След като закъсня, новото трасе от "Хемус" при Шумен ще бъде готово "предсрочно"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

След като закъсня, новото трасе от "Хемус" при Шумен ще бъде готово "предсрочно"

След като закъсня, новото трасе от "Хемус" при Шумен ще бъде готово "предсрочно"

Премиерът Бойко Борисов заяви, че новият участък ще е готов по-рано от предвиденото, но всъщност проектът тръгна с месеци забавяне

Мила Чернева
7936 прочитания

© Юлия Лазарова


Миналата седмица премиерът Бойко Борисов инспектира строителството на отсечката от магистрала "Хемус" между Търговище и Шумен, като обяви, че участъкът може да бъде завършен предсрочно. Само че според първоначалния план въпросното трасе всъщност трябваше вече да е готово, но се забави, и новият срок, който сега вероятно ще бъде изпреварен, е лятото на 2020 г.

Интересно е да се припомни още, че в началото на август 2018 г. Борисов каза, че "догодина по това време участъкът от Ябланица до Боаза и другият - до Търговище, ще са готови". Отсечката при Ябланица наистина беше завършена тъкмо преди местните избори, и то предсрочно, но тази между Търговище и Шумен все още се строи.

Какви са фактите

Договорът за строителство на отсечката е сключен на 29 септември 2017 г. с консорциум е ДЗЗД "Хемус 16320", в който влизат "Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и Трансконсулт-22". "Автомагистрали - Черно море" завърши изграждането 5-километровата отсечка от "Хемус" от Шумен до Белокопитово, включително пътен възел Белокопитово, през август 2015 г.

Стойността на проекта е 143.7 млн. лв. с ДДС, осигурени от държавния бюджет. Срокът за изпълнение е 910 календарни дни, или 30 месеца. От тях са предвидени 180 дни за проектиране, а за строителство - 730 календарни дни, като последните започват да текат след откриването на строителна площадка.

Ако всичко вървеше по план, обектът трябваше да е готов през април 2020 г. Строителството обаче започна чак през август 2018 г. заради отчуждителни процедури и дела за размера на обезщетенията на собственици на земи. Така срокът се измести за август 2020 г.

Първото разрешение за строеж наистина е издадено на 10 август 2018 г., но то е само за 1.5 км, сочи справка в сайта на Министерство на регионалното развитие и благоустройството. За останалите близо 15 км разрешението е издадено през октомври 2019 г., което означава, че е напълно възможно те да не са завършени до август тази година. Още повече че през май 2019 г. регионалният министър Петя Аврамова заяви, че лотът ще е готов едва през 2021, цитира dariknews.bg.

Отчужденията не са проблем от година

През май 2019 г. парламентът прие промени в режима на принудителното отчуждаване на земи в Закона за държавната собственост, с които се даде възможност за предварителното изпълнение на отчуждителните процедури, когато става въпрос за обект от национално значение - например магистрала. Президентът Румен Радев наложи вето на промените, но депутатите го преодоляха с гласуването си.

Именно в случая с участъка между пътните възложи Буховци и Белокопитово на магистрала "Хемус" тези законови промени бяха използвани за пръв път.


2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK