"Вълните" по "Тракия" между Чирпан и Стара Загора ще се ремонтират от септември
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Вълните" по "Тракия" между Чирпан и Стара Загора ще се ремонтират от септември

"Вълните" по "Тракия" между Чирпан и Стара Загора ще се ремонтират от септември

Пътната агенция ще възложи ремонта на държавната "Автомагистрали", ремонтът на "Витиня" продължава до края на годината

Мила Чернева
6964 прочитания

© Надежда Чипева


След година и половина работа по анализи и проекти Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) все пак ще започне постепенно да ремонтира близо 50-те километра между Чирпан и Стара Загора. За въпросния участък е въведено ограничение на скоростта от 90 км/час и полицията често глобява шофьорите, които, въпреки че не са на магистрала, карат по-бързо.

Ремонтът на трасето ще започне след средата на септември, но не е ясно кога ще приключи. Ще се изпълнява от държавната компания "Автомагистрали". Шефът на пътната агенция Георги Терзийски обясни, че планът е да се ремонтира "поетапно", като ще се започне с платното в посока Бургас.

В същото време продължава и ремонтът на тунел "Витиня" на "Хемус", който по думите на Терзийски изненадвал пътната агенция и "Автомагистрали" със сложността си. Общо държавната фирма ще получи поне 120 млн. лв. за ремонтите на тунела и двата виадукта, както и за дясното платно на "Тракия".

Пътят към морето - постлан с намерения

Миналата година регионалният министър Петя Аврамова коментира в отговор на парламентарен въпрос казуса и каза, че през април 2019 г. АПИ е възложила на Института по пътища и мостове да извърши обследване на настилката. Оттам са направили препоръки, които служат за технологичния проект на ремонта, който пък се изготвя в момента, отговори тогава Аврамова.

През февруари пък министърът заяви, че няма предвидени средства за въпросния ремонт, които само за дясното платно са 60 млн. лв. Днес Терзийски обясни, че вече има одобрен технологичен проект от института и през есента ще се премине към работа. Проблемният участък от "Тракия" е между 156 и 208 км и "във времето много изнервя шофьорите", обобщи шефът на АПИ.

От думите на Терзийски стана ясно, че задачата ще бъде възложена директно на дружеството с договор за поддържане на "Тракия" - държавната Автомагистрали". През септември 2019 г. фирмата сключи въпросния договор, чиято прогнозна стойност за пет години е 60 млн. лв. През тези договори обаче се възлагат редица ремонти без търг и в крайна сметка изплатените суми са в пъти повече (виж тук.)

Същата компания в момента строи и магистрала "Хемус", както и отговаря за ремонтите на съоръжения по магистралите.

Отсечката на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора получи разрешение за ползване съответно през 2007 г., по време на правителството на Сергей Станишев, и през 2011 г., по време на първия кабинет на Бойко Борисов. Изпълнител на строителството бе сдружение "Рънуей-БГ" с основен участник Пи Ес Ай от групата на "Трейс". Гаранционният срок е бил пет години и вече е изтекъл, каза министър Петя Аврамова през октомври 2019 г., запитана от депутати по темата.

Причините за повредите по настилката били "комплексни", но като основен фактор се посочва "интензивното движение, в това число тежкотоварно, което е целогодишно".

Вечният ремонт на опасния тунел

Ремонтът на тунел "Витиня" на "Хемус" пък ще продължи и през целия летен сезон. Тръбата в посока Варна се ремонтираше между 27 юни 2016 г. и 20 септември 2017 г. - или 17 месеца, като цената беше над 22 млн. лв. Този на тръбата в посока София започна през юли 2018 г. и по план трябва да приключи до края на годината, заяви шефът на пътната агенция.

По неофициална информация от бранша проектирането на ремонта за втората тръба на тунела е било изключително трудно и отговорните ведомства и фирми не са искали да се наемат да извършат преизчисляване на проекта, за да бъде укрепено съоръжението по ефективен начин. "В тунел "Витиня" имаме постоянно конструктивни изненади, които са от изграждането на съоръжението. Затова изникнаха наистина проблеми, които налагаха препроектиране и осигуряване на по-сериозни средства", каза Терзийски пред БНТ. През 2017 г. тунелът беше посочен като съоръжение в "съществен риск" в доклад, изготвен по време на служебното правителство на Огнян Герджиков.

Към март в реконструкцията на двете тръби са вложени 72 млн. лв. според справка на "Капитал", като официален изпълнител е държавната компания "Автомагистрали". В интервюто си пред БНТ Терзийски каза, че дружеството изпълнява и ремонт на двата виадукта след тунела.

По неофициална информация предстои АПИ да възложи и ремонтите на тунелите "Топли дол" и "Правешки ханове" на "Хемус" и "Траянови врата" на магистрала "Тракия", като всеки струва около 45 млн. лв.

След година и половина работа по анализи и проекти Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) все пак ще започне постепенно да ремонтира близо 50-те километра между Чирпан и Стара Загора. За въпросния участък е въведено ограничение на скоростта от 90 км/час и полицията често глобява шофьорите, които, въпреки че не са на магистрала, карат по-бързо.

Ремонтът на трасето ще започне след средата на септември, но не е ясно кога ще приключи. Ще се изпълнява от държавната компания "Автомагистрали". Шефът на пътната агенция Георги Терзийски обясни, че планът е да се ремонтира "поетапно", като ще се започне с платното в посока Бургас.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_

    първоначалната оценка не беше ли, че ремонтът ще струва 40 млн? изведнъж станаха по 60млн в посока ?!?

  • 2
    telqk avatar :-|
    telqk

    "които, въпреки че не са на магистрала, карат по-бързо."
    Само в бойколандия има магистрали и "магистрали с ограничение 90км" както и "магистрали" които са постоянно в сроеж или ремонти!

  • 3
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    как ще ги ремонтират вълничките ,там точно е такава хубава касичка на властта , всички карат с превишена скорост и камерите през километър снимат и глобичките се трупат в джоба на някого .

  • 4
    MathOptimist avatar :-P
    MathOptimist

    станишевска магистрала - ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK