Кога ще е готова магистрала "Европа" до Сърбия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кога ще е готова магистрала "Европа" до Сърбия

Кога ще е готова магистрала "Европа" до Сърбия

Пътят от Белград до граничния пункт Калотина е готов, но на българска територия предстои още доста работа

Мила Чернева
18602 прочитания

© АПИ


Може би сте чули, че магистралата от Калотина до Белград на сръбска територия беше завършена през ноември миналата година. Логичният въпрос е кога ще пътуваме от София, която вече е свързана с три магистрали, бързо и леко и към границата със северозападната ни съседка.

От българската страна обаче ситуацията е на малко по-ранен етап. След като бъде завършена, бъдещата магистрала "Европа", която получи името си в края на 2018 г., ще позволи от София до Калотина да се стига за около 15 мин. по дългата около 50 км отсечка.

Още през 2018 г. бяха подписани договорите за проектиране и строителство на две отсечки с обща дължина 31.5 км от път I-8 Калотина - София и сега по тях кипи строителство. Последните 16 км - от София при Северната скоростна тангента до Сливница, обаче са в начална фаза и там изграждането няма да започне скоро.

Пътят към сръбската скара

Строежът на 14.5-километровия участък между ГКПП Калотина и Драгоман стартира в средата на февруари 2020 г., уточняват от АПИ. Тази отсечка се изгражда от консорциума "Страбаг Бпа" ДЗЗД, в който участват "Щрабаг", "Страбаг Сп. з.о.о.", Полша, и "Битумина Гмбх - България", собственост на австрийско дружество. Стойността е близо 165 млн. лв. с ДДС, а част от финансирането е от Механизма за свързване на Европа на ЕС и от републиканския бюджет. Срокът за изпълнение на строително - монтажните работи е 2022 г.

След това е близо 17-километровата отсечка между Драгоман и Сливница, която се строи от "ГБС - Инфраструктурно строителство". Стойността на проекта е над 117 млн. лв. и се финансира изцяло от републиканския бюджет. Изграждането на отсечката започна преди година - през май 2019 г. Срокът за завършването на участъка по договор изтича през пролетта на 2021 г., но зам.-министър Николай Нанков наскоро обяви заедно с премиера Бойко Борисов, че ще бъде готова преди края на 2020 г. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) поясниха за "Капитал", че при ускорените темпове, с които се работи, и в случай че не възникнат допълнителни затруднения, е възможно строителството да приключи по-рано от предвиденото.

Фотограф: АПИ

Най-неясна е съдбата на третия участък - от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента. Той е дълъг 16.16 км, но от пътната агенция не уточниха колко е прогнозната му стойност.

Техническият проект с ПУП - парцеларен план за участъка, за него обаче е готов. "Той е приет от Експертния технико-икономически съвет на АПИ и е окончателно предаден, окомплектован и съгласуван със засегнатите експлоатационни дружества и ведомства. Във връзка с поетапното влизане в сила на кадастралните карти за всяко засегнато от автомагистралата землище е необходимо актуализиране на изработения ПУП - парцеларен план, след което ще се предприемат действия по неговото прoцедиране съгласно Закона за устройство на територията", казаха от АПИ в отговор до "Капитал". Накратко - има още много работа.

Чак след това ще може да се обяви обществена поръчка, като трябва и да се осигури финансиране.

Фотограф: АПИ

Може би сте чули, че магистралата от Калотина до Белград на сръбска територия беше завършена през ноември миналата година. Логичният въпрос е кога ще пътуваме от София, която вече е свързана с три магистрали, бързо и леко и към границата със северозападната ни съседка.

От българската страна обаче ситуацията е на малко по-ранен етап. След като бъде завършена, бъдещата магистрала "Европа", която получи името си в края на 2018 г., ще позволи от София до Калотина да се стига за около 15 мин. по дългата около 50 км отсечка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg

    Автогол за българските интереси.

    Приоритет номер едно би трябвало да бъде да прокараме трафика към Видин и Румъния, ама на Биби Тиквата му се ходи на скара при най-големия неприятел от съседите.

  • 2
    tbs59625460 avatar :-?
    HTA Ltd.

    Има няма, останаха два (международни) пътя за довършване - този от статията към Сърбия и другия, по-тежкия до Видин. Ясно е, че за видинския път пари няма и не знае дали и кога ще има, та поне другите магистрали дано се завършат, че станахме за смях пред цяла Европа...

  • 3
    zvz45655100 avatar :-|
    zvz45655100

    До коментар [#1] от "riazor_bg":

    Пак глупостите за Видин. Първо, след Видин нито има, нито се планира магистрала, докато през Сърбия вече е готова.
    Второ, през Видин пътят се удължава и когато таксите се изравнят или Сърбия влезе в ЕС, никой нема да ползва тоя маршрут.
    Трето, през Видин се пътува основно в посока Унгария, докато през Сърбия и за Унгария, и за Хърватия-Италия.
    Четвърто, нали във Видин се оплакват, че имало прекалено много трафик и камиони? Ами ето, с магистралата до Сърбия ще намалеят.
    Пето, самото трасе до Видин е сбъркано, по-разумно е да минава покрай Лом за да обслужва и тая община; разстоянието ще дойде еднакво. Отделно, че магистралата/скоростният път следва да е само до Враца или максимум до Монтана.

  • 4
    zvz45655100 avatar :-|
    zvz45655100

    До коментар [#2] от "HTA Ltd.":

    Какъв Видин, то Струма не е довършена още. За Русе да не говорим, не са я и почнали. Магистрала Черно Море също ще бъде международна за в бъдеще и ще свързва Варна и Бургас с Истанбул и Констанца-Одеса. Тунел под Шипка + магистрала до Димитровград и т.н. Има доста по-важни проекти от пътя до Видин.

  • 5
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Обичаме да сме тотално зависими от нашите най-големи врагове - от Русия за газ, а от Сърбия за връзката ни с Европа. Затова България трябва да натисне ЕС и Румъния за възможно най-бързо построяване на магистрала през Румъния.

  • 6
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    ще позволи от София до Калотина да се стига за около 15 мин. по дългата около 50 км отсечка.

    Впечатляващо - средна скорост 200 км/ч. Настигнахме германците!

  • 7
    uhh12616952 avatar :-|
    Vasil Angelov

    Маршрута към Видин не го харесва никой Тираджия, ако ще и магистрала да е. Просто защото е по-дълъг, респ. повече време и гориво.

    Отделно, в Руминия има все още едни голеееми участъци където не е магистрала, през един села и паланки където е някакъв ад за шофиране.
    И там няма изгледи да има скоро магистрала.

    Така че, връзката със Сърбия наистина е супер важна.

  • 8
    wawa avatar :-|
    wawa

    До коментар [#5] от "olga_kokoshkina":

    Румъния не могат вече десетилетия да построят най-важната си магистарла - от Букурещ към Тимишоара и Западна Европа, след това по приоритет за тях са важни отсечки от Букурещ към големи градове на север - Клуж Напока, Яши, а и да не забрбавяме и отсечка към Молдова, това е тяхната Македония, която, за разлика от нашата, изпитва симпатии към Румъния и има смисъл от такъв път.
    Построяване на магистарала от Калафат до Тимишоара стои на най-последно място за Румъния. Възможно е да стане, само ако ЕС им осигури финансирането, подобно на нашата м-ла Струма, която не е от особено вътрешно-стратегическо значение за нас, но знаете колко десетилетия се проточи Струма при нас, така че да не очакваме такава в Румъния в близките 10-20 години.

    В заключения, с построяването на тези две отсечки от м-ла Европа, през 2022г. ще се стига от София до Зап. Европа по 4-лентов път. Пречките ще са само изчакванията на границите между България и Сърбия и Сърбия-Унгария.

  • 9
    voda avatar :-|
    The investor

    Трябва магистрала и към Северна Македония.

  • 10
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    "Има няма, останаха два (международни) пътя за довършване......""

    + Русе - Маказа
    + Кресненското дефиле на АМ Струма

    + АМ Черно Море и АМ Хемус- които можем да кажем че са национални проекти

    е станаха много....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK