Парите от ЕС за транспорт след 2021 г.: над 3 млрд. лв., най-вече за жп проекти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Парите от ЕС за транспорт след 2021 г.: над 3 млрд. лв., най-вече за жп проекти

Парите от ЕС за транспорт след 2021 г.: над 3 млрд. лв., най-вече за жп проекти

Пътната агенция събра офертите за тунела под Шипка, но заради извънредното положение не ги отваря

Мила Чернева
4181 прочитания

© Надежда Чипева


Общо 3.2 млрд. лв., или 1.896 млн. евро - толкова е общата стойност на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) за следващия програмен период 2021 - 2027 г. За сравнение - в периода 2014 - 2020 общият бюджет на транспортната програма бе 3.69 млрд. лв., като към настоящия момент са реално изплатени едва 43%.

Oт черновата на бъдещата транспортна програма, която вече е изпратена в Европейската комисия за предварителни консултации, стават ясни няколко неща. Основен приоритет остават жп проектите, метрото в София ще се разширява още, а магистрала "Струма" ще продължи да се изгражда с европари. Оперативната програма за 2014 - 2020 обаче ще претърпи корекции.

Отново за пътищата

Безвъзмездната помощ от Брюксел за пътища ще е 390.19 млн. евро, става ясно от документа, a общите инвестиции ще стигнат над 520 млн. евро.

След като стана ясно, че отсечката от "Струма" през Кресненското дефиле няма да се финансира в настоящия програмен период, проектът е прехвърлен за следващите седем години. В същото време в обхвата на ОПТТИ 2014 - 2020 г. се предвижда в допълнение да бъдат включени проекти за завършване на АМ "Европа", както и за изграждането на участък от скоростен път Видин - Ботевград. Това значи, че финансовият ресурс за магистралата към Гърция от настоящия период ще се пренасочи към другите два обекта.

Другият обект, за който ще се кандидатства по новата ОПТТИ, е тунелът под Шипка. При него се случва нещо странно - офертите бяха събрани до 9 април, но все още не са отворени публично. "Капитал" попита Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) защо вече две седмици офертите отлежават, като от ведомството отговориха, че отварянето на офертите на 10 април e отложено заради извънредното положение, но след измененията на Закона и дадените методически указания на Агенцията по обществени поръчки от 16 април 2020 г. АПИ ще пристъпи към отваряне на офертите, като предстои определянето на дата.

Последният ключов пътен проект е трасето Русе - Велико Търново, което е посочено като магистрала в документа, но на практика ще е скоростен път. Очакваната цена без ДДС за 133-километровия участък е общо 1.168 млрд. лв.

По неофициална информация към началото на февруари, до която "Капитал" получи достъп през свой източник, планираните от Дирекция "Управление на стратегически инфраструктурни проекти" обществени поръчки за тази година включват и път I-5 Русе - Велико Търново, като прогнозната дата за обявяването им е септември 2020 г. Не е ясно обаче дали настоящата криза няма да забави обекта.

В допълнение на инвестициите по програмата са предвидени средства от държавния бюджет за изграждането на отсечки по скоростен път Видин - София и за завършването на магистрала "Хемус". С национални средства се предвижда също изграждането на автомагистрала "Черно море", пише в програмата. Конкретен хоризонт за тези проекти обаче няма. Търгът за част от пътя Видин - София се бави. Оферти бяха събрани през август 2019 г., но договор има само за една от три обособени позиции.

Релси от София

Най-много инвестиции от новия евробюджет за транспорт са планирани за железопътна инфраструктура, като общо те би трябвало да са 786.92 млн. евро - 590 от тях са безвъзмездна помощ, а останалите 196.7 млн. евро са национално съфинансиране.

Единият приоритет е участъкът Елин Пелин - Костенец, част от жп линията между София и Пловдив. Той е един от най-скъпите - над 1 млрд. лв. В следващия период се предвижда изпълнение на т.нар. фаза 2, която се състои от три обособени позиции за модернизация на общо 51 км.

Другите проекти са втора фаза на модернизацията на жп линия Перник - Радомир, доизграждане на съоръженията по жп линия Карнобат - Синдел и модернизацията на железопътната линия София - Перник.

В обхвата на ОПТТИ 2014 - 2020 г. се предвижда в допълнение да бъдат включени участъците Волуяк - Драгоман, за който беше обявена поръчка за 350 млн. лв. миналата година, и Перник - Радомир.

Столичното метро

Пари в следващия период са предвидени и зa дoизгpaждaнe нa останалите двa eтaпa oт тpeтия мeтpoдиaмeтъp - 276.9 млн. евро, oт ĸoитo 180 млн. eвpo oт EC. Става въпрос за следните участъци:

  • От метростанция №5 пoд бyл. "Bлaдимиp Baзoв" нa кръстовището c yл. "Πaнaйoт Xитoв" дo метростанция №2 в жк "Лeвcĸи" c обща дължинa три километра и три метростанции.
  • От yл. "Шипка" през yл. "Гeo Mилeв", бyл. "Aceн Йopдaнoв" до бyл. "Цариградско шoce" и e c дължинa шест километра и има шест метростанции.

Общо 3.2 млрд. лв., или 1.896 млн. евро - толкова е общата стойност на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) за следващия програмен период 2021 - 2027 г. За сравнение - в периода 2014 - 2020 общият бюджет на транспортната програма бе 3.69 млрд. лв., като към настоящия момент са реално изплатени едва 43%.

Oт черновата на бъдещата транспортна програма, която вече е изпратена в Европейската комисия за предварителни консултации, стават ясни няколко неща. Основен приоритет остават жп проектите, метрото в София ще се разширява още, а магистрала "Струма" ще продължи да се изгражда с европари. Оперативната програма за 2014 - 2020 обаче ще претърпи корекции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK