Две седмици преди планирания старт на тол-системата пак има неясноти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Две седмици преди планирания старт на тол-системата пак има неясноти

Пътната агенция получи тол системата от изпълнителя през август, когато тя всъщност трябваше да заработи.

Две седмици преди планирания старт на тол-системата пак има неясноти

Днес изтича общественото обсъждане на тарифите, тол-системата ще заработи на 1 март, но превозвачите още твърдят, че са объркани

Мила Чернева
4626 прочитания

Пътната агенция получи тол системата от изпълнителя през август, когато тя всъщност трябваше да заработи.

© Цветелина Белутова


Крайният срок за коментари и предложения по тарифите за тол-системата изтече днес - 12 февруари. Цените ще трябва да се одобрят скорострелно от Министерски съвет, тъй като събирането на таксите от тежкотоварни автомобили трябва да започне на 1 март 2020 г.

В същото време въпреки множеството отлагания и разяснения, след среща на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с превозвачите тази седмица стана ясно, че те още не са технологично подготвени за началото на тол-системата. Причината е, че няма как да си набяват устройства за таксуване за тежкотоварните автомобили.

Кой предлага устройства за камионите

Интересен факт е, че единственият доставчик, който предлага бордови устройства (на австрийската компания Kapsch), засега е "Интелигентни трафик системи". Това е фирмата, която имаше (умишлено или не) привилегия в процеса по продажба на винетки, тъй като беше сключила договор още преди да бъде обявен конкурсът за Национални доставчици на услуги. Kapsch пък е фирмата, която изгради тол-системата.

Теоретично поне още един доставчик може да продава бордови устройства - "Конкорд смарт инфраструктура", който през януари "премина успешно интеграционните тестове от край до край за оперативна съвместимост с електронната система за събиране на пътни такси за изминато разстояние", както съобщи тогава АПИ. Не е ясно дали вторият доставчик предлага бордови устройства и ако да, дали отново са на Kapsch.

На този въпрос пътната агенция отговори, че тя "няма ангажимент към разпространението на бордови устройства", а тоава е работа на националните дистрибутори. От АПИ не уточниха колко устройства отговарят на изискванията, които сами са задали, за да стане ясно дали не са твърде специфични.

Така или иначе превозвачите обаче не могат да сключат договори с доставчиците, които предлагат устройства, пише mediapool.bg, защото няма одобрени тарифи все още. Това ще се случи най-рано след седмица, когато е следващото заседание на Министерски съвет. Не е ясно и колко точно струват тези устройства, стана ясно от думите на председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков пред Bulgaria ON AIR, като инвестицията трябва да се планира твърде бързо.

Другите варианти за плащане са чрез марушрутна карта или чрез GPS тракер. Компаниите, които предлагат GPS услуги, обаче пак трябва да минат през частните национални доставчици, а не могат да сключват договори директно с АПИ или с шофьорите. Тази промяна беше направена също в движение и ограничи конкуренцията в сектора.

Малки тарифи, неясни приходи

Агенция "Пътна инфраструктура" предложи едни такси през ноември, но след това, през януари, рязко ги намали заради заплахи от протести на транспортния бранш. В разгара на кризата с липсата на вода в Перник правителството вероятно реши да не си навлича допълнителни неприятности и след среща с премиера Бойко Борисов превозвачите получиха по-малък обхват на платените пътища и по-ниски такси. За второкласните пътища пък въобще няма да се плаща.

Ако има данни, че заложените приходи от 450 млн. лв. за тази година няма да се изпълнят, три месеца след въвеждането на таксите ще има преразглеждане на размера им.

Какво предстои

Олег Асенов, член на управителния съвет на АПИ обясни, че е започнало монтиране на пътни знаци, които ще обозначават шосетата с таксуване за разстояние. "Знаците са налични, произведени са. Самият знак е приет със съответен нормативен документ, така че всички тол-сегменти ще бъдат обозначени съвсем правилно", каза той, сицитиран от в. "Сега". Защо се е чакало то февруари 2020 г., за да се случи това, не е ясно.

Непрестанните промени в уредбата на тол-системата и липсата на последователност подсказват за лоша подготовка. Най-вероятно въвеждането на тол-системата от 1 март ще бъде съпътствано от нови въпроси и ще създде хаос, подобно на това, което се случи при въвеждането на първия етап от системата - електронните винетки.

Крайният срок за коментари и предложения по тарифите за тол-системата изтече днес - 12 февруари. Цените ще трябва да се одобрят скорострелно от Министерски съвет, тъй като събирането на таксите от тежкотоварни автомобили трябва да започне на 1 март 2020 г.

В същото време въпреки множеството отлагания и разяснения, след среща на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с превозвачите тази седмица стана ясно, че те още не са технологично подготвени за началото на тол-системата. Причината е, че няма как да си набяват устройства за таксуване за тежкотоварните автомобили.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK