Поредна грешка на АПИ за "Струма" през Кресненското дефиле ще се разследва от ЕК
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поредна грешка на АПИ за "Струма" през Кресненското дефиле ще се разследва от ЕК

Правителството иска в едната посока магистрала "Струма" да минава през Кресненското дефиле през път Е79. Това обаче може да се окаже проблем както заради опазването на околната среда, така и заради пътната безопасност.

Поредна грешка на АПИ за "Струма" през Кресненското дефиле ще се разследва от ЕК

В свое писмо до жалбоподатели Брюксел предупреждава, че ще провери дали не е нарушена Директивата за пътна безопасност

Мила Чернева
12219 прочитания

Правителството иска в едната посока магистрала "Струма" да минава през Кресненското дефиле през път Е79. Това обаче може да се окаже проблем както заради опазването на околната среда, така и заради пътната безопасност.

© Надежда Чипева


Проектът за магистрала "Струма" през Кресненското дефиле вече е в нарушение на Директивата за местообитанията, както се разбра преди месеци, но може да се окаже, че нарушава и още една директива - тази за пътната безопасност. Последното става ясно от писмо, подписано от Франс Тимерманс, изпълнителен заместник-председател на Европейската комисия (ЕК), и Виргиниюс Синкявичюс, член на Европейската комисия, от 19 юни 2020 г. до няколко български природозащитници. Говорител на ЕК потвърди достоверността на писмото в официален отговор за "Капитал".

Писмото е част от кореспонденция във връзка с жалба и подписка, изпратени до ЕК през месец февруари. От българска страна комуникацията се води от Димитър Василев - жител на община Кресна, Петко Ковачев - представител на Института за зелена политика, и Андрей Ковачев - представител на СДП БАЛКАНИ, които са и вносители на жалбите и петицията по проблемите в дефилето.

Отделно в писмото на ЕК пише, че Брюксел ще започне процедура по EU Pilot (онлайн платформа, чрез която страните членки и ЕК комуникират и изясняват факти и правна информация по проблеми, свързани със съобразяването на националното законодателство със законите на ЕС) дали проектът спазва Директивата за управлението на безопасността на пътните инфраструктури. Ако твърденият на жалбоподателите се окажат вярно, това ще е поредният сериозен пропуск на България във връзка с този проект.

Правителството иска да построи магистралата през Кресненското дефиле, като в посока София ще има нов път, източно от дефилето, а в посока Гърция ще се използва съществуващият път Е-79, като ще му бъде направена реконструкция.

Не е еко, не е безопасно

Новата сюжетна линия в казуса със "Струма" през дефилето е възможният пропуск на пътната агенция при процедурите по пътната безопасност. "Що се отнася до Директивата относно управлението на безопасността на пътните инфраструктури (2008/96/ЕО), службите на комисията възнамеряват да започнат разследване в рамките на EU Pilot въз основа на Вашата жалба СНАР(2020)00224, за да получат допълнителна информация от българските органи", пише в писмото от Тимерманс до българските природозащитници.

Когато Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) избираше как точно да се построи лот 3.2 през дефилето, тя не е направила одит за безопасност на всички алтернативи в начален етап, както изисква европейската директива за пътна безопасност, става ясно от жалбата. Сред вариантите за това как да се построи участъка бяха и тунел с дължина 15 км, както и двете платна да се изнесат източно от дефилето. Те обаче бяха отхвърлени, като изготвеният доклад по оценка за въздействието върху околната среда беше в синхрон с правителството.

Жалбоподателите твърдят, че част от съществуващия път Е79 не е оценен изобщо и използването му хем за магистрала, хем за местен път не е взето предвид.

Дотук става ясно, че въпросният лот 3.2, който е последната незапочната отсечка от магистралата към Гърция, може да нарушава поне две директиви в настоящия си вид. Още преди месеци се разбра, че проектът не спазва Директивата за местообитанията, както и, че цялата подадена апликационна форма за европейско финансиране съдържаше сериозни грешки. ЕК изпрати остри критики по него, вследствие на което проектът беше сложен на пауза, а АПИ оттегли апликационната форма.

АПИ обяви обществена поръчка за провеждане на екомерки, което беше и част от условието да получим пари от ЕС, с доста закъснение и като реакция на критики на ЕК. Нито един участник обаче не подаде оферта в търга и така не е ясно кога ще се изпълнят.

"Има настояща наказателна процедура срещу България, тъй като комисията идентифицира неизпълнение по Член 6.3 от Директивата за местообитанията, защото систематично са пренебрегвани кумулативните влияния на съществуващи и одобрени планове и проекти, които ще са сериозни заплахи за зоните по "Натура 2000". Има още една наказателна процедура, защото България не е определила териториите от специално значение по Директивата за местообитанията, както и не е определила необходимите консервационни цели и мерки за тези зони. Тези цели трябва да са начална точка за подходящата оценка на всеки проект с вероятни влияния върху зони от "Натура 2000", включително и магистрала "Струма". Чрез тези две структурни наказателни процедури комисията ефективно адресира два ключови неуспеха, които са в основата на тази жалба (за "Струма" през Кресненското дефиле - бел.ред.")", написаха от ЕК сега в отговор на "Капитал".

Една крачка напред, две назад

В момента финансирането от Брюксел за въпросната отсечка не е осигурено, тъй като първо България трябва да гарантира, че са изпълнени изискванията по директивите и строителството няма да има негативно влияние върху околната среда. Общо целият лот ще струва над 1 млрд. лв. През лятото на 2019 г. правителството "пое ангажимент" да осигури до 741 млн. лв. за строежа на магистралата. Сумата беше знак към Европейската комисия (ЕК), че дори да ни откаже финансиране за следващия период за отсечката, България ще довърши "Струма" с държавни пари. Засега това обаче не стои на дневен ред.

Обединение от словашката фирма "Вахостав - с.к." и българските "Грома холд", "Вoдно строителство Благоевград", "Пътпроект" и "Европейски пътища" спечелиха едната поръчка за част от новото трасе, източно от дефилето. Те обаче вече седем месеца не успяват да подпишат договор с пътната агенция именно защото не е ясно с какви пари ще се изпълни проектът. Другата поръчка от една година стои на трупчета - офертите са събрани и уж се разглеждат, но изглежда, че не се върви към избор на изпълнител, тъй като няма осигурено финансиране за проекта.

Засега прогнозният срок за завършване на лот 3.2 през дефилето е 2027г.

Проектът за магистрала "Струма" през Кресненското дефиле вече е в нарушение на Директивата за местообитанията, както се разбра преди месеци, но може да се окаже, че нарушава и още една директива - тази за пътната безопасност. Последното става ясно от писмо, подписано от Франс Тимерманс, изпълнителен заместник-председател на Европейската комисия (ЕК), и Виргиниюс Синкявичюс, член на Европейската комисия, от 19 юни 2020 г. до няколко български природозащитници. Говорител на ЕК потвърди достоверността на писмото в официален отговор за "Капитал".

Писмото е част от кореспонденция във връзка с жалба и подписка, изпратени до ЕК през месец февруари. От българска страна комуникацията се води от Димитър Василев - жител на община Кресна, Петко Ковачев - представител на Института за зелена политика, и Андрей Ковачев - представител на СДП БАЛКАНИ, които са и вносители на жалбите и петицията по проблемите в дефилето.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    atx1593464870668349 avatar :-|
    Иван Араклиев

    Здравейте, Мила искам да изкажа неодобрението си от горе написаното. Тази магистрала ще се иползува от всички българи, включително и от Вашите деца. Всяко забавяне във времето ще тежи на съвеста на всички, които пречат за построяването и. Жетвите на катастрофи са 12 процента от всички загинали в страната или това прави около 75 българи годишно. Искам само да попитам колко струва един човешки живот??? И колко охлюва, гъсеници, гущери и други застрашени уж видове... струват ли тези жертви, кото даваме на пътя за 20 години 1500 човека. Толкова са загинали в Сръбско-българската война от 1885г.,Замислете се за тия цифри, защото утре там може да бъде и някой ваш близък??? Ако ли някой Ви плаща, за тези думи още по - лошо за Вас!!! Сменете си държавата!!!

  • MathOptimist

    Здравейте, г-н Араклиев. Прав сте, разбира се. Проблемът е, че Мила е на хранилка при Сорос и зелените терористи. Пише, за каквото и плащат да пише. Много жалко и тъжно - за нашите деца, но и за нас самите.

  • mironikon

    До коментар [#1] от "Иван Араклиев":

    А това, че държавата ще даде 1 млрд. от парите на нашите деца, защото ще и откажат финансиране заради нарушения не ви притеснява, така ли да разбираме?
    Не са охлювите и гущерите проблемът - както днес заобикалят закони и директиви за охлюви и гущери, така утре ще се постъпи и с Вашите права - нима мислите, че това се прави от загриженост за хората - не, ние сме по-скоро възприемани като охлювите и гущерите....

  • 4
    alien04 avatar :-|
    alien04

    До коментар [#1] от "Иван Араклиев":

    Ако се научите да четете повече и да вниквате в проблематиката, ще видите, че въобще не става дума за някакво умишлено саботиране на този обект. Магистралата е важна, разбира се, но също така е важно да се случва съгласно утвърдените норми и закони, включително тези свързани с опазване на природата. Нали затова плащаме с данъците си на тази администрация - да могат да предложат решение, с което да се осигури както качествена пътна инфраструктура, така и опазването на околната среда. Но те явно са или прекалено корумпирани или много некадърни да го измислят - а може би и двете! Но пък и защо да си правят труда при положение, че за съжаление мнозинството от хората са с мислене като вашето - егоцентрично и арогантно!

  • 5
    vmware18 avatar :-P
    vmware18

    Да бяха почнали по оригиналния план с дългия тунел, досега да е готов.
    Но като стана ясно, че няма БГ фирма която да го изпълни и да се облажи, започнаха врътките - и така вече 10+ години.

    Дори и сега да се върнат на тунелите, сигурно пак ще стане по-бързо...

  • 6
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov

    До коментар [#1] от "Иван Араклиев":

    Забавяне ли? Ако я бяха направили като хората нямаше да има забавяне, нали така? Искате да кажете, че е най-хубаво да зацапаме природата с магистрала, такава каквато си обещаха помежду си банда гангстери, че и да платят 1 млрд. лева от Вашия и на Вашите деца джоб затова? Хем некадърни, хем нагли.

  • 7
    vmware18 avatar :-|
    vmware18

    само така, прът колелата на тия крадци!

  • 8
    mgk1462721251496361 avatar :-|
    Румен Чулков

    До коментар [#1] от "Иван Араклиев":

    Колега, здраво те подпукаха еколозите,но какво да се прави, те са като термитите, които защитават. Ха ха.Извинявай,че пиша на ти, но твоите възгледи са ми доста по близки от тези на термитите и затова те чувствам по близък.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK