Пътната агенция крие договор с "Автомагистрали" за над половин милиард

Два месеца след като държавната компания получи без състезание договор за 570 млн. лв. той още се пази в тайна

   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) продължава да пази в тайна договора за внушителната сума от 570 млн. лв. с ДДС с държавната фирма "Автомагистрали" за укрепване на свлачища.

Той беше подписан на 23 октомври 2019 г., но за него в публичното пространство се разбра чак в края на ноември, когато обявленеито за възложена поръчка беше публикувано в регистъра на Агенцията за обществени поръчки. Към 3 януари 2020 г. обаче самият договор все още не е публикуван въпреки законовото изискване за това.

Според Правилника за прилагане на Закона за обществени поръчки (ППЗОП) това вече трябваше да се е случило. Нормативът гласи, че "договорите за обществени поръчки и рамковите споразумения, включително приложенията към тях - в деня на публикуване на обявлението за възлагане на поръчка в регистъра". Обявлението беше публикувано на 26 ноември, но не и самият договор, в който ще са описани начина на плащане, сроковете за работа и другите условия по него.

"Капитал" попита АПИ защо договорът не е публикуван в страницата на профила на купувача, но не получи отговор в продължение на две седмици.

Междувременно пътната агенция обяви поръчка за укрепване на други свлачища - за 13 млн. лв. по приоритетна ос 4 "Превенция и управление на риска от наводнения и свлачища" на Оперативна програма "Околна среда 2014 - 2020 г.". Към настоящия момент не е осигурено финансиране, посочва се обявлението.

Без състезание

Пътната агенция сключи договора с държавната компания на принципа на т.нар. in-house практика. Според Закона за обществените поръчки ведомството може да възложи поръчка, независимо от нейната стойност, на друго дружество, което е със същия принципал. В случая това е Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Въпросният договор е на стойност 570 млн. лв. с ДДС и е за укрепване на 74 свлачища, срутища и пропадания от републиканската пътна мрежа. По подобен начин в края на 2018г. "Автомагистрали" сключи договор за 1.34 млрд. лв. за строителството на 134 км от магистрала "Хемус". Преди няколко седмици правителството реши, че държавното дружество ще сключи нов договор и за останалата част от трасето - за 1.38 млрд. лв. за изграждането на последните 88.9 км.

Всички тези споразумения се сключват при липсата на дискусии и аргументация, както и при слаба публичност. Поръчките се възлагат без конкуренция и равнопоставеност между кандидатите от строителния сектор, като основен аргумент е, че така се пести време. За "Хемус" обаче засега това не се случва: година след като беше подписан договорът, се строят под 2 км. За сравнение, частни фирми проектираха и построиха девет километра за две години и половина.

Нова година, нов късмет?

Министерството на регионалното развитие все пак съобщи преди дни, че "Автомагистрали" се преструктурира - едно от три направления ще се занимава именно с укрепване на свлачища, срутища и пропадания по републиканската пътна мрежа. Другите две са за текущите ремонти и поддръжка на магистралите, както и за изграждане на новите участъци на "Хемус". "През 2019 г. в дружеството бяха назначени 201 строителни инженери, проектанти, геодезисти, шофьори на тежкотоварни автомобили и машинисти, обикновени строителни работници, както и счетоводители и технически ръководители", гласи съобщението на МРРБ.