Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 15 май 2020, 11:12, 10014 прочитания

Зеленият пръстен на София

Планът за велосипеден ринг по старите жп линии може да донесе икономически ползи, но няма желание за неговото осъществяване.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Градска вело революция

Преоткриването на колелото

Мерките за социална дистанция доведоха до неочакван бум на велосипедите и градовете ударно изграждат велоалеи, а София ще наваксва

Ефектът на велосипедите

Велоинфраструктурата облагородява градската среда и създава повече възможности за бизнес.

Най-голямата велосипедна амбиция на Столичната община е създаването на т.нар. Зелен ринг върху старите железопътни линии, които минават през всички големи паркове и квартали в града. Проектът се обещава от години и несъмнено би донесъл огромни икономически и социални ползи за града, но за съжаление излиза на дневен ред само покрай предизборните кампании.

Така стана и миналия септември, когато кметът Йорданка Фандъкова обяви, че първите 3 км от трасето ще бъдат облагородени със съдействието на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Става дума за участъка от бившата гара "Пионер", който преминава през ул. "Самоков", ул. "Тинтява", зад зала "Арена Армеец" и стига до транспортното училище "Тодор Каблешков".


3 в 1

По зеления път може да се заровят семената на бъдещи инвестиции и да се образуват нови приятни и социални места за хората. Според арх. Християна Василева, която всъщност е един от авторите на проекта за Зеления ринг, ползите са много, като тя ги разделя най-общо на три групи. На първо място, рингът значи устойчивост, защото обединява изоставени пространства с вело- и пешеходни зони. "По този начин не се ощетява съществуващият автомобилен или друг трафик, опазва се културното наследство и се съхранява историята на града ни. Например принадлежащи сгради като гара "Пионер" биха могли да се възстановят и използват с ново предназначение", твърди тя.
" В подобни пространства няма ограничение за въображението на хората. Виждала съм как карат кайт, скейтборд, собственоръчно изобретени велосипеди и триколки, да се провеждат фестивали или събития като годишния маратон по бягане", коментира арх. Християна Василева, която е един от авторите на проекта "Зелена линия София"

Фотограф: Капитал

Освен това изграждането на тази инфраструктура ще позволи използването на алтернативен, екологично чист, безплатен транспорт и ще облекчи трафика и замърсяването на въздуха. Третият голям бонус е свързаността - рингът обединява гъсто населените квартали един с друг, а това е нещо, което в момента липсва. "Добре развитите южни квартали като "Изток", "Гео Милев", "Дианабад" и "Хладилника", ще се свържат с доста откъснатите северни, както и с кварталите на запад и изток", обяснява още Василева.

Препятствия по пътя



Кметът Фандъкова обаче представя проекта като "много труден" и посочва като причина за това множеството частни и държавни терени, които трябва да се отчуждават. Но през април главният архитект на София Здравко Здравков все пак публикува дългоочаквания подробен устройствен план (ПУП) за участъка и се видя, че нещата могат да се случват и по-бързо.



Арх. Василева обаче обяснява забавянето "най-вече с бездействието и липсата на мотивация, включително и на нужните специалисти". Според нея изпълнението на плана е жизненоважно за качествената градска среда, тъй като обособява добра пешеходна връзка до магазини, училища и места за култура. "В интерес е както на държавата, така и на частните лица и инвеститори да разполагат с достъп до терените си, тъй като те биха могли да се възползват от генерирания поток от хора", коментира тя пред "Капитал".

С детска градина по средата

Около осъществяването на първата част от ринга обаче бързо възникнаха нови проблеми. В края на януари общината сякаш сама си обърка плановете, като взе решение върху трасето да бъде построена детска градина. Новината съобщи кметът на район "Изгрев" д-р Делян Георгиев от БСП, който се похвали, че НКЖИ е дарила "62 декара за построяване на нова детска градина и за изграждане на линеен парк". После се оказа, че имотът за детската градина попада точно в границите на ринга и затова кметът обясни, че те ще бъдат "леко изместени". Така недоволството беше временно захлупено с поредното обещание.

След публикуването на новия ПУП обаче реакцията на гражданите не закъсня - с "Капитал" се свързаха живеещи в района, които преди седмица са изпратили жалба до кмета и Столичния общински съвет, тъй като според тях новият проект нарушава закона. Те обясняват, че докато в сега публикувания план за Зелен ринг от главния архитект е включен имотът за детска градина, той липсва в подробния устройствен план за местността Дианабад, издаден през 2009 г. и променен последно през 2018 г. Там мястото е предвидено именно за велосипедно трасе, както е и според Общия устройствен план. Тъкмо затова ПУП-а на 3-километровия участък не може да нарушава този за целия район, който е съобразен с общия план на града, като в случая се нарушават Законът за устройство на територията и Законът за устройството и застрояването на Столична община. В жалбата се изброяват и причини, поради които теренът не е подходящ за детска градина, сред които изключително тесният имот и многото сгради, които засенчват мястото.

Капитал #19

Текстът е част от брой 19 на седмичния Капитал (15-21 май). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Скачай, вълчо, върху релсите 3 Скачай, вълчо, върху релсите

Надлез за животни на магистралата за Сърбия ще свършва над трасето на бъдеща жп линия, като ще им се налага да скачат директно в нищото

24 май 2020, 4289 прочитания

Може ли трансформацията на бул. "Патриарх Евтимий" да покаже бъдещето на София? 3 Може ли трансформацията на бул. "Патриарх Евтимий" да покаже бъдещето на София?

Кметът Йорданка Фандъкова подкрепи проекта за велосипеден булевард с по-малко места за паркиране и бус лента

23 май 2020, 4993 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Преоткриването на колелото

Мерките за социална дистанция доведоха до неочакван бум на велосипедите и градовете ударно изграждат велоалеи, а София ще наваксва

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10