Държавата прави ВиК холдинг, налива 1 млрд. лв., който ще потъне непрозрачно
Регионалното министерство и досега е трябвало да контролира 30-те си дружества. Сега промяната е само в ново междинно звено


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Централизацията достигна и водния сектор - в сряда на правителственото заседание регионалният министър Петя Аврамова обяви, че се създава "Български ВиК холдинг". Държавата ще влее в него 1 млрд. лв. и това ще е шапката на всички публични ВиК дружества.
Властта вметна идеята още на 27 декември 2019 г., когато премиерът Бойко Борисов попита министрите си дали не може да се обединят ВиК дружествата в една държавна фирма. Тогава той обясни, че целта е "да може по-добре да се контролира инфраструктурата и да се правят ремонти и рехабилитация на водопроводната мрежа".
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
5 коментара
След като в подобна схема за източване на бюджета потънаха 500 млн. лева уж за ремонта на 418 язовира, днес правителството надгради с втори транш на схемата, вече в двоен размер – на 1 млрд. лева.
Това Решение представлява неофициална актуализация на бюджета зад гърба на Народното събрание само месец след приемането му!
Правителство на Мафията, оглавявано (за трети път) от Мутра. Резултатът е тотална БУТАФОРИЯ, и корупция в зашеметяващи размери. Прост народ - слаба държава.
Бибитко ще излее милиарди в празните язовири. Ама както казваме във Варна - ум море, глава шамандура.
Решението е просто и евтино. И отдавна измислено.
В родината на свободния пазар САЩ основните хидро-инжинерни проекти не се движат от частната индустрия, а от армията - от т.н. Corps of Engineers. Tе строят диги, язовири, канали, драгират корита на реки. Те строят и всичко дето държавата и трябва спешно - като, напр. стената с Мексико.
За инженерните войски тези проекти са начин да поддържат готовност, да усвояват умения и техники. А държавата пък се сдобива с инфраструктура на ниска цена.
И ние имаме инженерна бригада (която май я разчлениха в полк и отделен батальон с обща численост от над хиляда души), но не съм чул да са свършили работа и за 5 лева.
У нас всички спешни проекти - стената с Турция, ремонтите на язовирите - държавата ги дава на частни фирми. Често без конкурс щото е спешно. Което оскъпява работата. Така у нас стената към Турция е 3 пъти по-скъпа на км отколкото стената дето я направи Гърция (а гръцката е по-висока).
Кое пречи и у нас тези проекти да се движат от инженерните войски?
продължение от #3:
Всъщност България още през 1920-та усвоява челния американски опит - тогава правителството на БЗНС създава Трудовите Войски. След 1945-та комунистите ги преименуват на Строителни Войски.
Още преди 1945-та Трудовите войски построяват много ключови обекти в страната - язовири, мостове, жп. линии. Това продължава и след 1945-та. Последният значим техен проект бе водопровода Джeрман - Скакавица, който ГУСВ построи през 1995-та само за 35 дни и така спаси София от воден режим когато при кмета Янчулев източиха язовир Искър за да продават ток на Турция.
Кое пречи сега инженерните войски да поемат отново тази функция? Това са над хиляди души дето всеки ден получават заплати срещу което не е построен и един зид.
https://bnr.bg/post/101215740/asen-lichev-reshenie to-za-obsht-vik-holding-e-nestandartna-stapka-na-p remiera
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.