Пътната агенция даде 5-годишни празни чекове за поддържането на пътища
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция даде 5-годишни празни чекове за поддържането на пътища

Пътната агенция даде 5-годишни празни чекове за поддържането на пътища

Общият прогнозен бюджет е 474 млн. лв., но реално се отпускат и възлагат ремонти за в пъти по-високи суми

Мила Чернева
3588 прочитания

© Надежда Чипева


След повече от година Агенция "Пътна инфраструктура" успя да сключи нови дългосрочни договори за поддържането на пътищата за почти всички области в страната. Търговете бяха обявени още през февруари 2019 г., но заради обжалвания в Комисията за защита на конкуренция (КЗК) изборът на фирми се забави. Все още не е окончателно възложено поддържането на пътища във Видин и Стара Загора, но има избрани изпълнители (виж таблицата).

Договорите се сключват за срок от пет години, а прогнозните стойности варират между 10 и 25 млн. лв. без ДДС. В действителност обаче реално изплатените суми могат да са в пъти по-високи, тъй като през договорите за текущо и зимно поддържане АПИ възлага редица ремонти, вместо да обявява отделни обществени поръчки. Така например изплатената сума за пътища първи, втори и трети клас от републиканската пътна мрежа (без магистралите) по договорите от 2014 г. до октомври 2019 г. надвишава 1 млрд. лв., стана ясно от справка на "Капитал", получена по Закона за достъп до обществена информация.

Кой печели

В таблицата с избраните изпълнители липсва област Видин, където АПИ е избрала обединение на фирми от групата на ПСТ. Дружествата от групата на ПСТ обаче са сключили договори за три други области - Враца Ловеч и Плевен.

В Стара Загора са избрани "Трейс - Пътно строителство" и "Промакс", но още нямат договор. Дружествата от групата на "Трейс" участваха в областите Смолян, Ямбол, Ловеч и Враца, но сега имат много по-слабо присъствие в поддържането на републикански пътища.

В някои области победителите са същите. "Грома холд", която е със старо име "Агромах", отново отговаря за област Благоевград. "Европейски пътища", което е свързано с "Грома холд", пък продължава да работи по област Пазарджик и Пловдив. Старото име на дружеството е "Пътища Пловдив". Двете компании са получили общо 103 млн. лв. по миналите си договори за областите Пазарджик, Пловдив и Благоевград.

"Пътперфект-Т" пак поддържа пътищата край Силистра. Свързваната с Румен Гайтански-Вълка "Пътстройинженеринг" задържа позициите си в Кърджали, където е и регистрирана компанията.

АБ традиционно има договор за област Хасково. През март КЗК одобри смяната на собствеността на дружеството. На 16 март "Валирион" е вписан като нов собственик на "Пътна сигнализация - България", която пък е собственик на АБ. Дружеството участва в строителството на магистрала "Струма" от Благоевград до Крупник, в рехабилитацията на жп линията София - Елин Пелин и на отсечка от магистрала "Хемус" между Ябланица и Боаза. Последните й спечелени договори са за поддържането на магистрала "Марица" и на пътищата в област Хасково за следващите четири години. За периода 2014 - 2019 г. дружеството е получило 47.5 млн. лв. за поддържането на хасковските пътища в обединение с "Бургас Пътстрой".

Една от най-големите строителни компании по оборот - "Хидрострой", се появява само в една позиция - Варна, но пък "Пътстрой Бургас", която е нейна собственост, е в още две. А близката до нея "Инфра експерт" е в цели три.

Един от новите фаворити е "Нивел строй". Фирмата е част от три печеливши обединения. Пернишкото дружество, собственост на Велко Руйков, е имало оборот 22 хил. лв. през 2014 г., но за четири години бележи ръст над 600 пъти и стига до 13.45 млн. лв. през 2018 г. Тази година компанията спечели поръчка за разширение на 30 км между между Видин и Ружинци за 300 млн. лв. заедно с ПСТ, както и поддържането на улици в столичните квартали "Люлин", "Връбница", "Възраждане" и "Илинден" за малко над 6 млн. лв. Досега е изпълнявала основно проекти за пътна рехабилитация в малки общини.

Oт големите строители както досега, така и в следващите пет години с поддържането на пътища по тези схеми няма да се занимават ГБС и "Джи Пи груп". Последната обаче индиректно участва чрез фирмата "Обонато билд", която е част от обединението - победител за област София. Фирмата е собственост на Димитър Панталеев, който е съдружник с тримата акционери в "Джи Пи груп" - Георги Василев, Владимир Владимиров-Житенски и Стефан Тотев, във фирмата "ВИП-стил 2005". Дружеството е регистрирано на адреса на Джи Пи - бул. "Черни връх" 59А.

След повече от година Агенция "Пътна инфраструктура" успя да сключи нови дългосрочни договори за поддържането на пътищата за почти всички области в страната. Търговете бяха обявени още през февруари 2019 г., но заради обжалвания в Комисията за защита на конкуренция (КЗК) изборът на фирми се забави. Все още не е окончателно възложено поддържането на пътища във Видин и Стара Загора, но има избрани изпълнители (виж таблицата).

Договорите се сключват за срок от пет години, а прогнозните стойности варират между 10 и 25 млн. лв. без ДДС. В действителност обаче реално изплатените суми могат да са в пъти по-високи, тъй като през договорите за текущо и зимно поддържане АПИ възлага редица ремонти, вместо да обявява отделни обществени поръчки. Така например изплатената сума за пътища първи, втори и трети клас от републиканската пътна мрежа (без магистралите) по договорите от 2014 г. до октомври 2019 г. надвишава 1 млрд. лв., стана ясно от справка на "Капитал", получена по Закона за достъп до обществена информация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK