С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 5 яну 2020, 10:15, 28096 прочитания

Частна фирма е продала винетки за пет пъти повече пари от държавата

"Капитал" спечели дело срещу пътната агенция, която не искаше да предостави информация колко винетки и на каква стойност е продала "Интелигентни трафик системи"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В периода 17 декември 2018 г. - 5 март 2019 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е продала 164 369 винетки за 10.8 млн. лв. чрез сайта www.bgtoll.bg. За същия период "Интелигентни трафик системи" (ИТС), единственият частен доставчик на винетки към онзи момент, е продал 727 407 винетки за 54.7 млн. лв. - или за пет пъти повече пари.

Това става ясно от отговори, получени по Закона за достъп до обществена информация. Първоначално АПИ отказа достъп до данните за частната фирма, тъй като били търговска тайна. Впоследствие "Капитал" обжалва отказа пред Административен съд - София-град, със съдействието на правния екип на "Програма достъп до информация" и спечели делото през ноември 2019 г.


По договор частната фирма задържа 7% от стойността на винетките, които продава, като комисионна. Това значи, че над 3.8 млн. лв. ще останат за доставчика, а няма да влязат в държавния бюджет.

В сумата за продадените винетки не се включват приходите от тези, които са продадени на каса в областните пътни управления или търговски обекти. Голяма част от последните обаче - като бензиностанции ОМВ, "Лукойл", "Петрол", "ЕКО", както и EasyPay и "Български пощи" са в мрежата на Националния доставчик на услуги (НДУ) - ИТС.

Това, че държавата продава много по-малко електронни винетки, до голяма степен се дължи и на сериозния хаос при въвеждането на новата система в началото на миналата година.



Малък пазарен дял за сайта на държавата

По данни на пътната агенция електронните винетки, купени от български и чуждестранни собственици на леки или тежки превозни средства през 2019 г., са на стойност над 392 млн. лв. За сравнение, през цялата 2018 г. постъпленията са били 358 млн. лева. Към 18 септември приходите от електронни винетки бяха 325 млн. лв., което значи, че за три месеца са продадени виентки за близо 70 млн. лв.

Само до 5 март са били продадени винетки за около 17% от общата сума за миналата година - общо над 65 млн. лв. Февруари е месецът, в който са купени най-много е-винетки от български шофьори - над 700 хил. бр., съобщават от АПИ.

В свои отговори до "Капитал" от януари 2019 г. от "Интелигентни трафик системи" твърдяха, че имат 60% пазарен дял. Данните, които "Капитал" получи обаче, сочат, че делът им може да е бил по-голям - над 80%, ако се сравнява само с държавния сайт без продажбите през терминали или пътни управления. Освен ИТС има още един национален доставчик, който продава винетки - "Конкорд смарт инфраструктура". Ако общо двете фирми имат грубо 80% пазарен дял, то заради комисионите им поне 20 млн. лв. от приходите от винетки не отиват за пътна инфраструктура, какъвто е замисълът, а са оборот на компаниите.

От една страна, в това няма нищо лошо - повече възможности за продажби на винетки може да улесняват шофьорите. От друга обаче, серията от лоши стъпки на АПИ води до по-ниски приходи за бюджета й. Първо бяха гафовете със системата за е-винетки, която уж беше тествана месеци наред, а впоследствие се оказа, че е зле организирана и не може да служи за продажби. След това беше отложена и тол системата за тежкотоварни автомобили и вместо да започне през август 2018 г., ще заработи до 1 март тази година. Това закъснение коства на държавата още над 200 млн. лв. потенциални приходи в периода август-декември 2019 г.

Съдът: Пътната агенция не отчита обществения интерес

"Капитал" поиска въпросните данни за продадените е-винетки от държавата и от ИТС на 5 март, но със странни аргументи АПИ отказа да ги предостави. Тя даде информация за продажбите през държавния сайт, но на 19 март попита "Интелигентни трафик системи" дали позволява да се разкрие информацията. Фирмата се позова на общите условия за национални доставчици на услуги и твърдеше, че според тях информацията е конфиденциална.

Така на 2 април АПИ отказа достъп до поисканата информация, без да отчете надделяващия обществен интерес. Впоследствие обаче Административен съд - София-град, отмени отказа на агенцията.

"Самото обстоятелство, че претендираната информация е свързана и/или е по повод размера на приходите/средства от продажбата на винетки, които следва да се инвестират в изграждането и ремонт на републиканската пътна мрежа, предопределя прозрачност и достъпност на същата, каквато е и основната цел на ЗДОИ", посочва съдия Вяра Русева в своето решение от 20 ноември. Според нея липсва анализ и обосновка дали е налице надделяващ обществен интерес от страна на АПИ и несъгласието на третото лице се преодолява именно от него.

В крайна сметка информацията беше предоставена на 17 декември.

Една сага с монопол

Дълго време ИТС беше единствената частна фирма, която продава е-винетки като Национален доставчик на услуги (НДУ). Компанията беше регистрирана като НДУ с решение на АПИ от 18 декември 2018 г. Ден след като е избрала фирмата, АПИ публикува и условията за кандидатстване на сайта си, което изглеждаше като привилегироване на ИТС спрямо други потенциални кандидати. Друга любопитна подробност около ИТС е, че още от 2012 г., случайно или не, тя работи с фирмата, която изгради тол системата - Kapsch.

Междувременно фирмата "Телетол" се бори да започне да продава винетки, но според техния разказ АПИ не им позволява да се свържат със системата. Към момента те са регистрирани, но не са свързани със системата на държавата.

През август миналата година "Конкорд смарт инфраструктура" също започна да продава електронни винетки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Тръбите за водопровода на Перник още не са пристигнали, готови са само 5 км Тръбите за водопровода на Перник още не са пристигнали, готови са само 5 км

"Джи Пи груп", ГБС, "Грома холд" помагат на държавата за водопровода на Перник, без да е ясно дали им се плаща

23 фев 2020, 2562 прочитания

Децентрализацията на столичните райони остава само предизборен лозунг Децентрализацията на столичните райони остава само предизборен лозунг

Първите три месеца от новия общински мандат така и не донесоха на районните кметове повече средства или правомощия

20 фев 2020, 1520 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Летище в мъглата

От влизането в сила на договора до края на 2018 г. концесионерът на летище Горна Оряховица е инвестирал 5.42 млн. лв. До средата на 2020 г. обаче трябва да докаже 22.4 млн. лв.

Още от Капитал
Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10