. без ДДС, които са осигурени по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. Крайният срок за подаване на оферти е 11 февруари 2020 г.

Искаме повече участници, но не винаги

Първоначално поръчката за гарата в Нова Загора беше обявена през февруари, а офертите бяха събрани през април. Интерес прояви само един кандидат - обединение "Билд инженеринг", в което влизат "Трейс груп холд", "Си Билд компания" и "Инжпроект". Тогава НКЖИ реши, че слабият интерес е основание за прекратяване на поръчката, като по закон в такива случаи има право да действа така.

"Ефективност при разходване на обществени средства се постига само при осигуряване на конкурентна среда за избор на икономически най-изгодното за възложителя предложение", пише в решението за прекратяване. Освен това кандидатът е предложил цена, която е по-висока от прогнозната стойност с 14.13%, и комисията смята, че ако сключи договор директно, няма да се защити публичният интерес.

Странни в случая са две неща. Първото - при повторното обявяване на поръчката НКЖИ повишава сериозно цената и от 2.7 млн. лв. без ДДС тя става 3.15 млн. лв. без ДДС. Така излиза, че ако "Трейс" сега подадат оферта със същата цена, ще са под прогнозната стойност.

Фирмата, която е на първо място в класацията за най-големите строителни компании за 2018 г. К100, напоследък отпада на сравнително ранен етап от скъпите търгове на НКЖИ, пътната агенция и др.

Вторият любопитен детайл е, че липсата на конкуренция при ценовите оферти не е притеснила НКЖИ при аналогичен търг - този за ремонт на гарата в Стара Загора. Там на етапа с отваряне на предложените цени остана само един участник, но все пак офертата на избрания изпълнител за проектирането и ремонта на старозагорската гара беше 11.67 млн. лв. при прогнозна 13.1 млн. лв. с ДДС.

Заплатите растат

"Капитал" попита НКЖИ на какво се дължи това повишение на разходите по проекта за нова гара в Нова Загора, като в отговор получи обяснение, което показва, че заради прекратяването на процедурата с мотива да се защити общественият интерес всъщност ще се похарчат повече средства, защото сроковете се скъсяват и заплатите растат.

"След прекратяване на първата процедура и преди повторното й стартиране НКЖИ сключи договор за изпълнението на проект "Проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив - Бургас" на стойност близо 185 млн. лв., финансиран от ЕС", обяснява възложителят. Тъй като сроковете за изпълнение обаче се скъсяват, за да се вмести изпълнението в настоящия програмен период, трябвало изпълнителят да ангажира повече хора и машини в ремонта.

"Необходимо е да се отчете фактът, че първоначалната прогнозна стойност бе съставена въз основа на количествено-стойностните сметки към проекти, изготвени през 2018 г., а се очаква реконструкцията на гаровия комплекс да започне в средата на 2020 г., като в сегашната прогнозна стойност е отчетено и увеличението на минималната работна заплата от 1.01.2020 г.", твърдят още от НКЖИ.

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) е подновила обществената поръчка за реконструкция на гарата в Нова Загора. Това е втори опит за ведомството да сключи договор с изпълнител, след като през лятото прекрати поръчката заради липса на конкуренция. Този мотив по принцип е основателен, тъй като наличието на една-единствена оферта за даден проект по никакъв начин не гарантира, че публичните средства ще се използват ефективно. Но НКЖИ невинаги действа така - през октомври държавната компания спокойно избра изпълнител без конкуренция за ценовата оферта в поръчката за гарата в Стара Загора.

Сега за проекта за гарата в Нова Загора има странно повишение в прогнозната стойност на възложителя. При първото обявяване на поръчката именно фактът, че единственият кандидат бе предложил малко над прогнозната стойност, притесняваше НКЖИ. Половин година по-късно обаче самият възложител вдига летвата до 3.15 млн. лв. без ДДС, които са осигурени по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. Крайният срок за подаване на оферти е 11 февруари 2020 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK