Търгът за тунела под Шипка ще се забави още

АПИ удължи с три месеца сроковете за подаване на оферти заради поискани допълнителни разяснения от потенциалните кандидати

Тунелът под Шипка е втора фаза на проекта след обхода на Габрово.
Тунелът под Шипка е втора фаза на проекта след обхода на Габрово.    ©  Надежда Чипева
Тунелът под Шипка е втора фаза на проекта след обхода на Габрово.
Тунелът под Шипка е втора фаза на проекта след обхода на Габрово.    ©  Надежда Чипева

Този четвъртък (17 януари) изтече крайният срок за подаване на оферти за строителство на тунел под Шипка. В същия ден обаче Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е решила да отложи събирането и отварянето на оферти. Според съобщение на сайта на агенцията причината е, че кандидатите са поискали разяснения по условията на процедурата и те не могат да бъдат представени преди крайния срок за офертите.

Обикновено в такива случаи отлагането е в рамките на седмица-две, но в този случай пътната агенция е удължила срока за подаване на оферти чак до 9 април.

Търг за двойна употреба

Търгът беше обявен изненадващо в края на октомври, точно след първия тур на местните избори, а краен срок за предстаявне на заявления за участие бе началото на декември. Впоследствие обаче АПИ даде още месец на строителите да подготвят офертите си. А новото тримесечно отлагане повдига съмнения за чисто пиар действия от страна на пътната агенция и липса на реални планове за строителство на тунела. Още повече че проектът е без осигурено финансиране, а след понижаването на цените на тол таксите и намаляването на обхвата на системата такова ще бъде намерено още по-трудно.

Прогнозната стойност на проекта е 320 млн. лв. без ДДС, но тя не е пределна, т.е. някой може да спечели с оферта дори над тази сума, ако има висока оценка за техническото си предложение. Срокът за изграждане на съоръжението е пет години, което означава, че при най-оптимистичния сценарий тунелът може да е готов едва през 2026 година.

Големият проект

Общата дължина на участъка през Стара планина е 10.5 км, като ново строителство ще са 7.6 км, а реконструкция ще бъде направена на 2.9 км от съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък. Трасето включва пет тунела с обща дължина 4 км. Основният ще е с дължина 3.22 км, а останалите 4 са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще има още седем големи съоръжения - един подлез и шест моста.

Тунелът под Шипка ще се намира на един километър западно от прохода Шипка и на един километър източно от връх Малуша, посочват от АПИ. Северната му част ще бъде в област Габрово, а южната - в област Стара Загора. Той ще има две ленти за движение по 3.75 м.

"Планирано е изпълнението на обществената поръчка да бъде предложено за финансиране от оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027. Към настоящия момент не е осигурено финансиране за изпълнението на обекта", пише в документацията към търга. Проблемът тук е, че към момента няма приети официални документи от Европейската комисия, с които да се регламентира начинът за кандидатстване за следващия програмен период 2021-2027 г. А дори подобни инфраструктурни проекти да бъдат допустими, през седмицата, от една страна, стана ясно, че България ще трябва да отдели значителна част от безвъзмездната помощ по Кохезиония фонд за енергийния преход, а от друга - АПИ се отказа сега да иска пари за магистрала "Струма" през Кресненското дефиле и отложи това за следващия програмен период.

Още от Капитал