С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 19 дек 2019, 12:48, 4499 прочитания

Решенията на водната криза в Перник: бавно и за 2.5 млн. лв.

Днес ще се подпише споразумение за предприемане на мерки, като по-голямата част от парите отиват пак във "ВиК - Перник", а частен екип вече действа на терен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Решения на кризата в Перник се предлагат от седмици, но чак на 32-ия ден от началото на водния режим те започват да се изпълняват. Това стана ясно от официални съобщения на регионалното министерство.

Още на 7 ноември се обсъждаше въвеждането на режим на водата във ВиК асоциацията, а за проблема със сериозно спадащия обем на язовир "Студена", основен водоизточник в района на града, се знае от поне два месеца. Въпреки че след седмици обсъждания бяха избрани конкретни мерки, които да бъдат предприети, и правителството отпусна пари, реално единият екип, който започна работа, още няма финансиране и действа за своя сметка. Днес пък се подписва споразумение за 1.89 млн. лв., като това финансиране ще се управлява от община Перник, като тя ще си избере изпълнител спешно, след като обяви бедствено положение днес или тези дни.



За нов, по-строг режим на водата също още се чака решение на кмета на Перник. При предишния водата се пускаше по два пъти на ден и това увеличи авариите, обясни днес регионалният министър Петя Аврамова пред "Нова телевизия".

Работата започна

Първият вариант за пълнене на язовир "Студена" е на хидролога инж. Атанас Русев и неговия екип. Той обясни пред "Капитал", че при проектирането на съоръжението инженерите са предвидили резервен вариант за неговото пълнене. Такъв е Палакарийският канал, дълъг 8.8 км, който те ще използват. Максималният приток от него е до 930 л/сек, уточни инж. Русев, като при маловодие в момента може да има няколкостотин литра в секунда. "Този канал е функционирал и там при маловодие влизат по 200-300 л/сек в коритото на р. Струма", уточнява той. От реката водата ще пълни язовир "Студена". "Неговото огромно предимство (при зимни условия) е, че се намира на сравнително ниска надморска височина средно 1320 м и всички обединени водоизточници (седем каптажа) в него идват от огромни склонове на планината с южно изложение", написа хидроинженерът в социалните мрежи.



Пред "Капитал" той обясни, че части от Палакарийския канал обаче са унищожени или водата е пренасочена умишлено в друга посока. Вчера екипът на Русев запуши незаконното отклонение на канала. Те вече са направили пълна инспекция на канала и сега намеренията са да възстановят цялата му функционалност, което на практика е реконструкция.

Освен това ще се използва и вода от извора "Врелото", където беше открита помпена станция, която насочваше водата към Радомир вместо към "Студена".


Проектът струва около 340 хил. лв. с ДДС по информация на министерството и ще са необходими между 7 и 15 дни, за да се завърши. Притокът може да се увеличи с между 300 и 700 л/сек благодарение на това решение.

Втората мярка - у неадекватното ВиК дружество


Значителната част от средствата - цели 1.89 млн. лв., отиват за изграждане на временно аварийно съоръжение от село Чуйпетлово, село Боснек към яз. "Студена", с което да се осигури по-голям приток към съоръжението.
"Уверенията на кмета на Перник са, че той ще го възложи на ВиК оператора и след подписването на споразумението започват незабавно действие по изпълнението на първата техническа мярка", каза регионалният министър Петя Аврамова вчера на брифинг.

От регионалното министерство обясниха пред "Капитал", че след като се сключи споразумение и общината обяви бедствено положение, тя ще избере изпълнител спешно.


За големите проблеми в ресурса на "ВиК - Перник" стана ясно от доклад на "Софийска вода", който "Капитал" вчера описа. Дружеството не разполагало с достатъчно екипи в условията на повече аварии и получило подкрепление от ВиК дружествата на Стара Загора и Враца. "Несъбраните вземания на ВиК дружествата водят до голям проблем. Те трябва да изпълняват бизнес планове, да рехабилитират мрежа. Перник има несъбрани вземания от потребители в размер на 5 млн. лв. за първото деветмесечие на тази година. 13 млн. лв. са всички несъбрани вземания в Перник", каза регионалният министър днес.

И трето решение се планира, макар да не е ясно колко ще струва то и кога ще се въведе в действие. Става дума за предложеното от проф. Костадин Щерев за търсене на допълнителен приток чрез сондажи.

Европейски проект: някога, но не сега

"ВиК - Перник" има договор по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) и ще реализира проект за подмяна на ВиК мрежата на стойност 106 млн. лв., пише в съобщение на регионалното министерство от вторник. Предстоят тръжни процедури за избор на изпълнител, изпълнението на дейностите трябва да започне през 2020 г., напомни министър Петя Аврамова. Това обаче е твърде малко вероятно.

Практиката в други ВиК дружества - например Смолян и Шумен, показва, че тези поръчки могат да се бавят заради лошо написана документация, обжалвания и т.н. Самите оценителни комисии също трябва внимателно да огледат офертите на кандидатите. По-възможно е да се стигне до договор с изпълнител едва в края на 2020 г., ако още през януари започне търг.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Децентрализацията на столичните райони остава само предизборен лозунг Децентрализацията на столичните райони остава само предизборен лозунг

Първите три месеца от новия общински мандат така и не донесоха на районните кметове повече средства или правомощия

20 фев 2020, 1385 прочитания

Кораби, задвижвани с амоняк, може да направят морския превоз "по-зелен" Кораби, задвижвани с амоняк, може да направят морския превоз "по-зелен"

Новото корабно гориво на азотна основа постепенно може да замени дизела след около десетилетие

20 фев 2020, 1507 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
София през 2020 г.: без амбициозен план и с почти същите пари

През следващата година Столичната община ще довършва основно вече започнати проекти, става ясно от проектобюджета й

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10