Новият водопровод до Перник поевтиня със 7 млн. лв. и ще струва 19 милиона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият водопровод до Перник поевтиня със 7 млн. лв. и ще струва 19 милиона

Резервоарът до Мало Бучино е в единия край на новия водопровод

Новият водопровод до Перник поевтиня със 7 млн. лв. и ще струва 19 милиона

Изпълнителят - държавната фирма "Монтажи", не иска да каже колко е платила на подизпълнители и доставчици

Мила Чернева
4774 прочитания

Резервоарът до Мало Бучино е в единия край на новия водопровод

© Георги Кожухаров


Вместо предвидените 26.56 млн. лв. с ДДС новият водопровод от с. Мало Бучино до Перник ще струва около 19 млн. лв. Това твърдят от фирмата изпълнител - държавната "Монтажи", в отговор до "Капитал".

Парите бяха отпуснати от Министерския съвет на 31 януари, за да може да се изгради водопровод, дълъг 13.5 км, чрез който вода от язовир "Бели Искър" да стигне Перник. Тогава експерти коментираха, че сумата е твърде висока, дори със стабилен марж за печалба. В случая освен това става въпрос за държавна компания, която е търговско дружество, но не би трябвало да се цели към голяма печалба, особено предвид ситуацията с кризата в миньорския град и наложителния строеж на обекта.

Същевременно обаче от компанията не казват колко от усвоените пари са за подизпълнители и доставчици.

По време на тестовете съоръжението аварира два пъти.

Кой какво вършеше

В своите отговори до "Капитал" държавната фирма уточнява, че в доставките и строително-монтажните работи по проекта са участвали "Главболгарстрой", "Райкомерс конструкшън", "Грома холд", "Джи Пи груп", "Ейч Ти Ай България", "Кюбико" и "Аквастарт". "Дължимите суми към доставчици и изпълнители се изплащат съгласно клаузите на договорите, но точните суми са конфиденциални и като търговска тайна не следва да бъдат разпространявани", казва в писмен отговор изпълнителният директор Тихомир Димитров.

Първите четири фирми в списъка са големи строителни компании, които преди месеци дадоха заявки, че ще помогнат на "Монтажи", за да може обектът да бъде завършен възможно най-бързо, но ще работят безвъзмездно. "Капитал" попита фирмите каква работа са извършили и дали е заплатена. В срок успяха да отговорят от "Джи Пи груп", които уточниха, че са работили безвъзмездно, а за материалите са заплатили от "Монтажи". От "Грома холд" коментираха, че е редно "Монтажи" да отговорят на този въпрос като възложител на всички фирми по обекта.

Работа за 15 млн. лв. - готова

Досега са изпълнени дейности за 15.42 млн. лв. с ДДС. В тях се включва изграждането на помпената станция, на линейния водопровод, на буферния резервоар и на всички съоръжения към трасето, обяснява Тихомир Димитров.

Поръчани са 860 м чугунени тръби и 12 852 м PVC. Доставките на всички материали са били от Испания, Франция, Турция, България, Израел, Италия, като част от тях са се извършвали в условията на развиващата се пандемия. "Това увеличи срока на доставките с 2 до 4 дни на курс поради проверки на всички граници и избягване преминаването през Италия. Проблемно беше и преминаването на границата с Турция поради ескалация на ситуацията с бежанци", обясниха за "Капитал" от възложителя - Областна администрация - Перник. Общата стойност на тръби, фитинги и спирателна арматура е на стойност 7.1 млн. лв., които са разплатени с доставчиците, твърдят от "Монтажи" към 3 април 2020 г.

Причината да се спрат именно на PVC тръби, а не на чугунени или полиетиленови, са "гарантиран срок на доставка, бърз и лесен монтаж и голямо количество налични на склад, което позволи експедирането им на момента и започване веднага на изпълнението Производителят на тръбите разполага с две поточни линии за производство, които осигуряваха ритмично необходимите количества тръби", обясняват от държавната компания. Производителят беше испанската фирма Molecor.

Има още работа

Сега предстои "Монтажи" да изпълнят дейности за още 3.72 млн. лв. с ДДС. От тях 1.9 млн. лв. са за възстановяване на банкети, мантинели, канавки, отоци и други съоръжения по път |||-1801 по цялото трасе на водопровода и асфалтиране на траншеята на водопровода, както и разрушената част от велоалея по ул. "Юрий Гагарин".

Още около 1.8 млн. лв. са предвидени за преасфалтиране на път III-1801, както и улиците в селата Мало Бучино и Голямо Бучино. "Тази сума е извън разхода за изграждане на водопровода и се явява допълнителен разход към проекта, за компенсация на движението на тежка строителна механизация и причинените неудобства на хората в двете села и гр. Перник", казват от "Монтажи".

Oт компанията уточняват, че обектът е завършен за 40 дни въпреки зимните условия и "разрастващата се пандемия от коронавирус". Договорът между Областна администрация - Перник, и "Монтажи" беше подписан на 6 февруари и според него изпълнителят трябва до 60 дни от тази дата да подпише приемо-предавателен протокол за строителството.

На 25 март водопроводът е предаден за стопанисване и експлоатация на "ВиК Перник" и "Софийска вода". Същевременно обаче на 1 април от Областна администрация - Перник, отговориха следното: "Към настоящия момент се финализират процедурите по изготвяне на необходимите документи за въвеждане в експлоатация на обекта, като предстои в кратък срок и извършването на рекапитулация на вложените средства като материали, труд и др."

Вместо предвидените 26.56 млн. лв. с ДДС новият водопровод от с. Мало Бучино до Перник ще струва около 19 млн. лв. Това твърдят от фирмата изпълнител - държавната "Монтажи", в отговор до "Капитал".

Парите бяха отпуснати от Министерския съвет на 31 януари, за да може да се изгради водопровод, дълъг 13.5 км, чрез който вода от язовир "Бели Искър" да стигне Перник. Тогава експерти коментираха, че сумата е твърде висока, дори със стабилен марж за печалба. В случая освен това става въпрос за държавна компания, която е търговско дружество, но не би трябвало да се цели към голяма печалба, особено предвид ситуацията с кризата в миньорския град и наложителния строеж на обекта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kaizera avatar :-|
    Kamen Krastev

    Само милион и половина на километър.... че то бе З пари бе!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK