Укрепването на свлечените скали на обхода на Габрово ще приключи до края на юли
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Укрепването на свлечените скали на обхода на Габрово ще приключи до края на юли

Укрепването на свлечените скали на обхода на Габрово ще приключи до края на юли

Държавата се бори да не връща 11 млн. лв. за проекта на Брюксел

Мила Чернева
2610 прочитания

© АПИ


Обходът на Габрово - обект, който започна да се строи още през 2013 г., беше пуснат за движение на 4 юни тази година. Така пътят, дълъг 23 километра за над 90 млн. лв., беше завършен. Само 10 дни по-късно обаче по платното паднаха камъни от неукрепените скали над него. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) се наеха да укрепят свлачището за своя сметка. Това става ясно от отговор на парламентарен въпрос на регионалния министър Петя Аврамова, публикуван днес.

Проектът за обхода на Габрово от години е обвит в постоянни казуси и падналите скали на пътното платно са само "черешката на тортата". Забавянето му се случи по различни обективни причини. Всъщност строителните работи са приключили до края на 2019 г., обясни Филип Маринов, управител на едната строителна фирма, която го изгради - "Пътни строежи - Велико Търново". През 2020 г. се е работело основно по системи за сигурност в тунела, част от които са се доставяли от чужбина и покрай пандемията са били забавени.

Забавянето обаче може да струва 11 млн. лв. финансова корекция, наложена от Европейската комисия (ЕК), но засега България се опитва да си я спести.

Кой ще поправи скалите

"Тъй като в случая се касае за проблеми от геоложко естествено, Агенция "Пътна инфраструктура", която съгласно Закона за пътищата отговаря за стопанисването и поддържането на републиканските пътища, които са изключителна държавна собственост, предприе своевременни действия за обезопасяване на скатовете и осигуряване на дълготрайната устойчивост на откосите", отговаря Петя Аврамова. Дейностите ще се извършат от фирмите, които отговарят за поддържането на пътища в област Габрово - консорциум с участници "Пътни строежи - Велико Търново", "Пътстрой - Габрово" и "Инфрастроежи". Първата компания е част от обединението, което строеше и самия обход и реално извършваше дейностите в последно време, нейни партньори бяха "Хидрострой" на Велико Желев и "Пътиженерингстрой - Т".

Впрочем се оказва, че една от причините за забавянето на построяването на обхода е именно проблемът със скалните маси, за който се е знаело. Това става ясно от изказване на Златка Петева, директор на дирекцията в транспортното министерство, която отговаря за координацията на проектите по оперативна програма "Транспорт", пред комитета за наблюдението й. По думите й през 2018 г. са открити археологически обекти, а и е имало земни маси с потенциал за обрушване и свличане. Филип Маринов от "Пътни строежи - Велико Търново" коментира сега пред "Капитал", че проектът, който АПИ изготвя за укрепване, ще е дългосрочно решение на проблема със свличанията на мястото.

Така изглеждаше строежа на обхода през 2018 г.
Фотограф: Надежда Чипева

Свличането на скална маса стана заради проливните дъждове в региона и съответно преовлажняване на терена, казаха от АПИ. Укрепването на скалите ще продължи до края на юли, но няма да спира движението. Точната стойност на дейностите ще стане ясна, след като те приключат, уточниха от пътната агенция.

Ще има ли финансови корекции

Тъй като обходът не е бил завършен до първоначалния срок от 31 март 2019 г., Европейската комисия започна процедура за финансова корекция от 11 млн. лв. "Имаме неформално уверение от европейските служби, че при завършване на обхода на Габрово в рамките на 2019 г. финансовата корекция по проекта ще бъде оттеглена", каза през октомври 2019 г. транспортният министър Росен Желязков в друг отговор на парламентарен въпрос. Реално обаче обектът беше пуснат в експлоатация близо половин година по-късно, а корекцията не е оттеглена.

"Европейската комисия е предприела действия, предхождащи процедурата по налагане на на финансови корекции. В тази връзка българската държава подготвя аргументиран отговор, с който да представи своите коментари за завършването на обекта, като крайният срок за отговор е 12 юли 2020 г.", пише в отговора на Аврамова от днес.

Фотограф: АПИ

Обходът на Габрово - обект, който започна да се строи още през 2013 г., беше пуснат за движение на 4 юни тази година. Така пътят, дълъг 23 километра за над 90 млн. лв., беше завършен. Само 10 дни по-късно обаче по платното паднаха камъни от неукрепените скали над него. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) се наеха да укрепят свлачището за своя сметка. Това става ясно от отговор на парламентарен въпрос на регионалния министър Петя Аврамова, публикуван днес.

Проектът за обхода на Габрово от години е обвит в постоянни казуси и падналите скали на пътното платно са само "черешката на тортата". Забавянето му се случи по различни обективни причини. Всъщност строителните работи са приключили до края на 2019 г., обясни Филип Маринов, управител на едната строителна фирма, която го изгради - "Пътни строежи - Велико Търново". През 2020 г. се е работело основно по системи за сигурност в тунела, част от които са се доставяли от чужбина и покрай пандемията са били забавени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK