Грешка за 15 млн. лв. в тол таксите

В отговор до "Капитал" от АПИ твърдяха, че са събрали 41 млн. лв. от тол такси, което впоследствие регионалният министър опроверга

   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова

Общо 41 млн. лв. е сумата на събраните тол такси през март и април, която от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) твърдяха, че са събрали. "Капитал" получи и публикува въпросната информация, след като изпрати заявление по Закона за достъп до обществена информация.

Само ден след публикуването на статията обаче се оказа, че тя съдържа неверни данни и сумата е далеч по-малка. По време на изказване пред парламентарна комисия регионална политика ресорния министър Петя Аврамова реално опроверга АПИ, чийто принципал е самата тя. При повторна проверка, поискана от "Капитал", регионалното министерство откри, че пътната агенция е подала грешна информация относно събраните тол такси през първите два месеца от пускането на системата. Така се оказва, че тол таксите не са два пъти по-малко от планираното, а почти четири пъти по-малко. До някаква степен това се очакваше заради извънредното положение и пандемията, а и заради слабата организация при старта на тол системата.

Една невинна грешка

Първоначално от АПИ отговориха, че за март и април 2020 г. са събрали общо 41 млн. лв. От Министерството на регионално развитие обаче сочат, че до 26 май приходите са едва 26 млн. лв. "От началото на годината до 26 май включително приходите от пътни такси - винетки и тол, възлизат на 186 202 712 лв. От началото на 2020 г. до 26 май 2020 г. включително броят на продадените електронни винетки е над 2.5 млн. на стойност 160 млн. лв.", гласи съобщението от 28 май. От това ясно се вижда, че тол таксите са 26 млн. лв., а не 41, както твърдяха от пътната агенция.

Така се получава следното:

  • Прогнозният приход от тол на месец беше 37.5 млн. лв.
  • За периода 1 - 31 март 2020 г. са почти 9.84 млн. лв., като в грешния си отговор АПИ посочи, че е 25 млн. лв.
  • За периода 1 - 30 април 2020 г. приходите са почти 8 млн. лв., а от АПИ твърдяха, че са двойно повече - 16 млн. лв.

Различни са и сумите, получени от отделните търговци. Двата частни доставчика - "Интелигентни трафик системи" и "Конкорд смарт инфраструктура", са събрали всъщност в пъти по-малко такси. Възможно е по-ниските суми, събрани от фирмите през март, да се дължат на факта, че превозвачите не бяха снабдени с устройства, чрез които да подават данни за движението си. Въпреки това през април извънредното положение и пандемията влияеха сериозно върху движението на камиони и автобуси, така че не е съвсем ясно как са се получили тези числа.

Защо така

Обяснението как е допусната тази грешка за 15 млн. лв. е странно. "В отговор на поставените въпроси, свързани с общите приходи от тол и предоставената на 26 май справка по ЗДОИ, Ви информираме, че е допусната

техническа грешка и служителят, подготвил справката, ще бъде наказан. В предоставената справка и посочената сума от близо 25 млн. лв. за периода 1 март - 31 март 2020 г. са включени приходите от електронна винетка за МПС до 3.5 тона и маршрутни карти за МПС над 3.5 тона", обясниха от МРРБ на 2 юни.

Oбяснението за грешката е, че в сумата за приходи от тол за март е прибавена и сумата от винетките за този месец. Но реално разликата между грешната и правилната сума е 6 899 851 лв., което не е равно на данните за месец март.

И все пак ще променяме тола

"Договореният с превозвачите тримесечен период за анализ на приходите от тол такси няма как да бъде актуален заради кризата. Направен е анализ на обхвата на системата и ще бъде предложена промяна в него, като се включат още пътни отсечки, тъй като в момента има области, в които няма пътни участъци в обхвата на тола", каза още министър Аврамова пред Комисия по регионална политика в парламента в четвъртък.

Констатацията за областите без тол такси не е нова - в прессъобщение на пътната агенция на 1 март от там пишат следното: "На територията на област Смолян например няма пътища, за които да се дължи тол такса."

Увеличение на обхвата и стойността на таксите се очакваше да има, тъй като от 1 март системата започна в по-малък мащаб и така увеличението на приходите от тях в бюджета със заработването й нямаше да е осезаемо. За сравнение - за цялата 2019 г. приходите от винетки бяха 392 млн. лв., а към 26 май тази година са били 186 млн. лв. при положение че голяма част от годишните винетки се купуват в първите месеци на годината. Това значи, че има риск с работеща тол системата приходите от пътни такси да са същите или дори по-малко от преди изграждането й.

"Има пътища като Прохода на републиката, който е второкласен и е безплатен, а там преминава и транзитен трафик. Оказва се, че се плаща по-малко от винетна такса, ако се премине вертикално през територията на България", каза пред NOVA телевизия министър Аврамова. Сега предстои да се види кои нови пътища ще се включат и дали ще се увеличат ставките.