ЕК: България няма да връща пари за вече построеното по магистрала "Струма"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК: България няма да връща пари за вече построеното по магистрала "Струма"

ЕК: България няма да връща пари за вече построеното по магистрала "Струма"

Екологичните организации търсят обяснение защо проектът през Кресненското дефиле надвишава с много прогнозите на правителството

Мила Чернева
4970 прочитания

© Надежда Чипева


Решението на България да оттегли кандидатурата за европейско финансиране на участъка на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле на 15 януари беше внезапно и странно. Все пак става дума за стотици милиони евро, необходими на страната да завърши трасето до Гърция.

Решението беше съобщено точно в деня, в който държавата трябваше да изпрати отговори на забележките, които Европейската комисия (ЕК) отправи по апликационната форма. От официалното писмо на ЕК до българските власти става ясно, че изпратените документи са необмислени или сгрешени.

"Рядко съм виждал толкова строго посочване на недостатъците [в проект]", каза Даниел Попов от Коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" по време на пресконференция във вторник. Това е последната отсечка от магистралата, чието строителство не е започнало и за нея няма осигурено финансиране.

Добрата новина все пак е, че няма да връщаме пари за вече построената част от пътя между София и Гърция. "Предишните лотове на магистрала "Струма" се финансират като отделни големи проекти. Завършването на всеки от тях се разглежда независимо от другите. Ето защо няма задължения за България да върне финансовата подкрепа от ЕС за тези, които са завършени", отговориха от комисията на "Капитал".

Лошата новина е, че построяването на лот 3.2 през Кресненското дефиле е още с неясно бъдеще. Първият въпрос е дали проектът в настоящия си вид не нарушава европейското законодателство. Второ, ако е така, финансирането от Европа за проект, който струва над 1 млрд. лв., хич не е сигурно, а и ни грози риск от наказателни процедури.

Оскъпяване неясно защо

"И към момента няма ясна цена за лот 3.2", припомни Петко Ковачев от "Да спасим Кресненското дефиле". Той цитира анализ "Разходи и ползи" на Агенция "Пътна инфраструктура (АПИ) за въпросния участък, който по думите му е първият документ с конкретни сметки и е от 2018 г. В него е посочено, че избраният от правителството вариант - с използване на Е-79 в едната посока и нов път в другата, построен източно от дефилето, струва 415 млн. евро. Това е фаворитът на правителството и за него има обявени две обществени поръчки.

Ако целият път е извън пролома, той ще струва 603 млн. евро, а дългият тунел щеше да е 743 млн. евро.

"Само година по-късно, през 2019 г., когато се подава апликационната форма, виждаме, че лот 3.2 във варианта на правителството вече е 649 млн. евро. За една година неизвестно как и защо и кое е станало по-тежко за финансиране", каза Ковачев. Високата цена беше един от основните аргументи държавата да подкрепи вариант с две разделени платна, едното от които си остава в дефилето.

Част от поръчката за лот 3.2 обаче вече е спечелена, но с 63 млн. лв. над прогнозната цена.

"За нас най-важното е да се случи участъкът извън Кресненското дефиле и да не загубим парите [от ЕС]", каза Даниел Попов.

В ефира на "Нова тв" директорът на пътната агенция Георги Терзийски заяви, че е убеден, че няма да загубим еврофинансирането и че не се разглеждат възможности проектът да се финансира от държавния бюджет.

Какво не е наред в проекта

Терзийски обясни миналата седмица, че България има намерение да подаде нова, подобрена апликационна форма до Брюксел до края на 2020 г., за да вземе някакви пари и в настоящия програмен период. Не трябва да се забравя, че един от най-странните детайли в този проект е, че оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) е готова след като е възложено изготвянето на идеен проект. Т.е. съдбата на избора между различните трасета е била предначертана и без реални изводи от доклад по ОВОС.

Терзийски каза, че ЕК не е коментирала нарушение на директивите в забележките си. Всъщност в писмото си комисията отбеляза, че България не е успяла да установи цели и мерки за опазване на обектите, защитени от Директивата за местообитанията, и не е взела предвид всички елементи от бъдещото строителство. Затова сега АПИ ще ги изпълнява и чак след това ще подаде апликационна форма за еврофинансиране.

Според природозащитниците все още има време да се използва източния вариант. Тяхната теза е, че сега пътната агенция трябва да прекрати процедурите по обществени поръчки, да изготви ПУП на варианта с две платна извън дефилето, да се преработи ОВОС-а, да се подготви нова процедура по избор на изпълнител за него. Според тях шест месеца е достатъчен срок, за да се случи това. Агенцията обаче работи далеч по-бавно, сочи опита до сега.

Даниел Попов припомни, че заради вече построените участъци от "Струма" трафикът в Кресненското дефиле реално се е увеличил и има заплаха от наказателна процедура за увреждане на биоразнообразието там.

По темата работи и Илин Станев

Решението на България да оттегли кандидатурата за европейско финансиране на участъка на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле на 15 януари беше внезапно и странно. Все пак става дума за стотици милиони евро, необходими на страната да завърши трасето до Гърция.

Решението беше съобщено точно в деня, в който държавата трябваше да изпрати отговори на забележките, които Европейската комисия (ЕК) отправи по апликационната форма. От официалното писмо на ЕК до българските власти става ясно, че изпратените документи са необмислени или сгрешени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    alien04 avatar :-|
    alien04

    Дори и да не се връщат пари за вече построените участъци, малко ли е че заради управленчески лобизъм и административна некадърност ще се изгуби финансирането на най-скъпия и сложен участък от магистралата. След като през 2008 г. всички постигнаха съгласие как да бъде построен този участък – и правителство и неправителствени организации и Европейска комисия, а именно чрез дълъг тунел, те изведнъж промениха проекта за да услужат на ненаялите се строители, тъй като никой от тях нямаше да се класира да го строи и големите милиони щяха да ги вземат чужди фирми. Самият строителен бранш в началото изтъкваше този факт, но впоследствие замлъкна, защото този „мотив“ не е много убедителен за пред ЕС. В крайна сметка ще имаме поредната унищожена природна ценност заедно с някакво недоразумение вместо магистрала и всичко това за наша сметка!

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    С тази скорост на поскъпване, отсечката ще излезе по-скъпа от тунел. Точно като Хемус, където цената на километър е почти същата, като когато отмениха спечелената поръчка. Със същите аргументи - била много скъпа... Досега можеха да са започнали строителството на тунела..

  • 3
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Не ни трябва инфраструктура. Кресненското дефиле е за разходки. Чухте ги немците.

  • 4
    nep0kist avatar :-|
    nep0kist

    До коментар [#2] от "Георги Георгиев":

    Даже до сега щяха да са го построили. Дори най-дългият (нереално дълъг) срок за строителство, който бяха изтъкнали като причина да не го строят, а именно 10-12 години, вече мина.

    От Българската Асоциация на Тунелните Строители дори казаха, че за 5 години ще е готов. Т.е. до сега два тунела при Кресна можеше да имаме за това време.

    И въобще се чудя как допуснаха мнението на пътните строители да надделее над мнението на тунелните строители, при положение, че става дума за тунел... Тук не говоря само за срок, ами и за цена на изграждане и експлоатация, риск при земетресение и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

80% загуби

80% загуби

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK