Зеленият пръстен на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зеленият пръстен на София

"Зелена линия София"

Зеленият пръстен на София

Планът за велосипеден ринг по старите жп линии може да донесе икономически ползи, но няма желание за неговото осъществяване.

Анина Сантова
11812 прочитания

"Зелена линия София"

© "Зелена линия София"


Най-голямата велосипедна амбиция на Столичната община е създаването на т.нар. Зелен ринг върху старите железопътни линии, които минават през всички големи паркове и квартали в града. Проектът се обещава от години и несъмнено би донесъл огромни икономически и социални ползи за града, но за съжаление излиза на дневен ред само покрай предизборните кампании.

Така стана и миналия септември, когато кметът Йорданка Фандъкова обяви, че първите 3 км от трасето ще бъдат облагородени със съдействието на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Става дума за участъка от бившата гара "Пионер", който преминава през ул. "Самоков", ул. "Тинтява", зад зала "Арена Армеец" и стига до транспортното училище "Тодор Каблешков".

3 в 1

По зеления път може да се заровят семената на бъдещи инвестиции и да се образуват нови приятни и социални места за хората. Според арх. Християна Василева, която всъщност е един от авторите на проекта за Зеления ринг, ползите са много, като тя ги разделя най-общо на три групи. На първо място, рингът значи устойчивост, защото обединява изоставени пространства с вело- и пешеходни зони. "По този начин не се ощетява съществуващият автомобилен или друг трафик, опазва се културното наследство и се съхранява историята на града ни. Например принадлежащи сгради като гара "Пионер" биха могли да се възстановят и използват с ново предназначение", твърди тя.

" В подобни пространства няма ограничение за въображението на хората. Виждала съм как карат кайт, скейтборд, собственоръчно изобретени велосипеди и триколки, да се провеждат фестивали или събития като годишния маратон по бягане", коментира арх. Християна Василева, която е един от авторите на проекта "Зелена линия София"
Фотограф: Капитал

Освен това изграждането на тази инфраструктура ще позволи използването на алтернативен, екологично чист, безплатен транспорт и ще облекчи трафика и замърсяването на въздуха. Третият голям бонус е свързаността - рингът обединява гъсто населените квартали един с друг, а това е нещо, което в момента липсва. "Добре развитите южни квартали като "Изток", "Гео Милев", "Дианабад" и "Хладилника", ще се свържат с доста откъснатите северни, както и с кварталите на запад и изток", обяснява още Василева.

Препятствия по пътя

Кметът Фандъкова обаче представя проекта като "много труден" и посочва като причина за това множеството частни и държавни терени, които трябва да се отчуждават. Но през април главният архитект на София Здравко Здравков все пак публикува дългоочаквания подробен устройствен план (ПУП) за участъка и се видя, че нещата могат да се случват и по-бързо.

Арх. Василева обаче обяснява забавянето "най-вече с бездействието и липсата на мотивация, включително и на нужните специалисти". Според нея изпълнението на плана е жизненоважно за качествената градска среда, тъй като обособява добра пешеходна връзка до магазини, училища и места за култура. "В интерес е както на държавата, така и на частните лица и инвеститори да разполагат с достъп до терените си, тъй като те биха могли да се възползват от генерирания поток от хора", коментира тя пред "Капитал".

С детска градина по средата

Около осъществяването на първата част от ринга обаче бързо възникнаха нови проблеми. В края на януари общината сякаш сама си обърка плановете, като взе решение върху трасето да бъде построена детска градина. Новината съобщи кметът на район "Изгрев" д-р Делян Георгиев от БСП, който се похвали, че НКЖИ е дарила "62 декара за построяване на нова детска градина и за изграждане на линеен парк". После се оказа, че имотът за детската градина попада точно в границите на ринга и затова кметът обясни, че те ще бъдат "леко изместени". Така недоволството беше временно захлупено с поредното обещание.

След публикуването на новия ПУП обаче реакцията на гражданите не закъсня - с "Капитал" се свързаха живеещи в района, които преди седмица са изпратили жалба до кмета и Столичния общински съвет, тъй като според тях новият проект нарушава закона. Те обясняват, че докато в сега публикувания план за Зелен ринг от главния архитект е включен имотът за детска градина, той липсва в подробния устройствен план за местността Дианабад, издаден през 2009 г. и променен последно през 2018 г. Там мястото е предвидено именно за велосипедно трасе, както е и според Общия устройствен план. Тъкмо затова ПУП-а на 3-километровия участък не може да нарушава този за целия район, който е съобразен с общия план на града, като в случая се нарушават Законът за устройство на територията и Законът за устройството и застрояването на Столична община. В жалбата се изброяват и причини, поради които теренът не е подходящ за детска градина, сред които изключително тесният имот и многото сгради, които засенчват мястото.

Най-голямата велосипедна амбиция на Столичната община е създаването на т.нар. Зелен ринг върху старите железопътни линии, които минават през всички големи паркове и квартали в града. Проектът се обещава от години и несъмнено би донесъл огромни икономически и социални ползи за града, но за съжаление излиза на дневен ред само покрай предизборните кампании.

Така стана и миналия септември, когато кметът Йорданка Фандъкова обяви, че първите 3 км от трасето ще бъдат облагородени със съдействието на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Става дума за участъка от бившата гара "Пионер", който преминава през ул. "Самоков", ул. "Тинтява", зад зала "Арена Армеец" и стига до транспортното училище "Тодор Каблешков".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    А не може ли това трасе да се използва за трамвайна линия?

    Друг, по-амбизиозен вариант би бил кръгова линия на метрото построена по по-евтиния метод на открит изкоп (т.е. без тунелопробивна техника). Въпросното трасе позволява използването на този метод защото е свободно от постройки.

    При последния вариант - може да има метро + велосипедна алея отгоре.

    Разбира се, дори и по-евтиния метод на открит изкоп също не е много евтин та със сигурност общината няма да е супер ентусиазирана. Но в София липсва кръгова линия на метрото - каквато има в много от метро-системите на Запад.

  • 2
    barbarossa avatar :-|
    Barbarossa

    Това е пълна измама на Фандъкова! Само погледнете картите тук - проектът за ПУП по съществуващото жп-трасе - всичко в розово е ново строителство: https://www.sofia-agk.com/SearchDevelopmentPlans/Info/250?fbclid=IwAR1ETlOpd5z73sXDHhgxXmZaL1wCeGa1vyfiUrYMjN41hDjbraIntZXPSB0

    Хващам бас, че никакви алеи и никаква зеленина няма да има там - веднъж сменят ли предназначението и собствеността на жп-трасето, СО ще го раздаде на Артекс и приятели да си строят офис сгради и молове. Целта е собствеността да се вземе от НКЖИ към СО, предназначението да се смени на някакво Оо (обществено обслужване), че да може да се строят търговски обекти и офси-сгради.

    Така както е начертан тоя ПУП, велосипедите ще трябва да криволичат на зиг-заг между офис сгради, заведения, магазини и търговски центрове. Проектът очевидно цели не да прави вело-алея, ами да прецака бъдеща трабвайна линия, като отвори място са сгради. Ако начертаят вело-алеята права, ще остане място за трамвайна линия и зеленина, но няма да има място за ОФИС-СГРАДИ.

  • 3
    ljn17661224 avatar :-|
    Димитрова

    Идеята за зеления ринг беше една от най-добрите, за съжаление развалена от желанието за печалба от всеки един парцел в кв. Изгрев и кмета на район Изгрев, който много добре знае, че това не е подходящо място за детска градина и като лекар, знае и че хората от квартала не искат градината да е на мястото на вело алеята.
    И като истински представител на своята партия, твърди, че го прави за квартала.
    Но така прави той, пита, хората само за нещата, за които е сигурен, че одобряват, а в другите случаи тропа по масата с основание, това е по-добре за вас, вие не разбирате с укор, как не мислите за децата на квартала.
    Разберете!!!! Децата ни имат нужда хубава градина!! Имат нужда от линеен парк и велоалея!!!
    Правилното решение е да се запази и линеен парк и да се изгради подходяща детска градина. Защо НКЖИ не дари хубавия парцел, а не този, който не е продаваем, естествено другият струва милиони.
    Сградата на общината на Изгрев, нима не е била някога детска градина, защо общината не се премести в по-висока сграда без зеленина и направи там прекрасна детска градина. Има достатъчно парцели подходящи за обществено и делово обслужване.
    Защо пи 68134.802.2358 от над 8 дка не се използва за детска градина.
    Има много възможности, но от всички тях може да се извлече печалба, а от предвидения в момента за озеленяване, не може да се извлече никаква.
    С новия ПУП всички възможни разширения за допълнителни дейности на открито и детски площадки отпаднаха и се извеждат от предназначение за озеленяване в частта на район ИЗГРЕВ!!! Погледнете плана в обхвата му на район СЛАТИНА има прекрасен линеен парк над 10 детски площадки!
    Как кмета на Слатина може, а кмета на ИЗГРЕВ НЕ МОЖЕ!
    Жителите на Изгрев, не искат това, господин кмете!
    Дано столична община спре кмета на ИЗГРЕВ и върне предишния вариант на ПУП, защото иначе и те са в играта, че за печалба всички са равни!


  • 4
    ieg1589706860661548 avatar :-|
    Христо

    Да - пред Изгрев се поставя въпроса - детска градина или зелени площи, които вече са изчезнали.
    Да питам проектантите и възложителите - това ли ни е избора?
    И те какво предпочитат - да са гладни или жадни?

  • 5
    nickbaizel avatar :-|
    nickbaizel

    Преди години идеята е била метрото да минава точно по околовръстната линия. За съжаление добрата идея си е останала само идея. Как точно ще стане вилоалея-една част от трасето(с все още неразрушена жп линия) минава покрай мястото на бившия електрокарен завод. Изключително неприятен, западнал, цигански район. Там ли ще строите вело алеи?! Един ремнот не могат да направят. Докато Даскалицата е кмет по-добре никакви ремонти!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK