Пътната агенция даде 5-годишни празни чекове за поддържането на пътища
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция даде 5-годишни празни чекове за поддържането на пътища

Пътната агенция даде 5-годишни празни чекове за поддържането на пътища

Общият прогнозен бюджет е 474 млн. лв., но реално се отпускат и възлагат ремонти за в пъти по-високи суми

Мила Чернева
3029 прочитания

© Надежда Чипева


След повече от година Агенция "Пътна инфраструктура" успя да сключи нови дългосрочни договори за поддържането на пътищата за почти всички области в страната. Търговете бяха обявени още през февруари 2019 г., но заради обжалвания в Комисията за защита на конкуренция (КЗК) изборът на фирми се забави. Все още не е окончателно възложено поддържането на пътища във Видин и Стара Загора, но има избрани изпълнители (виж таблицата).

Договорите се сключват за срок от пет години, а прогнозните стойности варират между 10 и 25 млн. лв. без ДДС. В действителност обаче реално изплатените суми могат да са в пъти по-високи, тъй като през договорите за текущо и зимно поддържане АПИ възлага редица ремонти, вместо да обявява отделни обществени поръчки. Така например изплатената сума за пътища първи, втори и трети клас от републиканската пътна мрежа (без магистралите) по договорите от 2014 г. до октомври 2019 г. надвишава 1 млрд. лв., стана ясно от справка на "Капитал", получена по Закона за достъп до обществена информация.

Кой печели

В таблицата с избраните изпълнители липсва област Видин, където АПИ е избрала обединение на фирми от групата на ПСТ. Дружествата от групата на ПСТ обаче са сключили договори за три други области - Враца Ловеч и Плевен.

В Стара Загора са избрани "Трейс - Пътно строителство" и "Промакс", но още нямат договор. Дружествата от групата на "Трейс" участваха в областите Смолян, Ямбол, Ловеч и Враца, но сега имат много по-слабо присъствие в поддържането на републикански пътища.

В някои области победителите са същите. "Грома холд", която е със старо име "Агромах", отново отговаря за област Благоевград. "Европейски пътища", което е свързано с "Грома холд", пък продължава да работи по област Пазарджик и Пловдив. Старото име на дружеството е "Пътища Пловдив". Двете компании са получили общо 103 млн. лв. по миналите си договори за областите Пазарджик, Пловдив и Благоевград.

"Пътперфект-Т" пак поддържа пътищата край Силистра. Свързваната с Румен Гайтански-Вълка "Пътстройинженеринг" задържа позициите си в Кърджали, където е и регистрирана компанията.

АБ традиционно има договор за област Хасково. През март КЗК одобри смяната на собствеността на дружеството. На 16 март "Валирион" е вписан като нов собственик на "Пътна сигнализация - България", която пък е собственик на АБ. Дружеството участва в строителството на магистрала "Струма" от Благоевград до Крупник, в рехабилитацията на жп линията София - Елин Пелин и на отсечка от магистрала "Хемус" между Ябланица и Боаза. Последните й спечелени договори са за поддържането на магистрала "Марица" и на пътищата в област Хасково за следващите четири години. За периода 2014 - 2019 г. дружеството е получило 47.5 млн. лв. за поддържането на хасковските пътища в обединение с "Бургас Пътстрой".

Една от най-големите строителни компании по оборот - "Хидрострой", се появява само в една позиция - Варна, но пък "Пътстрой Бургас", която е нейна собственост, е в още две. А близката до нея "Инфра експерт" е в цели три.

Един от новите фаворити е "Нивел строй". Фирмата е част от три печеливши обединения. Пернишкото дружество, собственост на Велко Руйков, е имало оборот 22 хил. лв. през 2014 г., но за четири години бележи ръст над 600 пъти и стига до 13.45 млн. лв. през 2018 г. Тази година компанията спечели поръчка за разширение на 30 км между между Видин и Ружинци за 300 млн. лв. заедно с ПСТ, както и поддържането на улици в столичните квартали "Люлин", "Връбница", "Възраждане" и "Илинден" за малко над 6 млн. лв. Досега е изпълнявала основно проекти за пътна рехабилитация в малки общини.

Oт големите строители както досега, така и в следващите пет години с поддържането на пътища по тези схеми няма да се занимават ГБС и "Джи Пи груп". Последната обаче индиректно участва чрез фирмата "Обонато билд", която е част от обединението - победител за област София. Фирмата е собственост на Димитър Панталеев, който е съдружник с тримата акционери в "Джи Пи груп" - Георги Василев, Владимир Владимиров-Житенски и Стефан Тотев, във фирмата "ВИП-стил 2005". Дружеството е регистрирано на адреса на Джи Пи - бул. "Черни връх" 59А.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK