Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 22 май 2020, 9:02, 12072 прочитания

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Държавната фирма "Автомагистрали" трябва да изгради магистрала "Хемус" до 2024г.
  • Части от трасето обаче се строят незаконно и неправомерно - с подизпълнители и без разрешения за строеж, като държавата сама нарушава законите си
  • Отчужденията на терените може би ще са най-голямата спънка в навременното завършване на проекта
Прах, камъни, чакъл. Прозорците на къщите в луковитското село Торос са зацапани с прах, а пътищата са разбити от непрестанно преминаващите камиони. Селото се е превърнало в строителна площадка, след като преди година именно тук премиерът Бойко Борисов присъства на тържествена, но символична първа копка на изграждането на магистрала "Хемус". Тържествена беше, тъй като присъстваха десетки политици, журналисти, църковни представители и местни жители. А символична - защото разрешение за строеж имаше едва за 1.6 км, по които държавната компания "Автомагистрали" да работи.

Около 13 месеца по-късно работата кипи, но с противоречия. "Автомагистрали" по закон не може да използва подизпълнители, но неофициално се знае, че го прави. Освен това има данни, че се работи по участъци без разрешение за строеж. Така или иначе, магистралата е необходима за развитието на Северна България, но завършването й до 2024 г., какъвто е официалният срок, е твърде оптимистичен сценарий.


Камиони, милиони

В края на 2018 г. и след това през 2019 г. по решение на правителството Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) сключи два договора без търг с държавната фирма "Автомагистрали" за цялото оставащо трасе от магистралата - дълго общо 223 км. Договорите са съответно за 1.34 млрд. лв. с ДДС за 134 км и за 1.38 млрд. лв. с ДДС за останалите 89 км. Идеята беше да не се губи време в провеждането на търг и да не се рискува забавяне заради обжалвания и законови процедури. Реално обаче има още много работа по трасето, заради която строителството не може да започне на мига (виж картата).
Така изглежда мястото, където беше първата копка през април 2019г., в навечерието на евроизборите

Фотограф: Надежда Чипева

По закон при възлагането на проекта без проведен търг дружеството няма право да използва подизпълнители и трябва да строи само. Идеята на т.нар. in-house възлагане е все пак, че държавата сама може да свърши дадена задача за по-кратък срок или по-малко пари.

В началото на 2019 г., малко след първия договор на държавната фирма за "Хемус", стана ясно, че "Автомагистрали" има редица споразумения с частни компании - за изпълнение на дейности, за наем на техника и за продажба на строителни материали. Съмненията на източници от сектора бяха, че държавната компания ще бъде брокер за строителството на "Хемус", като непрозрачно ще възлага работа на частни строителни фирми без ясни критерии и без отчетност на разходите.
Магистрала без правила

Преглед на оригинала

Автор: Капитал

От "Автомагистрали" отговориха писмено на "Капитал", че на трасето ежедневно са ангажирани между 120 и 140 души. При разходка край строежа на магистралата на 11 май 2020 г. освен техника на държавната компания, се вижда камион на строителната "Хидрострой" на Велико Желев, както и редица камиони на фирма "Мони 07". "До момента на обекта строителна механизация е предоставена под наем от "Хидрострой", "Автомагистрали Хемус" и "Пътинженерингстрой - Т", отговориха от "Автомагистрали" писмено на въпрос кои фирми са осигурили под наем машини или техника.



Изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев казва, че фирмата използва в момента договорите си за техника и материали, без да споменава, че се използват и тези за изпълнение на дейности. Нито една от трите фирми, които "Автомагистрали" назовава, не е сред онези, с които дружеството бе сключило договор още преди година. На допълнителен въпрос кога са сключени контрактите с последните три дружества, от държавната фирма отговориха след редакционното приключване на броя, като твърдят, че са от 2019г.
Въпреки че "Автомагистрали" няма право да използва подизпълнители, неофициално в сектора се коментира, че го прави. На място техниката е основно чужда

Фотограф: Надежда Чипева

Общото между тях е, че работят по "Хемус", след като са печелили официално обществени поръчки. "Хидрострой" приключи отсечката между Ябланица и Боаза точно преди новостроящата се част, през октомври 2019 г., а другите две фирми строят участъка между Шумен и Търговище.

Съвпаденията са много

На практика изглежда, че под предлога "доставка на машини или материали" може да се използват неофициални подизпълнители и в строителството. Освен камиони на терена на новостроящата се магистрала се виждат купчини доставени армопакети с бележка за клиент "Хидрострой" за обект "Хемус".

Фотограф: Капитал

В края на 2019 г. камиони с логото на "Мони 07" пък разровиха незаконно близката река Вит под предлог, че са подизпълнител на "Хидрострой" по договор за разчистване на речното корито. Риболовен клуб "Балканка" тогава първи сигнализира за техника в реката, а институциите се оплетоха в обясненията си кой и защо рови дъното й. Съмненията на "Балканка" бяха, че от реката се взима баластра, която да се използва в строежа на северната магистрала. Впрочем при разходка край 92-ри километър дори сега, в средата на май 2020г., се виждат купчина обли и гладки камъни, като извадени от река.
Скупчените камъни изглеждат като извадени от река

Фотограф: Надежда Чипева

Казусът с почистването на речното корито стана още по-заплетен, след като "Капитал" видя договора на Областна администрация - Ловеч с "Хидрострой", който е за 1150 лв. с ДДС и е сключен на 28 октомври 2019 г. Според него фирмата трябва да почисти 5.35 км за тази символична сума, при положение че в самата програма за планово почистване на реки в Ловеч цената за 1000 метра е около 80 хил. лв. Освен това в договора на "Хидрострой" за почистване на реката няма деклариран подизпълнител, но камионите във Вит бяха на "Мони 07", като Велико Желев тогава обясни пред "Капитал", че те са били техен подизпълнител по "Хемус".
Камион с логото на "Хидрострой"

Фотограф: Надежда Чипева

"Капитал" разговаря с Желев и сега, като попитахме защо в момента има негов камион на терена и работи ли "Хидрострой" по магистрала "Хемус". Той каза, че имат договор за доставка на материали. Това обаче леко се разминава с версията на "Автомагистрали", според които договорът е за механизация. Желев не помнеше кога е сключено това споразумение и предположи, че е отпреди месец или два., въпреки че държавната фирма твърди, че са от миналата година. Относно "Мони 07" той коментира следното: "Нямат нищо общо с нас, различна фирма са си... Нямаме нито официална, нито неофициална свързаност", като на въпрос дали са били техен подизпълнител той каза, че са наемали камиони от тях, но "не са единствените, от кои сме наемали".

И други връзки

Иначе "Автомагистрали" имат официални договори и с други познати имена от строителния бранш - ГБС, "ПСТ Груп", "Геострой", "Грома холд", "Инжстройинженеринг" и др. Източници от сектора споделиха слухове, че някои от тях също работят по магистралата, но засега няма категорични доказателства. "Всички знаят кой строи, трудно е да се прикрие нещо, което е видно, защо просто не кажем, че царят е гол", казва източник на "Капитал". Така би било ясно кой носи отговорност за строителството, а и милиардите на държавата ще се харчат прозрачно.

Неофициално строители са потвърждавали пред "Капитал", че именно те ще строят "Хемус". Сигнал, че "Автомагистрали" не строи самостоятелно и парични потоци от договорите й са насочени към частни компании, е и липсата на реакция от Камарата на строителите в България. Организацията е активна с призиви към властта - например последните бяха институциите да не бавят плащания към строителните фирми и да се поднови програмата за саниране. Те се възмущаваха шумно от БСП и Елена Йончева, които говореха за корупция в обществените поръчки и некачествено строителство. Но в случая с директното възлагане на строежа на "Хемус" за внушителните 3 млрд. лв. на държавна компания и формалното им изключване от обекта те не реагираха. "Капитал" неколкократно е питал за коментар по темата, но не е получавал отговор.

Незаконен строеж

Още по-притеснително е, че се работи по участъци, за които няма издадено разрешение за строеж, което е абсолютно незаконно. Разрешенията се издават от министъра на регионалното развитие и благоустройството, но до редакционното приключване на броя такива имаше само за 1.64 км, издадено през април 2019 г., и за още две отсечки, дълги съответно 7 и 3.6 км, издадени през март 2020 г.

Същевременно от видеа в Youtube канал, снимани с дрон, се вижда, че се работи по много по-дълъг участък между пътните възли "Каленик" и "Плевен". От видеата се вижда, че са извършени дейности на ранен етап - изсичане на дървета, изграждане на временни пътища. Независим експерт потвърди наблюденията пред "Капитал". Самите "Автомагистрали" казаха, че се изграждат временни пътища там. Закона за устройство на територията не е съвсем категоричен относно подготвителните дейности и дали трябва да се чака разрешение за тях. "Не може да изкопаеш тонове хумусен слой и да отсечеш хиляди дървета преди разрешение за строеж", коментира източник, който се занимава със строителен надзор, като уточнява, че наистина това са ранни стъпки в строителството

Поне пари вече има

От общата договорена сума - 3.22 млрд. лв., вече са изплатени над 350 млн. лв. за аванси и за проектантските работи по първия договор с "Автомагистрали". По втория контракт - за последните 89 км, няма изплатени средства.

Първоначално договорът между АПИ и "Автомагистрали" не предполагаше аванс, но с писмо от юли 2019 г., с което "Капитал" разполага, държавното дружество поиска промяна в регламента - АПИ да изплати аванс от 25% от стойността на участъци с разрешение за строеж, тъй като изпада в сериозен финансов риск. "Искането е направено във връзка с предстоящото едновременно стартиране и изпълнение на строително-монтажни работи на участъци 1, 2 и 3, както и изготвяне на техническите проекти за участъци 4, 5 и 6", пише в допълнителното споразумение, сключено през септември 2019 г. На практика строителството по трите участъка не е тръгнало едновременно.

На въпрос дали като цяло може да поскъпнат договорите на "Автомагистрали", от АПИ обясниха следното: "Договорът допуска актуализиране на стойностите, след като се разработят, утвърдят и одобрят техническите проекти и на тяхна база се установят действителните необходими количества и видове работи за изпълнение на съответен вид дейност от вече конкретната количествено-стойностна сметка на строежа, изготвена въз основа на одобрените технически проекти. Това обаче не означава, че те ще бъдат увеличени, ако няма доказана необходимост за това."

Много работа, малко време

От около две години правителството цитира 2024 г. като краен срок за "Хемус". "Върви мащабно строителство и както съм обещал на хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Търново, Търговище, Варна, до 2024 г. магистрала "Хемус" ще е готова", каза през 2018 г. премиерът Бойко Борисов, когато инспектираше тогава още строящия се участък между Ябланица и Боаза.

От "Автомагистрали" също са оптимисти относно дадения срок от правителството - изпълнителният директор Стоян Беличев казва, че той е реалистичен. "А в случай на навременно издаване на разрешение за строеж, бързо и безпроблемно протичане на отчуждителните процедури е възможно и предсрочно приключване на изграждането на АМ "Хемус", отговаря той.

През лятото на 2020 г. трябва да бъде готова новата отсечка между Шумен и Търговище, дълга 16 км.

Според добре запознат източник най-сериозно забавяне по проекта ще идва именно по линия на отчуждението на терените. "Най-сложната задача е да се открият собствениците на земите", казва източник на "Капитал". Според него в АПИ има много ограничен капацитет на човешки ресурс в тази сфера. В момента теренно обезпечени са само първите три участъка.

По втория участък още се извършват отчуждения, а до юли трябва да има строително разрешително, твърдят от "Автомагистрали". Агенцията все пак сключи договор с изпълнител за процедура по принудително отчуждаване по участъци 4, 5 и 6, общо около 80 км. Фирмата е "Сървей груп" и има 240 дни да отчужди трасето, т.е. в началото на 2021 г. задачата трябва да е изпълнена. След 222-ри километър обаче всичко е на доста ранен етап. "Автомагистрали" тепърва трябва да изготви вариантни решения, разширен идеен проект и парцеларен план, както и технически проект за последните 90 км. Чак след това може да се работи по отчуждението. Не е ясно още и колко ще струва това.

На 14 май пък областният управител на Ловеч Ваня Събчева съобщи за БТА, че археологически разкопки спират строителството между "Боаза" и "Дерманци" за около два месеца. "Строително-монтажните работи в тези участъци ще бъдат възстановени след получаване на протокол от Министерството на културата за освобождаване на терена за строителство", пишат от БТА.

Накратко - дали ще са разкопки, отчуждения, пари или проектиране, причини за забавяне може да има много. Междувременно се харчат над 3 млрд. лв. за ключов проект, но без да е ясно как и на кого се плаща, а качеството после ще е за сметка на данъкоплатеца.

Капитал #20

Текстът е част от брой 20 на седмичния Капитал (22-28 май). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Скачай, вълчо, върху релсите 3 Скачай, вълчо, върху релсите

Надлез за животни на магистралата за Сърбия ще свършва над трасето на бъдеща жп линия, като ще им се налага да скачат директно в нищото

24 май 2020, 3520 прочитания

Може ли трансформацията на бул. "Патриарх Евтимий" да покаже бъдещето на София? 3 Може ли трансформацията на бул. "Патриарх Евтимий" да покаже бъдещето на София?

Кметът Йорданка Фандъкова подкрепи проекта за велосипеден булевард с по-малко места за паркиране и бус лента

23 май 2020, 4567 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Над една трета от тунел "Железница" на "Струма" вече е прокопана

Европарите за отсечката през Кресненското дефиле вероятно ще се пренасочат към други проекти

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10