Официално: Северната тангента и другите пътища край София ще бъдат безплатни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Официално: Северната тангента и другите пътища край София ще бъдат безплатни

Превозвачите все пак протестираха днес срещу проблемите с организацията около тол системата, която започва на 1 март

Официално: Северната тангента и другите пътища край София ще бъдат безплатни

Превозвачите протестират заради хаоса около тол системата, властта все пак ще влезе в ролята си и ще контролира събирането на таксите от частни фирми

Мила Чернева
5275 прочитания

Превозвачите все пак протестираха днес срещу проблемите с организацията около тол системата, която започва на 1 март

© Георги Кожухаров


Без винетки ще може да се пътува по 115 км от пътната мрежа около София, включително Околовръстният път и Северната скоростна тангента. Безплатни стават и 45 км в община Варна, включително и част от магистрала "Хемус". Това реши на днешното си заседание Министерски съвет и сложи край на проточилата се повече от година драма с платените пътища до близките населени места до големите градове.

В края на 2018 г., при въвеждането на електронните винетки, стана ясно, че за Северната скоростна тангента на София е нужно плащането на пътна такса, което обаче предизвика недоволството на гражданите. Тогава от Агенция "Пътна инфраструктура" обявиха, че няма да налагат глоби, но формално решение на казуса не бе постигнато и сега ситуацията се повтори след пускането на тол камерите, които засичат наличието на винетки.

"Няма нито един глобен от тези конфликтни зони не само в София, но и в другите населени места", каза зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков днес в ефира на bTV. На практика обаче това значи, че поне за част от включените в закона платени пътища не са били заплащани такси и държавата не е изпълнявала собствените си правила.

София с приоритет

София безспорно получи преференциално отношение. Въпреки че общината закъсня с предложенията за изключване на пътищата от платената мрежа, премиерът Бойко Борисов се притесни от потенциалните протести на хората от съседни квартали и градове (като Банкя и Нови Искър) и заръча на председателя на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски да вика по площадите, че няма да има нужда от винетки.

Формалната процедура обаче е друга: общините искат от пътната агенция да се отделят участъци. От своя страна тя преценява дали тези отсечки могат да се прекласират, или ще се наруши законовото изискване републиканската пътна мрежа да не бъде прекъсвана. Във втория случай АПИ и общините могат да сключат споразумения за съвместно поддържане.

През април 2019 г. от АПИ отговориха на "Капитал", че общините Белица, Рила, Челопеч, Павликени, Варна и Шумен са поискали определени участъци да се освободят от винетна такса. Столичната община не беше подала такова заявление, въпреки че още в края на 2018 г. кметът Йорданка Фандъкова написа в профила си във Facebook, че е пред споразумение с АПИ. Сега стана ясно, че дори към 20 февруари тази година такова споразумение няма.

В крайна сметка въпросът беше решен от правителството, но все още не е ясно как точно ще се разпредели отговорността по поддържането на пътищата. Фандъкова обяви, че Столичната община ще отпуска 500 хил. лв. от бюджета на София, а според шефа на АПИ Георги Терзийски поддържането на тези отсечки струва 8 млн. лв. на година.

Варна поема грижата за "Хемус"

Що се отнася до Варна, общината беше заявила промяна на собствеността на 2.5-километров участък от магистрала "Хемус" от изхода на града до летището, за който има готовност да поеме поддръжката й.

Списък с изключените от платената мрежа пътища в района включва още отсечки към Русе, Бургас, Дуранкулак и т.н.

Други общини обаче не са толкова привилегировани. Община Челопеч поиска прекласиране на отсечка от подбалканския път I-6, дълга 6 км, но от АПИ са заявили, че "ще се наруши изискването за непрекъснатост на трасето". Шумен пък трябва да промени общия си устройствен план и да премести табелата за край на населеното място, за да отпадне винетната такса за 150 м отсечка.

Кои са отсечките

В отпадналите от винетната и тол системата пътища около София попадат Софийският околовръстен път и Северната скоростна тангента, отсечките до Владая, Долни Богров - Горни Богров - Елешница, до с. Пролеша, пътят от Софийския околовръстен път до Нови Искър. Винетка няма да е необходима за шофиране до Волуяк, Кокаляне, Долни Пасарел, Панчарево, за двата третокласни пътя до Банкя, както и за отсечката от околовръстното в района на кв. Суходол до автомагистрала "Струма" при пътния възел за Мало Бучино.

В отсечките около Варна, за които няма да е необходима винетка, попадат: участъкът от магистрала "Хемус" до пътен възел "Летище", участък от пътя Варна - Русе до отбивката за пречиствателната станция на Варна; два участъка от пътя Бургас - Варна - Дуранкулак между Златни пясъци и к.к. Св.. Константин и Елена; както и участъци от третокласните пътища Оброчище - Кичево, Девня - Варна и Провадия - Дългопол.

Без винетки ще може да се пътува по 115 км от пътната мрежа около София, включително Околовръстният път и Северната скоростна тангента. Безплатни стават и 45 км в община Варна, включително и част от магистрала "Хемус". Това реши на днешното си заседание Министерски съвет и сложи край на проточилата се повече от година драма с платените пътища до близките населени места до големите градове.

В края на 2018 г., при въвеждането на електронните винетки, стана ясно, че за Северната скоростна тангента на София е нужно плащането на пътна такса, което обаче предизвика недоволството на гражданите. Тогава от Агенция "Пътна инфраструктура" обявиха, че няма да налагат глоби, но формално решение на казуса не бе постигнато и сега ситуацията се повтори след пускането на тол камерите, които засичат наличието на винетки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Е как няма шопите да са най-привелигировани, като са и най-бедни?! Бойко го е страх от протести, ма яко го тресе "стабилността", за която все говори и кляка при всеки напън на някой, колкото и незначителен да е той, да не говорим, че не Той трябва да определя кой, къде и как да кара, а си има записани закони за тая работа. А нашия го играе Цар - квото каже, това да става, бах та'а държава скапана...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK