Ремонтът на стадион "Христо Ботев" в Пловдив ще е за над 44 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ремонтът на стадион "Христо Ботев" в Пловдив ще е за над 44 млн. лв.

Така трябва да изглежда новият стадион на "Ботев Пловдив"

Ремонтът на стадион "Христо Ботев" в Пловдив ще е за над 44 млн. лв.

Общината обяви поръчка, финансирането щеше да е европейско, след това от собственика Георги Самуилов, който обаче се оттегли от клуба

Мила Чернева
3371 прочитания

Така трябва да изглежда новият стадион на "Ботев Пловдив"

© ''Ботев Пловдив''


Община Пловдив е обявила дългоочакваната обществена поръчка за реконструкция на стадион "Христо Ботев" в града. Прогнозната стойност е внушителна - 44.35 млн. лв. без ДДС или 53.22 млн. лв. с ДДС, като до нея се стигна след пазарно проучване сред фирми в бранша. Интересното е, че в него не се явиха най-големите строителни компании като ГБС, "Джи пи груп", групата на "Хидрострой" и "Водстрой 98", като някои от тях изграждаха големи спортни зали в последните години.

Стадионът ще е с капацитет 18 хил. души според тръжната документация. Крайният срок за подаване на оферти е 15 септември 2020 г.

Поръчката за стадиона, познат още като "Колежа", е обявена около седмица след като Георги Самуилов, собственик на "Ботев Пловдив", обяви, че се оттегля от отбора.

Кой ще ни даде парии

Финансирането на ремонта е обвито в перипетии. В началото на 2019 г. клубът получи зелена светлина за преговори с държавния Фонд на фондовете за отпускане на европейско финансиране за съоръжението. Впоследствие обаче този вариант отпадна. Според публикация в спортния сайт sportal.bg през юли 2019 г. собственикът на клуба Самуилов заявил, че се отказал от евросредствата и ще финансира проекта с обикновен кредит, като го обезпечил със собствени активи. През септември "Капитал" писа, че се очаква строителството да е около 20 млн. лв., като се водели преговори с "Главболгарстрой" за изпълнител.

Амбициите на Самуилов обаче явно са се изпарили. В крайна сметка ремонтът на съоръжението ще се финансира с пари на данъкоплатците. В края на февруари Министерски съвет отпусна 37 млн. лв. за стадиони в Пловдив, като 12 млн. лв. са за стадион "Локомотив" в парк Лаута. Останалите 25 млн. лв. с ДДС от държавния бюджет ще се инвестират в стадион "Христо Ботев", но това е само част от финансирането, като другата не е осигурена.

"Необходимият финансов ресурс ще бъде осигуряван на етапи. Във връзка с поетапното осигуряване на финансов ресурс строителството ще бъде изпълнено на етапи съобразно осигурения към момента на възлагане финансов ресурс", се посочва в тръжната документация.

През юни община Пловдив проведе пазарно проучване, като пет компании подадоха оферти с индикативни стойности за проекта. Най-ниската предложена сума е била за 38.9 млн. лв. без ДДС, а най-високата - 46.8 млн. лв. Оферти са подали "ПИМК", "Адлер-ИН", "Маридел 2012", "Пътинженеринг" и "Сиенит строителна група".

Паркингът и други съпътстващи търговски площи вероятно ще се изграждат на следващ етап с допълнителни пари.

Идеята за нов стадион се роди първо през 2013 г., когато собственик на "Ботев Пловдив" беше Цветан Василев. След фалита на КТБ през 2014 г. проектът беше замразен на Акт 10, като до началото на миналата година в него бяха инвестирани 10 млн. лв.

Собственикът на производителя и търговец на горива "Инса ойл" Георги Самуилов влезе като акционер в "Ботев" в края на 2015 г. заедно с Румен Чандъров, който притежава няколко хотела с бранда DIT в Слънчев бряг. След това се случиха няколко рокади в управлението, като последната от преди две седмици е, че Самуилов изцяло се оттегля и прехвърли акциите на феновете.

Настоящият търг

"Колежа", който се намира в квартал "Каменица", ще се ремонтира две години след като бъде подписан договор с изпълнител.

Критериите за оценка на офертите са "предложение за изпълнение на поръчката" с тежест 60% и цената - с 40%. Освен това кандидатите трябва да имат оборот от минимум 40 млн. лв. за последните три приключили финансови години. Кандидатите трябва да имат един завършен и приет строеж на спортна сграда или съоръжение с капацитет поне 1000 места.

Община Пловдив е обявила дългоочакваната обществена поръчка за реконструкция на стадион "Христо Ботев" в града. Прогнозната стойност е внушителна - 44.35 млн. лв. без ДДС или 53.22 млн. лв. с ДДС, като до нея се стигна след пазарно проучване сред фирми в бранша. Интересното е, че в него не се явиха най-големите строителни компании като ГБС, "Джи пи груп", групата на "Хидрострой" и "Водстрой 98", като някои от тях изграждаха големи спортни зали в последните години.

Стадионът ще е с капацитет 18 хил. души според тръжната документация. Крайният срок за подаване на оферти е 15 септември 2020 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie

    Много неясна статия. Кой е собственик, кой ще строи, кой ще ползва построеното, защо ще се инвестира такава сума, кой носи негативите ако не сработи и т.н


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK