Камерите на тол системата ще следят и за превишена скорост
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Камерите на тол системата ще следят и за превишена скорост

Камерите на тол системата ще следят и за превишена скорост

Скоро пътната агенция, МВР, Агенция "Митници" и НАП ще започнат да обменят информация, събирана през инфраструктурата на тол системата

Мила Чернева
61295 прочитания

© Цветелина Белутова


Освен за Агенция "Пътна инфраструктура" стартиралата на 1 март тол система ще работи още за КАТ и митниците. Изградените портални рамки и камерите върху тях ще събират и подават информация и към Министерство на вътрешните работи (МВР), Агенция "Митници" и Национална агенция по приходите (НАП). Това става ясно от обществена поръчка на пътната агенция и инструкцията за обмена на информация между МВР, митниците и АПИ.

След като бъдат интегрирани системите на тези ведомства, данните за движение на превозни средства по платената пътна мрежа ще могат да се получават в реално време от тях.

В страната има общо 295 портални рамки с камери. В момента не всички се ползват за засичане на тежкотоварни автомобили и плащане на пътни такси, тъй като обхватът на тол системата бе намален след натиск на превозвачите - в нея влизат само автомагистрали и първокласни пътища, а рамки има и по второкласната мрежа. Но това не означава, че МВР, НАП и митниците няма да ползват всички камери.

Обменът на информация ще започне, след като бъде приета официално инструкцията за обмен на информация между АПИ, МВР и АМ. На 6 март приключи периода за обществено обсъждане.

Според мотивите на институциите обменът на информация между тях ще подпомага:

- Мониторинг на трафика и изсветляване на сивия сектор в транспортна дейност;

- Деклариране на курсовете и товарите, контрол на претоварването;

- Контрол на маршрута за преминаване на транзитния трафик;

- Превенция на нерегламентирания превоз на пътници;

- Контрол на движението на тежкотоварния трафик по отношение на пътната безопасност;

- Контрол за спазване на регулациите за ограничение движението на тежкотоварните автомобили в предпразнични и следпразнични дни.

За какво още ще служи тол системата

Данните между ведомствата ще се използват двустранно. На първо място, изградената система ще засича автомобилите, които се движат, без да са заплатили електронна винетка или тол такса. Чрез връзката с КАТ пътната агенция ще може да установи собственика и да издаде съответната глоба.

Обратно, полицията ще ползва данните, за да следи за нарушители. Важното тук е, че камерите на рамките няма да действат като радари и да засичат моментната скорост на автомобилите, но все пак ще има начин да засичат твърде бързото движение по пътищата. МВР ще получава информация за вида на превозното средство, регистрационния му номер и часа на преминаване през дадена камера. Така ще може да се засича средната скорост, за която автомобилът е изминал разстоянието между две рамки, и да се глобяват шофьорите, ако са карали с над позволената за участъка скорост.

Част от рамките (по неофициална информация - поне половината от тях) са снабдени и с кантари, които ще мерят теглото на превозните средства. Това значи, че превозвачите няма да могат да претоварват незаконно камионите си. От регионалното министерство дадоха пример, че някои тежкотоварни автомобили отчитали празен курс, а всъщност пренасяли товар и не плащали данъци. Неслучайно от МРРБ изтъкват значението на тола в борбата срещу сивата икономика, което е безспорно, ако се прилага наистина.

Колко струваше това

В края на 2018 г. АПИ обяви поръчка за интеграция на системата за е-винетки и тол с "партньорските правоприлагащи институции в България - МВР, НАП и АМ". Единственият кандидат - ИТ фирмата "Скейл фокус", спечели търга със съвсем малко по-ниска оферта от прогнозната стойност - 1.4 млн. лв. с ДДС. Договорът бе сключен на 10 април 2019 г. Интересен факт е, че "Скейл фокус" е свързана с единия доставчик на винетки и тол такси - "Конкорд смарт инфраструктура".

Първоначалният срокът за изпълнение на цялата поръчка бе 45 дни. В анекс от май 2019 г. обаче пише, че изпълнителят е получил достъп до системите на Агенция "Митници" и НАП, но не и на МВР, затова не може да си изпълни задълженията. От публичната информация става ясно, че към октомври АПИ е била свързана с митниците, но не и с МВР.

Договорът на "Скейл фокус" е завършен през януари 2020 г., тоест вероятно процесът вече е приключил.

Освен това създаването на връзка между Националното тол управление, МВР, Агенция "Митници" и НАП беше заложено в договора с Kapsch, която изгради тол системата за 180 млн. лв. С последващ анекс към договора й бяха отпаднали редица дейности, но стойността на договора си остана същата.

След това обаче се оказа, че не е предвидено те да направят софтуера за издаването на наказателните постановления и това е причината да бъде възложена нова обществена поръчка, твърдяха от АПИ.

Разходите на Агенция "Митници" по интеграцията между модул "Пътни такси и разрешителен режим" на Българската интегрирана митническа информационна система и АПИ е 373 хил. лв. с ДДС. Те са изплатени на "Информационно обслужване" по техен договор с финансовото министерство.

Очакваните разходи за интеграция на информационния обмен в системите на МВР са в размер до 350 000 лв. без ДДС, сочат още документите към инструкцията за обмен. Не е ясно по какъв договор се изплащат тези средства.

Така цялата интеграция излиза над 2.2 млн. лв. Но очакваните ефекти от нея са много по-големи.

Освен за Агенция "Пътна инфраструктура" стартиралата на 1 март тол система ще работи още за КАТ и митниците. Изградените портални рамки и камерите върху тях ще събират и подават информация и към Министерство на вътрешните работи (МВР), Агенция "Митници" и Национална агенция по приходите (НАП). Това става ясно от обществена поръчка на пътната агенция и инструкцията за обмена на информация между МВР, митниците и АПИ.

След като бъдат интегрирани системите на тези ведомства, данните за движение на превозни средства по платената пътна мрежа ще могат да се получават в реално време от тях.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    kilgore avatar :-|
    kilgore

    Това за средната скорост отдавна се чудя защо не го правят, след като имат камерите.
    Браво! Браво!
    Ще изловят много като мене :)

  • 2
    hamiltonf1 avatar :-|
    hamiltonf

    Квото беше, беше...

  • 3
    bst avatar :-|
    Стефан

    Я си проверете новината за средната скорост! Азбучна истина за подобна система е, че трябва отсечката да няма кръстовища и знаци за ограничанане на скоростта. По начина по който са разположени камерите, едва ли има 2 които да отговарят на условията, защото при тях замисъла е точно обратен, намират се до кръстовища, за да следат именно трафика. Понятия като "твърде бързо" няма да ги коментирам, защото такова нещо в ЗДП няма.

  • 4
    xte29566872 avatar :-P
    xte29566872

    До коментар [#1] от "kilgore":

    "Средна скорост" няма такова понятие в ЗДП. Пък и там е казано кой мери скоростта. - МВР. Т.е., ако няма законово изменение, данните от тол системата, АПИ и всякакви други ще паднат в съд.

  • 5
    peni_nikol.53. avatar :-P
    Peni Nikol

    Ха ха, с един куршум два заека, да му мислят джигитите на пътя.

  • 6
    uprsport avatar :-|
    Uprsport

    Ако до този момент не сте разбрали да знаете - изгубихме България. След последния, 11 годишен рейд на клонинга на комунистическата партия ГЕРБ, тук не може да се случи нищо полезно. Бандитите са си направили такива закони, чрез промени в преходните и заключителни разпоредби на други закони, че при контрола на скоростта в случая все ще има неща, които ще пречат, я камери без метрологична проверка, я липса на някой сертификат, я извършена проверка не е от който трябва и т.н. в резултат на джигитство ще продължат да умират хора и нищо няма да бъда в състояние да спре процеса за съжаление. Но тук е така.

  • 7
    chitatel14 avatar :-|
    chitatel14


    До коментар [#] от "
    Стефан
    ":

    Те участъците с кръстовища си имат ясна дължина и няма да им е никакъв проблем да сметнат средната скорост за отсечката между две камери.

  • 8
    drbbbb avatar :-|
    Tru Soulja

    Глобите падат в съда , и следващия път пак летят със сто в града.

  • 9
    uys1511761111541407 avatar :-?
    Emil Dimov

    Камерите на тол системата ще следят и за превишена скорост!

    Скоро пътната агенция, МВР, Агенция "Митници" и НАП ще започнат да обменят информация, събирана през инфраструктурата на тол системата - направо да включат към системата по един тракер за следене на намаляващото население дали спазва порядките на територията към суперкомпютъра, който преди евроизборите се канеха да купуват и да назначат Биг Брадър?!!!!

    МВР ще получава информация за вида на превозното средство, регистрационния му номер и часа на преминаване през дадена камера. Така ще може да се засича средноаритметичната скорост (има разлика от средна скорост!), за която автомобилът е изминал разстоянието между две рамки и да се глобяват шофьорите, ако са карали с над позволената за участъка скорост!

  • 10
    bst avatar :-|
    Стефан

    До коментар [#7] от "chitatel14":

    Само дето на кръстовищата има знаци за ограничение до 60 в повечето случай. Аиде смятай средната разрешена скорост с 3 участъка с ограничение между две камери.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK