Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 8 апр 2020, 9:08, 6982 прочитания

Строежът на "Струма" през Кресненското дефиле е блокиран, защото няма пари

България все още не е кандидатствала за европейски средства, правителството уж пое ангажимент да изгради магистралата с държавни пари, ако се наложи, но засега липсва твърдо решение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Възможно е обществената поръчка за строителство на участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле да постави рекорд за най-дълго провеждана процедура - досега са минали близо 20 месеца от обявяването й и 14 месеца от получаването на офертите.

На 15 ноември 2019г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) избра изпълнителя на едната част от участъка, но договор все още няма. По другата върви оценка на офертите вече близо девет месеца. Двете процедури са обжалвани само по веднъж, което значи, че не това е причината за бавния развой на търговете.


Проблемът е по-скоро в липсата на пари. "Договорът с изпълнителя на участъка - лот 3.2.1, от АМ "Струма" не е сключен, тъй като за да се спазят всички нормативни процедури, е необходимо да има решение за финансиране на участъка от магистралата. Поради това се изчаква със сключването на договора", отговориха от АПИ на въпрос на "Капитал".

Миналото лято правителството "пое ангажимент" да осигури до 741 млн. лв. за строежа на магистралата. Сумата беше знак към Европейската комисия (ЕК), че дори да ни откаже финансиране за следващия период за отсечката, България ще довърши "Струма" с държавни пари. Засега това обаче не стои на дневен ред.

Какво се случи дотук



На 15 ноември за изпълнител беше избрaно обединение със следните участници: "Грома холд", "Европейски пътища", "Вoдно строителство Благоевград", словашката "Вахостав-СК" а.с. и "Пътпроект". Подизпълнител е "Ейч Ти Ай България", което е фирма - доставчик на строителни материали. Победителите спечелиха с ценова оферта 599 млн. лв. с ДДС, докато прогнозната стойност на търга беше с 63 млн. лв. по-ниска - 533.6 млн. лв. с ДДС

Вече близо пет месеца обаче до договор не се стига. "Капитал" попита както пътната агенция, така и изпълнителите защо няма договор. От "Грома холд" обясниха, че са представили всички документи на възложителя за подписване на договор и оттук нататък възложителят решава.

Що се отнася до другия търг, който е с прогнозна стойност над 516 млн. лв. с ДДС, там движение почти няма. Офертите бяха отворени през февруари 2019 г., но оттогава няма нова информация. Няма и насрочена дата за отваряне на ценовите оферти, което на теория значи, че оценителната комисия все още преглежда техническите оферти на всички участници.

"Към момента комисията за лот 3.2.2 е на етап разглеждане и оценка на техническите предложения. Сложността на методиката за оценяване на офертите и представените с оглед на това обемни технически предложения налага задълбочено и прецизно разглеждане на документите, тъй като се отнасят към изграждането на сложен инфраструктурен обект, какъвто до момента не е реализиран в пътната история на държавата", казаха от АПИ.

В поръчката за надзор на двете отсечки, която е с обща прогнозна стойност над 26 млн. лв. с ДДС, офертите бяха събрани през юли 2019 г.

Ще има ли въобще пари

България кандидатства за европейско финансиране за лота през дефилето през август 2019 г. През януари 2020 г. обаче се наложи да оттегли апликационната форма, тъй като се оказа, че има сериозни пропуски и дори грешки в нея.

През октомври миналата година Европейската комисия изпрати рязко писмо до България с редица въпроси и притеснения относно информацията. В нея включително имаше сериозен пропуск, свързан с Директивата за местообитанията. ЕК поиска да види конкретни мерки за околната среда покрай строителството в Кресненското дефиле още преди една година, но държавата не е реагирала. През март 2020 г. пътната агенция обяви поръчка за смекчаващи мерки за околната среда по трасето около съществуващия път Е-79, който ще се ползва като трасе на "Струма" в едната посока. Изпълнението на тази поръчка би могло да е условие за финансиране от страна на Брюксел през следващия програмен период.

"Екипите работят изключително мобилизирано по подготовката на апликационната форма", коментираха от АПИ пред "Капитал".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Скачай, вълчо, върху релсите 3 Скачай, вълчо, върху релсите

Надлез за животни на магистралата за Сърбия ще свършва над трасето на бъдеща жп линия, като ще им се налага да скачат директно в нищото

24 май 2020, 2494 прочитания

Може ли трансформацията на бул. "Патриарх Евтимий" да покаже бъдещето на София? 2 Може ли трансформацията на бул. "Патриарх Евтимий" да покаже бъдещето на София?

Кметът Йорданка Фандъкова подкрепи проекта за велосипеден булевард с по-малко места за паркиране и бус лента

23 май 2020, 3470 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Голямото градско прекрояване

До края на 2020 г. ще бъде готов новият Общ устройствен план на Стара Загора, който предвижда нови квартали и индустриални зони

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10