Пътната агенция дава 40 млн. лв. за археологически проучвания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция дава 40 млн. лв. за археологически проучвания

ГИС

Пътната агенция дава 40 млн. лв. за археологически проучвания

Обичайният изпълнител на тези търгове е Националният археологически институт с музей при БАН

Мила Чернева
2051 прочитания

ГИС

© ГИС


Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви поръчка за 40 млн. лв. за извършване на спасителни археологически проучвания по трасетата на бъдещи инфраструктурни проекти. С избрания изпълнител ще се подпише рамково споразумение за четири години.

Предишния подобен договор беше сключен с Националния археологически институт с музей (НАИМ) при БАН през ноември 2015 г. Именно по него бяха възложени разкопките по трасето на магистралите "Хемус" и "Струма".

НАИМ е основният изпълнител на договори за археологически проучвания не само на АПИ, а също и за проекти на железниците и други възложители като "Ай Си Джи Би", които строят газовата връзка с Гърция. Последният спечелен търг на Института от АПИ е за 1.67 млн. лв. без ДДС отпреди няколко дни и е за археологически проучвания по трасето на пътя Видин - Ботевград.

Търгът

Цената е единствен критерий за оценка на офертите в процедурата за ново рамково споразумение на АПИ. За да се включат в нея обаче участниците трябва да са реализирали поне 10 млн. лв. от подобни дейности (археология) през последните три години, с което шансът някой друг освен НАИМ при БАН да покрие изискванията е минимален. Иначе срокът за подаване на оферти е 9 март. Авансовите плащания по всеки минидоговор за отделен проект по рамковото споразумение ще са 70% от стойността му без ДДС.

Археология в плен на пътищата

В последните години именно строителството на големи инфраструктурни проекти е основният източник на финансиране за археологически разкопки. "Уникалната възможност, която имаме сега, е, че се изграждат инфраструктурни обекти в големи територии на страната, които преди това са били частни земеделски земи и е нямало как да бъдат проучени", коментира пред "Капитал" доц. Здравко Димитров през 2018 г.

Доста по-рядка е практиката археологическата дейност да се финансира от частни субекти, но има и такива случаи. Пример за такова сътрудничество е и решението на бизнеса в Разград от септември 2017 г. да финансира археологическото проучване на най-голямата на Балканския полуостров работилница за кремъчни сечива отпреди 6500 г. край село Каменово.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви поръчка за 40 млн. лв. за извършване на спасителни археологически проучвания по трасетата на бъдещи инфраструктурни проекти. С избрания изпълнител ще се подпише рамково споразумение за четири години.

Предишния подобен договор беше сключен с Националния археологически институт с музей (НАИМ) при БАН през ноември 2015 г. Именно по него бяха възложени разкопките по трасето на магистралите "Хемус" и "Струма".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

80% загуби

80% загуби

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK