Строежът на "Струма" през Кресненското дефиле е блокиран, защото няма пари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Строежът на "Струма" през Кресненското дефиле е блокиран, защото няма пари

Соковете за изграждане на магистрала "Струма" изглежда отново се отлагат

Строежът на "Струма" през Кресненското дефиле е блокиран, защото няма пари

България все още не е кандидатствала за европейски средства, правителството уж пое ангажимент да изгради магистралата с държавни пари, ако се наложи, но засега липсва твърдо решение

Мила Чернева
8385 прочитания

Соковете за изграждане на магистрала "Струма" изглежда отново се отлагат

© Надежда Чипева


Възможно е обществената поръчка за строителство на участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле да постави рекорд за най-дълго провеждана процедура - досега са минали близо 20 месеца от обявяването й и 14 месеца от получаването на офертите.

На 15 ноември 2019г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) избра изпълнителя на едната част от участъка, но договор все още няма. По другата върви оценка на офертите вече близо девет месеца. Двете процедури са обжалвани само по веднъж, което значи, че не това е причината за бавния развой на търговете.

Проблемът е по-скоро в липсата на пари. "Договорът с изпълнителя на участъка - лот 3.2.1, от АМ "Струма" не е сключен, тъй като за да се спазят всички нормативни процедури, е необходимо да има решение за финансиране на участъка от магистралата. Поради това се изчаква със сключването на договора", отговориха от АПИ на въпрос на "Капитал".

Миналото лято правителството "пое ангажимент" да осигури до 741 млн. лв. за строежа на магистралата. Сумата беше знак към Европейската комисия (ЕК), че дори да ни откаже финансиране за следващия период за отсечката, България ще довърши "Струма" с държавни пари. Засега това обаче не стои на дневен ред.

Какво се случи дотук

На 15 ноември за изпълнител беше избрaно обединение със следните участници: "Грома холд", "Европейски пътища", "Вoдно строителство Благоевград", словашката "Вахостав-СК" а.с. и "Пътпроект". Подизпълнител е "Ейч Ти Ай България", което е фирма - доставчик на строителни материали. Победителите спечелиха с ценова оферта 599 млн. лв. с ДДС, докато прогнозната стойност на търга беше с 63 млн. лв. по-ниска - 533.6 млн. лв. с ДДС

Вече близо пет месеца обаче до договор не се стига. "Капитал" попита както пътната агенция, така и изпълнителите защо няма договор. От "Грома холд" обясниха, че са представили всички документи на възложителя за подписване на договор и оттук нататък възложителят решава.

Що се отнася до другия търг, който е с прогнозна стойност над 516 млн. лв. с ДДС, там движение почти няма. Офертите бяха отворени през февруари 2019 г., но оттогава няма нова информация. Няма и насрочена дата за отваряне на ценовите оферти, което на теория значи, че оценителната комисия все още преглежда техническите оферти на всички участници.

"Към момента комисията за лот 3.2.2 е на етап разглеждане и оценка на техническите предложения. Сложността на методиката за оценяване на офертите и представените с оглед на това обемни технически предложения налага задълбочено и прецизно разглеждане на документите, тъй като се отнасят към изграждането на сложен инфраструктурен обект, какъвто до момента не е реализиран в пътната история на държавата", казаха от АПИ.

В поръчката за надзор на двете отсечки, която е с обща прогнозна стойност над 26 млн. лв. с ДДС, офертите бяха събрани през юли 2019 г.

Ще има ли въобще пари

България кандидатства за европейско финансиране за лота през дефилето през август 2019 г. През януари 2020 г. обаче се наложи да оттегли апликационната форма, тъй като се оказа, че има сериозни пропуски и дори грешки в нея.

През октомври миналата година Европейската комисия изпрати рязко писмо до България с редица въпроси и притеснения относно информацията. В нея включително имаше сериозен пропуск, свързан с Директивата за местообитанията. ЕК поиска да види конкретни мерки за околната среда покрай строителството в Кресненското дефиле още преди една година, но държавата не е реагирала. През март 2020 г. пътната агенция обяви поръчка за смекчаващи мерки за околната среда по трасето около съществуващия път Е-79, който ще се ползва като трасе на "Струма" в едната посока. Изпълнението на тази поръчка би могло да е условие за финансиране от страна на Брюксел през следващия програмен период.

"Екипите работят изключително мобилизирано по подготовката на апликационната форма", коментираха от АПИ пред "Капитал".

Възможно е обществената поръчка за строителство на участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле да постави рекорд за най-дълго провеждана процедура - досега са минали близо 20 месеца от обявяването й и 14 месеца от получаването на офертите.

На 15 ноември 2019г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) избра изпълнителя на едната част от участъка, но договор все още няма. По другата върви оценка на офертите вече близо девет месеца. Двете процедури са обжалвани само по веднъж, което значи, че не това е причината за бавния развой на търговете.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • alien04

    Ами самата държава изпусна европейските пари в желанието си да обслужи бойкоизбраните строители, които искат да построят едно платно, но на цената на две! Ако още през 2015 г, когато се отказаха от дългия тунел, бяха започнали реализацията на другото решение извън дефилето - изцяло източен обход, Европейската комисия със сигурност нямаше да откаже финансиране. Такова компромисно решение щеше хем да удовлетвори изискването на природозащитното законодателство за магистрала извън дефилето, хем щеше да угоди на строителния бранш да не е дълъг тунел, за чието строителство те въобще нямаше да се класират. Но друго си е да "хапнат" лъвския пай от над 1 млрд. лв. само за едно платно и ремонт на съществуващ път - такива цени е в западноевропейските страни няма!

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "alien04":

    Точно така! И това не е за първи път! Хемус също беше спряна заради "скандалната" си цена на км, а сега отново върви към същата цифра. При това с държавен строител, без забавяне и без посредници (уж).

  • 3
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    От 5 години, десетки пъти го пиша. Това трасе гербавите не могат да го построят!

  • 4
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    Ситуацията е очаквана с оглед избухналата пандемия и икономическите сътресения породени от спирането на световната икономика. Въпреки забавянето, ще се приключи проекта. Без значение с какви пари ще стане това, тъй като е стратегически коридор за Гърция, България и ЕС.

  • 5
    rka44622423 avatar :-|
    Петя

    Отдавна му говорехме, че "с пари всеки може".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK