Грешка за 15 млн. лв. в тол таксите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Грешка за 15 млн. лв. в тол таксите

Грешка за 15 млн. лв. в тол таксите

В отговор до "Капитал" от АПИ твърдяха, че са събрали 41 млн. лв. от тол такси, което впоследствие регионалният министър опроверга

Мила Чернева
13213 прочитания

© Цветелина Белутова


Общо 41 млн. лв. е сумата на събраните тол такси през март и април, която от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) твърдяха, че са събрали. "Капитал" получи и публикува въпросната информация, след като изпрати заявление по Закона за достъп до обществена информация.

Само ден след публикуването на статията обаче се оказа, че тя съдържа неверни данни и сумата е далеч по-малка. По време на изказване пред парламентарна комисия регионална политика ресорния министър Петя Аврамова реално опроверга АПИ, чийто принципал е самата тя. При повторна проверка, поискана от "Капитал", регионалното министерство откри, че пътната агенция е подала грешна информация относно събраните тол такси през първите два месеца от пускането на системата. Така се оказва, че тол таксите не са два пъти по-малко от планираното, а почти четири пъти по-малко. До някаква степен това се очакваше заради извънредното положение и пандемията, а и заради слабата организация при старта на тол системата.

Една невинна грешка

Първоначално от АПИ отговориха, че за март и април 2020 г. са събрали общо 41 млн. лв. От Министерството на регионално развитие обаче сочат, че до 26 май приходите са едва 26 млн. лв. "От началото на годината до 26 май включително приходите от пътни такси - винетки и тол, възлизат на 186 202 712 лв. От началото на 2020 г. до 26 май 2020 г. включително броят на продадените електронни винетки е над 2.5 млн. на стойност 160 млн. лв.", гласи съобщението от 28 май. От това ясно се вижда, че тол таксите са 26 млн. лв., а не 41, както твърдяха от пътната агенция.

Така се получава следното:

  • Прогнозният приход от тол на месец беше 37.5 млн. лв.
  • За периода 1 - 31 март 2020 г. са почти 9.84 млн. лв., като в грешния си отговор АПИ посочи, че е 25 млн. лв.
  • За периода 1 - 30 април 2020 г. приходите са почти 8 млн. лв., а от АПИ твърдяха, че са двойно повече - 16 млн. лв.

Различни са и сумите, получени от отделните търговци. Двата частни доставчика - "Интелигентни трафик системи" и "Конкорд смарт инфраструктура", са събрали всъщност в пъти по-малко такси. Възможно е по-ниските суми, събрани от фирмите през март, да се дължат на факта, че превозвачите не бяха снабдени с устройства, чрез които да подават данни за движението си. Въпреки това през април извънредното положение и пандемията влияеха сериозно върху движението на камиони и автобуси, така че не е съвсем ясно как са се получили тези числа.

Защо така

Обяснението как е допусната тази грешка за 15 млн. лв. е странно. "В отговор на поставените въпроси, свързани с общите приходи от тол и предоставената на 26 май справка по ЗДОИ, Ви информираме, че е допусната

техническа грешка и служителят, подготвил справката, ще бъде наказан. В предоставената справка и посочената сума от близо 25 млн. лв. за периода 1 март - 31 март 2020 г. са включени приходите от електронна винетка за МПС до 3.5 тона и маршрутни карти за МПС над 3.5 тона", обясниха от МРРБ на 2 юни.

Oбяснението за грешката е, че в сумата за приходи от тол за март е прибавена и сумата от винетките за този месец. Но реално разликата между грешната и правилната сума е 6 899 851 лв., което не е равно на данните за месец март.

И все пак ще променяме тола

"Договореният с превозвачите тримесечен период за анализ на приходите от тол такси няма как да бъде актуален заради кризата. Направен е анализ на обхвата на системата и ще бъде предложена промяна в него, като се включат още пътни отсечки, тъй като в момента има области, в които няма пътни участъци в обхвата на тола", каза още министър Аврамова пред Комисия по регионална политика в парламента в четвъртък.

Констатацията за областите без тол такси не е нова - в прессъобщение на пътната агенция на 1 март от там пишат следното: "На територията на област Смолян например няма пътища, за които да се дължи тол такса."

Увеличение на обхвата и стойността на таксите се очакваше да има, тъй като от 1 март системата започна в по-малък мащаб и така увеличението на приходите от тях в бюджета със заработването й нямаше да е осезаемо. За сравнение - за цялата 2019 г. приходите от винетки бяха 392 млн. лв., а към 26 май тази година са били 186 млн. лв. при положение че голяма част от годишните винетки се купуват в първите месеци на годината. Това значи, че има риск с работеща тол системата приходите от пътни такси да са същите или дори по-малко от преди изграждането й.

"Има пътища като Прохода на републиката, който е второкласен и е безплатен, а там преминава и транзитен трафик. Оказва се, че се плаща по-малко от винетна такса, ако се премине вертикално през територията на България", каза пред NOVA телевизия министър Аврамова. Сега предстои да се види кои нови пътища ще се включат и дали ще се увеличат ставките.

Общо 41 млн. лв. е сумата на събраните тол такси през март и април, която от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) твърдяха, че са събрали. "Капитал" получи и публикува въпросната информация, след като изпрати заявление по Закона за достъп до обществена информация.

Само ден след публикуването на статията обаче се оказа, че тя съдържа неверни данни и сумата е далеч по-малка. По време на изказване пред парламентарна комисия регионална политика ресорния министър Петя Аврамова реално опроверга АПИ, чийто принципал е самата тя. При повторна проверка, поискана от "Капитал", регионалното министерство откри, че пътната агенция е подала грешна информация относно събраните тол такси през първите два месеца от пускането на системата. Така се оказва, че тол таксите не са два пъти по-малко от планираното, а почти четири пъти по-малко. До някаква степен това се очакваше заради извънредното положение и пандемията, а и заради слабата организация при старта на тол системата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    bat_plamen avatar :-|
    bat_plamen

    Поредният управленски скандал у нас!

  • 2
    georgistavrev avatar :-|
    Georgi Stavrev

    “ допусната техническа грешка и служителят, подготвил справката, ще бъде наказан.” Питам как може един човек да е виновен за тази грешка? Щял да бъде наказан? А тези, които трябва (уж) да проверят неговата работа кои са? А ръководството, което (уж) контролира тази агенция как се грижи за качеството? Мисля, че ви е ясно, че въпросите са риторични, все пак това в е една от най-сложните информационни системи в света 😂😂🤣 не мисля, че има човешки мозък, който да може да работи адекватно с толкова сложна система, камо ли да извади справка за една от най-важните метрики. Все пак ние данъкоплатците платихме всичко, така, че е точно.

  • 3
    val1320 avatar :-|
    val1320

    Тези допуснали "грешка" за 15 млн.,други за 700 млн. Много грешите,бе!

  • 4
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    A платиха над 180 млн на австрийската фирма Капш.
    Ей kaпуmи са. А можеше много по елегантно да решат въпроса без да вкарват тол такси.
    Българските камиони така или иначе плащаха винетки по близо 2000 лв.
    Трябваше да се обложат със значително увеличение товарните чуждестранни камиони и тирове и щеше да се получи желаното голямо увеличение. А това става по границите. Само там трябваше да се пипне софтуерите.

  • 5
    acarid avatar :-|
    acarid

    До коментар [#4] от "coffee.bean":

    Нито нашите са плащали 2000лв винетка, нито можеш да таксуваш яко само чужди камиони. Това да не ти е в Азия. Ако тол системата работи така както е замислена, с такси каквито са пресметнали от световната банка, тогава ще има смисъл от нея. До тогава ще плащаш ти през данъците си, вместо турските камиони през тол системата. И българските им колеги тарикати с по 500 камиона разбира се!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK