С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 21 яну 2020, 17:57, 3786 прочитания

ЕК: България няма да връща пари за вече построеното по магистрала "Струма"

Екологичните организации търсят обяснение защо проектът през Кресненското дефиле надвишава с много прогнозите на правителството

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Решението на България да оттегли кандидатурата за европейско финансиране на участъка на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле на 15 януари беше внезапно и странно. Все пак става дума за стотици милиони евро, необходими на страната да завърши трасето до Гърция.

Решението беше съобщено точно в деня, в който държавата трябваше да изпрати отговори на забележките, които Европейската комисия (ЕК) отправи по апликационната форма. От официалното писмо на ЕК до българските власти става ясно, че изпратените документи са необмислени или сгрешени.


"Рядко съм виждал толкова строго посочване на недостатъците [в проект]", каза Даниел Попов от Коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" по време на пресконференция във вторник. Това е последната отсечка от магистралата, чието строителство не е започнало и за нея няма осигурено финансиране.

Добрата новина все пак е, че няма да връщаме пари за вече построената част от пътя между София и Гърция. "Предишните лотове на магистрала "Струма" се финансират като отделни големи проекти. Завършването на всеки от тях се разглежда независимо от другите. Ето защо няма задължения за България да върне финансовата подкрепа от ЕС за тези, които са завършени", отговориха от комисията на "Капитал".

Лошата новина е, че построяването на лот 3.2 през Кресненското дефиле е още с неясно бъдеще. Първият въпрос е дали проектът в настоящия си вид не нарушава европейското законодателство. Второ, ако е така, финансирането от Европа за проект, който струва над 1 млрд. лв., хич не е сигурно, а и ни грози риск от наказателни процедури.



Оскъпяване неясно защо

"И към момента няма ясна цена за лот 3.2", припомни Петко Ковачев от "Да спасим Кресненското дефиле". Той цитира анализ "Разходи и ползи" на Агенция "Пътна инфраструктура (АПИ) за въпросния участък, който по думите му е първият документ с конкретни сметки и е от 2018 г. В него е посочено, че избраният от правителството вариант - с използване на Е-79 в едната посока и нов път в другата, построен източно от дефилето, струва 415 млн. евро. Това е фаворитът на правителството и за него има обявени две обществени поръчки.

Ако целият път е извън пролома, той ще струва 603 млн. евро, а дългият тунел щеше да е 743 млн. евро.

"Само година по-късно, през 2019 г., когато се подава апликационната форма, виждаме, че лот 3.2 във варианта на правителството вече е 649 млн. евро. За една година неизвестно как и защо и кое е станало по-тежко за финансиране", каза Ковачев. Високата цена беше един от основните аргументи държавата да подкрепи вариант с две разделени платна, едното от които си остава в дефилето.

Част от поръчката за лот 3.2 обаче вече е спечелена, но с 63 млн. лв. над прогнозната цена.

"За нас най-важното е да се случи участъкът извън Кресненското дефиле и да не загубим парите [от ЕС]", каза Даниел Попов.

В ефира на "Нова тв" директорът на пътната агенция Георги Терзийски заяви, че е убеден, че няма да загубим еврофинансирането и че не се разглеждат възможности проектът да се финансира от държавния бюджет.

Какво не е наред в проекта

Терзийски обясни миналата седмица, че България има намерение да подаде нова, подобрена апликационна форма до Брюксел до края на 2020 г., за да вземе някакви пари и в настоящия програмен период. Не трябва да се забравя, че един от най-странните детайли в този проект е, че оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) е готова след като е възложено изготвянето на идеен проект. Т.е. съдбата на избора между различните трасета е била предначертана и без реални изводи от доклад по ОВОС.

Терзийски каза, че ЕК не е коментирала нарушение на директивите в забележките си. Всъщност в писмото си комисията отбеляза, че България не е успяла да установи цели и мерки за опазване на обектите, защитени от Директивата за местообитанията, и не е взела предвид всички елементи от бъдещото строителство. Затова сега АПИ ще ги изпълнява и чак след това ще подаде апликационна форма за еврофинансиране.

Според природозащитниците все още има време да се използва източния вариант. Тяхната теза е, че сега пътната агенция трябва да прекрати процедурите по обществени поръчки, да изготви ПУП на варианта с две платна извън дефилето, да се преработи ОВОС-а, да се подготви нова процедура по избор на изпълнител за него. Според тях шест месеца е достатъчен срок, за да се случи това. Агенцията обаче работи далеч по-бавно, сочи опита до сега.

Даниел Попов припомни, че заради вече построените участъци от "Струма" трафикът в Кресненското дефиле реално се е увеличил и има заплаха от наказателна процедура за увреждане на биоразнообразието там.

По темата работи и Илин Станев

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 747 прочитания

Автомагистрали без поръчки Автомагистрали без поръчки

За година държавната компания в сектора получи договори за над три милиарда без конкурс

28 фев 2020, 1210 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 15545 прочитания

28 фев 2020, 5315 прочитания

28 фев 2020, 2991 прочитания

28 фев 2020, 2706 прочитания

28 фев 2020, 2416 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Пернишки поток

Пускането на вода през София изглежда лесно, но заради множество неизяснени въпроси около плана има риск от грешки

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Китайските уроци от коронавируса

Заразените намаляват заради твърдата намеса на държавата

Книга: Лив Стрьомквист - "Плодът на познанието"

Вместо да ремонтира стари йерархии, комиксът отваря място за варианти, в които да няма унижени и изключени

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10