Събраните тол такси през март и април са наполовината на очакваното
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Събраните тол такси през март и април са наполовината на очакваното

Събраните тол такси през март и април са наполовината на очакваното

Прогнозно трябваше на месец да се събират 37.5 млн. лв., но през март и април са събрани общо 41 милиона

Мила Чернева
3494 прочитания

© Цветелина Белутова


Печатница за пари - така цветисто определи премиерът Бойко Борисов тол системата, която таксува тежкотоварни автомобили на база изминато разстояние. Една от най-големите реформи у нас трябваше да увеличи бюджета за пътна инфраструктура и така някои от забавените с години големи проекти да се раздвижат, а разбитите пътища да бъдат закърпени.

Извънредното положение, кризата с COVID-19, а и други фактори като слабата и недовършена организация при въвеждането на системата на 1 март 2020 г. обаче са оказали влияние и за първите четири месеца на годината общите приходи от пътни такси - тол и винетки, са съответно 41 и 136 млн. лв. За сравнение - след като първоначално обявените цени на километър паднаха, а обхватът на платените пътища беше намален, стана ясно, че системата ще събира около 450 млн. лв. на година, или по 150 млн. лв. на четиримесечие. Платените винетки за 2019 г. пък бяха 392 млн. лв.

Това става ясно от данните за приходите от тол такси за март и април, които "Капитал" получи по реда на Закона за достъп до обществена информация от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Тол таксите са малко

По прогнози годишният приход от тол такси с настоящите ниски ставки трябва да е 450 млн. лв., или 37.5 млн. лв. на месец. За март сумата дори е учудващо висока, предвид че в първия месец бяха оборудвани само част от превозните средства с нужните тракери за тол таксуване, а първият месец беше по-скоро "гратисен".

През април все пак стойността на продадените тол такси е по-малко от 50% от очакваното.

Както при продажбата на винетки, така и при тол таксите като търговец доминира "Интелигентни трафик системи" (ИТС) - първият и най-успешен национален доставчик на услуги. Компанията подписа договор като посредник при продажбата на пътни такси ден преди АПИ да обяви официалните условия и така получи преференциално отношение.

Ако за първите два месеца са събрани 41 млн. лв. от тол такси, това означава, че 2.3 млн. лв. от тях са отишли за комисиони на частните фирми доставчици. През 2019 г. те получиха 20 млн. лв. от събраните приходи от винетки.

Винетките: слаби резултати

Приходите от винетки по принцип ежегодно растат, като през 2019 г. АПИ събра 392 млн. лв., а през 2018 г. - 357 млн. лв. Според данни на "Капитал" в периода септември - декември 2019 г. се продават винетки за около 20 млн. лв. на месец. Пик на приходите от винетки такси се наблюдава през януари и февруари, тъй като традиционно тогава хората подновяват едногодишните си винетки.

Въпреки това по-малкото пътувания през април са се отразили и на парите, събирани за пътна инфраструктура. Сумите от продажба на винетки ще паднат и поради факта, че част от потребителите- тежкотоварният трафик, плаща друг тип такси.

ИТС продължава да е фаворит в продажбите на винетки също. Компанията държи пазарен дял 70% за 2019 г., стана ясно от данни, получени по реда на ЗДОИ. За март и април дружеството задържа първа позиция за продажби. "Конкорд смарт инфраструктура", другият национален доставчик, има далеч по-скромни продажби.

Печатница за пари - така цветисто определи премиерът Бойко Борисов тол системата, която таксува тежкотоварни автомобили на база изминато разстояние. Една от най-големите реформи у нас трябваше да увеличи бюджета за пътна инфраструктура и така някои от забавените с години големи проекти да се раздвижат, а разбитите пътища да бъдат закърпени.

Извънредното положение, кризата с COVID-19, а и други фактори като слабата и недовършена организация при въвеждането на системата на 1 март 2020 г. обаче са оказали влияние и за първите четири месеца на годината общите приходи от пътни такси - тол и винетки, са съответно 41 и 136 млн. лв. За сравнение - след като първоначално обявените цени на километър паднаха, а обхватът на платените пътища беше намален, стана ясно, че системата ще събира около 450 млн. лв. на година, или по 150 млн. лв. на четиримесечие. Платените винетки за 2019 г. пък бяха 392 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    dr.web avatar :-|
    dr.web

    Къде е сега никът "Бай Ганьо" (царят на коментариите на сивия сектор в балканиадата, наречена БГ) да се произнесе по въпроса, че най-обича когато другите (разбирай - българетата, значи) си плащат данъците и таксите "чинно и безропотно", но не ... и той самият, ...а такава "щуротия като тол-таксите" е като,...като "камъните от Луната", ... "Бооолканс - Боолканс!", би добавил бай ти Ганьо.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    С други думи, тол таксите са равни на спада във винетките. Да се надяваме, че е заради вируса. Засега няма смисъл да си чешем езиците. Когато икономиката се върне към растеж, тогава могат да се правят изводи.

  • 3
    xbs12648649 avatar :-|
    xbs12648649

    Напротив, точно това се и очакваше.

  • 4
    ckr1529263557567674 avatar :-|
    lel

    Оле, мале! Ужас, шок, бомба, сензация!!! Имало е по-малко трафик по време на ограничен трафик???? Кой да повярва? Защо не си преместите статията в petel.bg. Pik, bradva или други подобни журналистически канализации, за които подхожда това творение? Или автора да напише и една статия за увеличения брой болнични по време на пандемия. Като ти затворят границите какъв трафик очакваш бе, Айнщайн. Явно и за журналистика приемат в университетите с матура само вече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK