Аварийният водопровод до Перник минал по погрешка през частни имоти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Аварийният водопровод до Перник минал по погрешка през частни имоти

Водната криза в Перник стана причина да се построи нов водопровод, който да донесе вода от водосбора на язовир Белмекен до миньорския град.

Аварийният водопровод до Перник минал по погрешка през частни имоти

Пътят за Перник трябваше вече да е преасфалтиран, но работата по него продължава, "Монтажи" закъсняват с документите

Мила Чернева
5917 прочитания

Водната криза в Перник стана причина да се построи нов водопровод, който да донесе вода от водосбора на язовир Белмекен до миньорския град.

© Надежда Чипева


Аварийният водопровод между Мало Бучино и Перник, който трябваше да следва трасето на третокласния път София - Перник, за да не се налагат отчуждения, случайно е навлязъл в частни имоти. Причината e грешка в кадастралната карта. Сега все пак ще се наложи да се изпълнят отчуждения и да се инвестират допълнителни пари в проекта. Общата сума на договора на държавната фирма "Монтажи" с възложителя Областна администрация - Перник, беше 26.557 млн. лв. с ДДС, като от компанията твърдяха, че ще струва със 7 млн. лв. по-малко, но вероятно това няма да е така.

Институциите са установили гафа след приключването на строителството на водопровода. Това става ясно от отговори на областна администрация Перник, която сключи договор за изграждането на съоръжението с държавната фирма "Монтажи" с принципал Министерство на икономикатата. Възложителят е подписал анекс с дружеството за удължаване на срока на договора, тъй като работата по всичко, освен по строителството, се е забавила доста. Като една причина за бавната работа от областната администрация посочват и пандемията от Covid-19.

Сега на практика договорът е удължен с осем месеца - до 7 февруари 2021 г.

В момента се довършва и възстановяването на настилката на третокласния път, уточниха още от областна администрация - Перник. Новият водопровод беше пуснат в експлоатация през март, след началото на извънредното положение.

Грешка в системата

Проектирането и строителството на водопровода беше възложено директно на "Монтажи" без търг по спешност и по авариен порядък с позоваване и на Закона за защита при бедствия. Така всички необходими строителни документи реално могат да се издадат след завършването на строителството. В доклад от 29 май 2020г. на инж. Йонка Пеловска, външен експерт към Областната администрация по този въпрос, обаче се посочва, че съгласувателните процедури по обекта много се бавели.

Според договора на "Монтажи" от 6 февруари, срокът за изпълнение беше 60 дни, като с анекс от 3 април е удължен с 25 календарни дни. На 29 май 2020г. "Монтажи" още не е била предала проектната документация, за да приключат съгласувателните процедури.

"Към момента независимо от проявената от страна на областна администрация - Перник, настойчивост по отношение на изготвянето и предаването на проектната документация от дружеството изпълнител и подадените предварително заявление за съгласуване до компетентните органи и предвид продължителната усложнена епидемиологична обстановка в страната, свързана с разпространението на Covid-19, основната проектна документация все още не е предадена от "Монтажи", посочва експертът.

"Първоначално в идейния проект бе предвидено трасето на водопровода да преминава изцяло в сервитута на пътя. При изготвянето на подробния устройствен план и окончателния работен проект бе установена явна фактическа грешка и това наложи поправката й от Агенцията по кадастъра на територията на двете области - Перник и София. Към момента се финализира тази процедура", уточняват от пернишката областна администрация в отговори до "Капитал".

След влизането в сила на заповедта на Агенция по кадастъра ще бъдат започнати отчуждителни процедури на териториите на област Перник и област София за имотите, които подлежат на обезщетяване. За да се извършат отчужденията обаче, трябва да се окомплектоват всички документи на имотите - нотариални актове или решения за възстановяване на общинските служби по земеделие, актове за общинска собственост, скици, удостоверения и др., коментират от ведомството.

А пътят

Covid-19 беше посочен и като причина за неремонтирания път, който бе разбит покрай строителството на водопровода. Преди близо месец стана ясно, че "Монтажи" трябва да преасфалтира трасето за 1.8 млн. лв. от общата сума на договора за водопровода. "Строителните дейности в отсечката се забавиха заради извънредното положение, свързано с разпространението на COVID-19", отговориха през юни от Агенция "Пътна инфраструктура" на въпрос на "Капитал" относно пътя. Не е ясно защо извънредното положение е забавило оправянето на настилката, когато строителният бранш не спря работа тогава дори по големи обекти. А и самото строителство на водопровода се случи точно по време на извънредното положение.

"В момента се финализира и възстановяването на пътната настилка", написаха на 3 юли от областната управа на Перник в отговорите си до "Капитал" на 3 юли.

Аварийният водопровод между Мало Бучино и Перник, който трябваше да следва трасето на третокласния път София - Перник, за да не се налагат отчуждения, случайно е навлязъл в частни имоти. Причината e грешка в кадастралната карта. Сега все пак ще се наложи да се изпълнят отчуждения и да се инвестират допълнителни пари в проекта. Общата сума на договора на държавната фирма "Монтажи" с възложителя Областна администрация - Перник, беше 26.557 млн. лв. с ДДС, като от компанията твърдяха, че ще струва със 7 млн. лв. по-малко, но вероятно това няма да е така.

Институциите са установили гафа след приключването на строителството на водопровода. Това става ясно от отговори на областна администрация Перник, която сключи договор за изграждането на съоръжението с държавната фирма "Монтажи" с принципал Министерство на икономикатата. Възложителят е подписал анекс с дружеството за удължаване на срока на договора, тъй като работата по всичко, освен по строителството, се е забавила доста. Като една причина за бавната работа от областната администрация посочват и пандемията от Covid-19.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK