Да плаваш по "Тракия"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да плаваш по "Тракия"

Участъкът от Оризово до Стара Загора е кърпен за над 8 млн. лв. в последните няколко години, но този ремонт е крайно недостатъчен

Да плаваш по "Тракия"

Държавата най-после започва ремонт на 52 км участък от "Тракия" около Чирпан и Стара Загора, който и досега е поглъщал милиони за ремонти

Мила Чернева
9517 прочитания

Участъкът от Оризово до Стара Загора е кърпен за над 8 млн. лв. в последните няколко години, но този ремонт е крайно недостатъчен

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Държавата най-после започва ремонт на 52 км от "Тракия" около Чирпан и Стара Загора.
  • Пътната агенция не се възползва от гаранцията на пътя адекватно и сега е нужна инвестиция от грубо 100 млн. лв.
  • Сумата на ремонта изглежда надута в някои отношения, а инвестициите в поддръжка се правят непрозрачно.

На път за българското море вълните заливат туристите още по магистрала "Тракия", веднага след Оризово. Асфалтът е така нагънат, че шофьорите са като неопитни плувци в мъртво вълнение. А докато се опитват да преминат опасната зона, рискуват да бъдат глобени и за превишена скорост.

Абсурдите тук са няколко. За проблема с магистралата се знае от пет години, но пари за ремонта ѝ все не се намираха, въпреки че държавата инвестира стотици милиони в пътни проекти. Освен това АПИ признава, че е имало гаранционни ремонти във въпросния участък, но реално те не са постигнали ефект. Похарчени са и допълнителни над 8 млн. лв., също без резултат. Сега предстои да се дадат нови близо 90 млн. лв., и то само за едното платно на магистралата. За другото не е ясно дали ще се намерят средства.

История на асфалта

Участъкът от "Тракия" между Оризово и Стара Загора е дълъг 40 км. Той беше изграден на два етапа: 16 км, получили разрешение за ползване през март 2007 г., и 24 км, завършени през 2008 г., но въведени в експлоатация през октомври 2011 г. Изпълнението беше възложено на фирми, част от групата на "Трейс груп холд", а стойността беше над 180 млн. лв.

"Вълните" се появиха преди поне пет години и за тях оттогава се говори непрекъснато. Причината за неравностите беше посочена от бившия шеф на пътната агенция Лазар Лазаров в интервю за mediapool.bg още през 2016 г.: "В този участък настилката е изпълнена през 2006 г. без добавки за повишаване на температурата на омекване, без полимер модифициран битум и вследствие на високите температури през лятото и преминаването на товарни автомобили се получават пластични деформации." В същото интервю той припомни, че в най-горещите летни дни са спирали движението, за да не се разтопи настилката под натиска на ТИР-овете. Накратко, проектът е бил сгрешен в зародиш, затова настилката е в лошо качество. Лазаров напусна агенцията в края на 2016 г., като подаде оставка заради падането на втория кабинет "Борисов". Впрочем същото направи и през 2013 г., когато на власт дойде правителството на Пламен Орешарски, но след това се върна с ГЕРБ.

Една от големите загадки е защо държавата не е поискала от изпълнителя да поправи пътя и да се възползва от гаранцията по договора. Според Наредбата за въвеждане в експлоатация на строежите минималният гаранционен срок за автомагистрали е седем години, съответно е трябвало да изтече през 2018 г. за последно въведения в експлоатация участък. От АПИ обаче уточниха за "Капитал", че наредбата е променена през декември 2019 г., а допреди това гаранционният срок е бил пет години. Така излиза, че гаранцията и за двата подучастъка от "Тракия" е изтекла отдавна. От АПИ коментираха още, че изпълнителят все пак е ремонтирал проявили се дефекти и неравности "в платното за Бургас при 170-ми, при 172-ри, при 184-и и 185-и км, както и в активната лента за движение в отсечката между 201-ви и 207-ми км, също в посока Бургас." Тоест те хем са се възползвали от гаранцията, хем не е свършено нищо съществено досега.

Късен и скъп подарък

Пак през 2016 г. Лазаров казва следното: "В момента по метода на горещото рециклиране с добавка на свежа смес с полимер модифициран битум правим експериментален участък от един километър и възстановяваме активната лента с такъв асфалт. След като проследим дали тази технология е най-подходящата за този участък, през 2017 г. ще го ремонтираме целия. Това ще стане сравнително евтино и бързо - около 30 - 40 км ще може да ги направим за около две седмици." Това очевидно не се е случило, като обявената причина е липса на финансиране.

През годините обаче сумата за ремонта набъбва. През 2016 г. бившият регионален министър Лиляна Павлова обяви в парламента, че ремонта на Чирпан - Стара Загора би струвал "40 - 50 млн. лв.", защото са "сериозни коловози". Бюджетът на АПИ за зимно поддържане и текущи ремонти бил едва 200 млн. лв. годишно и нямало как да се отпуснат средства.

Според отговор на депутатски въпрос на настоящия министър на регионалното развитие Петя Аврамова от октомври 2019 г. ремонтът на едното платно (в посока Бургас) с дължина 40 км - от 168 км до 208 км, индикативно струва 40 млн. лв., т.е. проста сметка сочи, че нужната сума е 80 млн. лв. за двете, или грубо 1 млн. лв. на километър.

На 10 юли тази година Георги Терзийски, настоящ шеф на АПИ, обяви, че през септември ще правят ремонт на участък от 52 км само в посока Бургас - от 156-и до 208-ми км, а министър Аврамова уточни, че прогнозната стойност е около 89 млн. лв., като 70 млн. лв. са за "пътната част" (едното платно), 15 млн. лв. ще са за подмяна на мантинели и 4 млн. - за монтиране на пътни знаци в двете платна и полагане на хоризонтална маркировка.

Странното е обаче, че се започва с ремонт в посока Бургас, като именно там са били поправяни дефекти от изпълнителя през годините. "Капитал" попита АПИ какви ремонти са изпълнявани по отсечката Оризово - Стара Загора от "Тракия" от пускането на лота в експлоатация до днешна дата. "Извънгаранционните ремонти, изпълнени по програмата за текущ ремонт и поддържане на АПИ до момента в участъка от от 156-и до 208-ми км са на обща стойност 8.4 млн. лв.", отговориха от агенцията. Това включва "изкърпване на пътната настилка, ремонт на повредени площи и деформации, на отводнителните съоръжения, озеленяване, монтаж на пътни знаци и оградни мрежи, подмяна на мантинели, както и подновяване на хоризонталната маркировка."

Другият ключов въпрос е как така през февруари Аврамова обясни, че няма пари за този обект, а сега изведнъж има. От министерството не отговориха до редакционното приключване на броя откъде са осигурени средствата и дали друг проект е отпаднал от програмата на АПИ.

За поддържането на тази част от "Тракия" отговаря държавната компания "Автомагистрали", като именно тя ще изпълнява и ремонта. Няма яснота колко време ще отнеме работата.

Сладките мантинели

Прави впечатление и странно високата сума за мантинели в тези 50 км - 15 млн. лв. След катастрофата на магистрала "Тракия" на 14 юли АПИ обяви, че 87% от магистралите са с подменени ограничителни системи, като в отговор на "Капитал" уточни, че това се е случило в последните 10 години. Поставянето на мантинели също се възлага чрез договори, сключени за петгодишен период и за всички магистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища в един от шестте района в страната.

В периода 2014 - 2018 г. фирмата, която имаше такъв договор, бе "Юпитер 05". Тя е получила общо 2.65 млн. лв. за Югоизточния район, като от АПИ не отговориха на въпроса къде точно са подменяни мантинели и за кои участъци е изплатена въпросната сума. Същата фирма имаше петгодишен договор и за Южния централен район, където вече е получила внушителната сума 18.4 млн. лв. за пет години. През 2019 г. дружеството сключи нови четиригодишни договори за същите два района. Пътната агенция обясни лаконично, че сумата 15 млн. лв. за мантинели за "Тракия" е на база на цените, зададени в този договор, а и на магистралите се поставяли мантинели, "отговарящи на най-високите изисквания".

Общо за периода 2014 - 2020 са подменени мантинели в цялата страна за 45.46 млн. лв. По думите на Иван Досев от управлението на АПИ само за първите 6 месеца на 2020 г. пък били инвестирани още 40 млн. лв. в мантинели. За този рязък скок няма официално обяснение.

На практика излиза, че за ремонта на 50 км от "Тракия" сумата за мантинели е една трета от общите инвестиции на АПИ в мантинели за цялата пътна мрежа за пет години.

Бизнесът с мантинелите сам по себе си е резервиран от няколко ключови играча и "Юпитер 05" е един от тях. Дружеството има пик на оборота през 2015 г. от 64 млн. лв., а след това той варира между 20 и 40 млн. лв. Собственикът е Николай Иванов, който през 2016 г. стана акционер във футболния клуб "Левски" заедно с Иво Тонев, бивш общински съветник от ГЕРБ, и близкия до Делян Пеевски адвокат Александър Ангелов, но излезе от него при прехвърлянето му в Спас Русев.

Губещите по пътя

Докато продължава цялата тази сага с ремонта на въпросния участък от "Тракия", шофьорите са заплашени от глоби от КАТ за превишена скорост. Въпреки че участъкът е магистрален, през септември 2018 г. беше въведено ограничение на скоростта от 90 км/час в двете посоки, което често не се спазва. Оттогава до началото на юли са глобени близо 8500 шофьори, пише "24 часа", цитирайки МВР.

На фона на това в социалните мрежи шофьор на ТИР разпространи клип как точно на 160-и км има оголена фуга, която може да направи автомобилите нестабилни и е възможно да е причинила двете катастрофи от началото на този месец, в които загинаха шест души. Пред "Дневник" от АПИ твърдят, че няма основания да се счита, че пътната инфраструктура е причина за двете катастрофи, но признават, че на 20 юли е отстранена неравност на пътното платно в непосредствена близост. Премахването на самата фуга ще бъде част от ремонта за 90 млн. лв., който ще започне на есен, но не е ясно кога ще приключи.

Темата накратко
  • Държавата най-после започва ремонт на 52 км от "Тракия" около Чирпан и Стара Загора.
  • Пътната агенция не се възползва от гаранцията на пътя адекватно и сега е нужна инвестиция от грубо 100 млн. лв.
  • Сумата на ремонта изглежда надута в някои отношения, а инвестициите в поддръжка се правят непрозрачно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • scuby

    Никакво оправяне на този участък!! Нека това стои като Паметник на глупостта на тези които периодично ни докарават доказани престъпници и мародери като партията БСП! Сега младите славитрофоновци искат да ни ги натресат обратно волно или неволно!

  • 2
    fbr45306322 avatar :-?
    MyTwoCents

    А може ли да попитам кога най-сетне държавата ще започне да си събира парите по щетите по мантинелите от гражданската отговорност на катастрофиралите? А после мрънкат, че няма пари...

  • 3
    ozd05563707 avatar :-|
    ozd05563707

    Хм. Материалът все едно е писан от човек, който не е минавал по тоя учатък, камо лид а е шофьор. Освен коловозите, които не са толкова страшни, има НАПРЕЧНИ пропадания! А напречните пропадания не се получват от калпав асвалт, а от калпави подложки на пътя. Т.е. некачествено строителство, а не некачествен асвалт. Един вид това нещо трябва да се изоре и построи наново! Иначе пак ще се разпадне за 5 години! Подобни напречни друсания започват да се появяват и около Ямбол, макар и в начална фаза. Междудругото само шофьор може да знае какъв ад е да се кара там! В дясната лента с 60 км/ч може да ти окапят пломбите и да си потрошиш колата, докато в лява може да се кара по-бързо, но пък там хвърчат недосегаемите, които ако ти си с 90-110 почват да ти святкат от два километра да им се махаш от пътя, че са с 200.

  • 4
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Ако бяхме въвели toll такси, сега частни компании щяха да се грижат за поддръжката на магистралите в България. Защото ако разбрахме нещо за тези 75+ години комунизъм и пост-комунизъм, е че държавата (конкретно България) е лош стопанин и не може да се грижи за нищо и никой.

  • 5
    crusible avatar :-|
    crusible

    Една от многото страни на корупцията!

  • 6
    syo avatar :-|
    syo

    Аааа, на последък почнахте да пишете романи.... дайте по сбито тия статии

  • 7
    kamendc avatar :-|
    Камен

    До коментар [#4] от "olga_kokoshkina":

    И с тол-такса да беше, концесията щеше да я държи я Черепа, я Киро Гела, я някой друг олигарх. Щяхме да му плащаме и да си караме пак по дупките. На кого ще се оплачеш и ще го накараш да оправи настилката?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK