Eкомерките за "Струма" в Кресненското дефиле се отлагат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Eкомерките за "Струма" в Кресненското дефиле се отлагат

Eкомерките за "Струма" в Кресненското дефиле се отлагат

Обществената поръчка за 3 млн. лв. е прекратена, тъй като никой не е подал оферта

Мила Чернева
3623 прочитания

© Цветелина Белутова


До 28 май беше крайният срок за подаване на оферти в търга за технически проект и изпълнение на част от екомерките по магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Нито един участник обаче не е подал оферта и това е принудило Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да прекрати обществената поръчка, чийто бюджет беше 3 млн. лв.

Целта на търга беше да се избере фирма, която да изпълни част от мерките за смекчаване въздействието на трафика върху дивите животни и птици в Кресненското дефиле, посочени в решението за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) от 2017г. От АПИ не отговориха на въпрос на "Капитал" в понеделник как планират да действат сега и дали ще бъде подновена процедурта. В прессъобщение във вторник те написаха следното: "Предстои в кратък срок Агенция "Пътна инфраструктура" да процедира по ЗОП възлагане на предвидените еко мерки, тъй като обявената в началото на март т. г. тръжна процедура е прекратена поради непостъпила нито една оферта в определения срок до 28 май." Не става ясно обаче какво точно ще предприемат.

Без въпросните мерки Европейската комисия (ЕК) не би била съгласна да финансира лот 3.2 от "Струма". В посока Гърция АПИ иска да използва съществуващия път Е-79, а към София да се построи ново трасе източно от дефилето. Вече бяха събрани оферти в търга за новата отсечка, но няма подписани договори, тъй като финансирането не е гарантирано.

Въпросният участък попада в защитени територии по две директиви - за местообитанията и за птиците.

Защо са нужни мерките

Решението по ОВОС за въпросния участък бе издадено още през 2017г., а през 2018г. АПИ сключи договор с изпълнител за изработване на идеен проект за въпросните мерки, описани в екооценката, която обаче не е публична и "Капитал" го поиска по Закона за достъп до обществена информация.

Първоначално в апликационната си форма за европейско финансиране до ЕК пътната агенция бе предвидила въпросните мерки да се извършват "след завършването на източното скоростно трасе, планирано най-рано през 2027 г.". Но вече построените участъци от "Струма" така или иначе обаче увеличават трафика по Е-79 и трябва възможно най-скоро да се предвидят сериозни мерки за опазване на биоразнообразието там. В приложения към тръжната документация на прекратената сега процедура доклад за "Оценка и намаляване на отрицателното въздействие върху влечугите и земноводните в Кресненското дефиле за алтернативите за автомагистрала "Струма" (Лот 3.2)" пише следното: "На път E79, преминаващ през Кресненското дефиле нивата на смъртност на пътя на влечуги и земноводни са много високи и съществува потенциално значителен бариерен ефект при сегашното натоварване на трафика. Тази ситуация противоречи на приоритетите за управление на ЗЗ BG0000366 от Натура 2000 и трябва да бъде подобрена."

През февруари тази година България оттегли апликационната си форма за финансиране от ЕК и тогава АПИ съобщи, че "се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от мерки, а именно модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения". Това обаче може и да не се случи.

До 28 май беше крайният срок за подаване на оферти в търга за технически проект и изпълнение на част от екомерките по магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Нито един участник обаче не е подал оферта и това е принудило Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да прекрати обществената поръчка, чийто бюджет беше 3 млн. лв.

Целта на търга беше да се избере фирма, която да изпълни част от мерките за смекчаване въздействието на трафика върху дивите животни и птици в Кресненското дефиле, посочени в решението за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) от 2017г. От АПИ не отговориха на въпрос на "Капитал" в понеделник как планират да действат сега и дали ще бъде подновена процедурта. В прессъобщение във вторник те написаха следното: "Предстои в кратък срок Агенция "Пътна инфраструктура" да процедира по ЗОП възлагане на предвидените еко мерки, тъй като обявената в началото на март т. г. тръжна процедура е прекратена поради непостъпила нито една оферта в определения срок до 28 май." Не става ясно обаче какво точно ще предприемат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    alien04 avatar :-|
    alien04

    Да бе, никой не искал, просто още отсега искат да "смажат" обявяването на пълния провал, който сътвориха с финансирането от ЕК в стремежа си да обслужат желанията на шепа бойкоизбрани бизнесмени! Мога да се обзаложа, че това е договорка с камарата на мутростроителите поръчката да се саботира и сега ще кажат "ето, ние направихме каквото трябва, но никой не искаше и затова не можем да подадем нова апликационна форма за този програмен период" (срокът е до края на годината). Упорството на властите с години да не се съобразяват с екологичните норми сега ще се върне като бумеранг право в "гордостта" на ББ - великите магистрали.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK