Пътната агенция търси кой да поддържа 20 км от магистрала "Марица"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция търси кой да поддържа 20 км от магистрала "Марица"

Магистрала "Марица" беше завършена през есента на 2015 г.

Пътната агенция търси кой да поддържа 20 км от магистрала "Марица"

Вече има договор за 115 км от аутобана, а общата дължина обаче е 117 км, затова стои въпросът дублират ли се търговете

Мила Чернева
1505 прочитания

Магистрала "Марица" беше завършена през есента на 2015 г.

© Цветелина Белутова


Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е обявила поръчка за поддържането на първите 20 км от магистрала "Марица" след отклонението от "Тракия". Прогнозната стойност на търга е 2.5 млн. лв., но това не означава, че сумата, разплатена по договора, ще е толкова - споразуменията за поддържане на магистрали или пътища от републиканската мрежа имат определени прогнозни цени, но винаги се възлагат допълнителни дейности за стойности, в пъти по-големи. Отчетността по тях е трудно проследима и без да се използва Законът за обществени поръчки, се възлагат задания за десетки милиони, а те от своя страна се превъзлагат на подизпълнители по непрозрачен начин.

По-интересното в случая обаче е друго - през декември 2018 г. строителната фирма АБ сключи договор за поддържане на 115.5 км от "Марица" за срок от пет години с прогнозна стойност 19.68 млн. лв. с ДДС. Общата дължина на "Марица" обаче е 117 км, което на пръв поглед изглеждаше, че новият търг ще дублира част от трасето.

"Няма припокриване на участъци в заданията на обществените поръчки за поддържане на АМ "Марица" и принадлежащите й пътни връзки на територията на ОПУ-Стара Загора и на ОПУ-Хасково. През 2018 г. е извършено прекилометриране на автомагистралата, като дотогава е използван проектният километраж на трасето", уточниха от АПИ в отговор до "Капитал".

Търгът за "Марица"

Продължителността на договора за поддържане на 20-километровия участък от "Марица" ще е три години, което е необичайно кратък срок за подобен тип поръчки. Другите договори за поддържане се подписаха за срок от пет години.

Критериите за оценка на офертите са за "нивото на изпълнение на дейностите по текущо и превантивно поддържане на републиканските пътища" с тежест 40% и ценовата оферта с тежест 60%. Крайният срок за подаване на оферти е 18 юни 2020 г.

Сега за участъка от км 2+250 до км 22+000 км от "Марица" отговаря държавното дружество "Автомагистрали". Техният договор изтича през ноември тази година.

Апетитният бизнес за поддържането

Прогнозните стойности на договорите за поддържане са ориентировъчен бюджет, но всяка година правителството отпуска допълнителни десетки милиони на пътната агенция за това перо. От своя страна, вместо да обявява нови търгове за обектите - например тунели или виадукти по магистрали, директно възлага задачите на дружествата с дългосрочни договори. Така сумите по тях набъбват в пъти.

Например вместо първоначално обявените 15 млн. лв. държавната компания "Автомагистрали" е получила 160 млн. лв. по договора си от 2015 г. за поддържане на 78 км от "Хемус" между София и Ябланица. Това стана ясно от отговори, които "Капитал" получи от Агенция "Пътна инфраструктура" по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

От края на 2016 г. до септември 2019 г. пък фирмата взе 20 млн. лв. по два договора, за да поддържа магистрала "Люлин" и 56 км от "Струма". Договорът беше подписан без предварително обявление, като нямаше и посочена прогнозна стойност. Според мотивите за избраната процедура агенцията е трябвало спешно да намери кой да поддържа магистралите, докато бъде проведено открито състезание.

"Автомагистрали" имаха договор за "Тракия" от София до Стара Загора за периода 2015 - 2019 г., като по него бяха получили 94 млн. лв., сочи справка, която "Капитал" отново получи от АПИ по реда на ЗДОИ. Шуменската "Автомагистрали - Черно море" пък е получила 74.7 млн. лв. за "Хемус" в частта от Шумен до Варна, отново за периода 2015 - 2019 г.

В момента държавната "Автомагистрали" има договори за магистрала "Хемус" на територията на ОПУ - София и Ловеч, както и за цялата "Тракия". Общата прогнозна стойност е 60 млн. лв.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е обявила поръчка за поддържането на първите 20 км от магистрала "Марица" след отклонението от "Тракия". Прогнозната стойност на търга е 2.5 млн. лв., но това не означава, че сумата, разплатена по договора, ще е толкова - споразуменията за поддържане на магистрали или пътища от републиканската мрежа имат определени прогнозни цени, но винаги се възлагат допълнителни дейности за стойности, в пъти по-големи. Отчетността по тях е трудно проследима и без да се използва Законът за обществени поръчки, се възлагат задания за десетки милиони, а те от своя страна се превъзлагат на подизпълнители по непрозрачен начин.

По-интересното в случая обаче е друго - през декември 2018 г. строителната фирма АБ сключи договор за поддържане на 115.5 км от "Марица" за срок от пет години с прогнозна стойност 19.68 млн. лв. с ДДС. Общата дължина на "Марица" обаче е 117 км, което на пръв поглед изглеждаше, че новият търг ще дублира част от трасето.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK