Общински съветник или син на кмет - кой ще спасява Кресненското дефиле?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Общински съветник или син на кмет - кой ще спасява Кресненското дефиле?

Използването на съществуващото трасе от Е-79 като част от магистрала "Струма" в посока Гърция изисква мерки за опазване на биоразнообразието заради увеличения трафик

Общински съветник или син на кмет - кой ще спасява Кресненското дефиле?

Пътната агенция покани без конкурс три строителни фирми да участват в търг за екомерки по магистрала "Струма"

Мила Чернева
5935 прочитания

Използването на съществуващото трасе от Е-79 като част от магистрала "Струма" в посока Гърция изисква мерки за опазване на биоразнообразието заради увеличения трафик

© Цветелина Белутова


Точно два месеца след като "Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) прекрати обществената поръчка за 3 млн. лв. за екомерки по магистрала "Струма", на 14 август ведомството директно е поканило три фирми да подадат оферти. Става въпрос за изготвяне на технически проект и изпълнение на стъпки за опазване на околната среда в Кресненското дефиле, преди да се премине към строителство на новото трасе там.

Причината агенцията да прекрати първата поръчка беше, че не получи нито една оферта. Сега, при втория опит, бюджетът е 2.9 млн. лв. с ДДС, като на въпрос как са избрани поканените фирми АПИ обясни, че те са подали оферти след крайния срок в предишното състезание.

Трите поканени фирми на пръв поглед нямат никакъв опит с въвеждането на екологични мерки, а са малки и средни строителни компании. Нещо повече - проверка показа, че две от тях са свързани с властта на местно ниво - кметове или общински съветници.

Въпросният проект е от ключово значение - той трябва да повиши пътната безопасност и да смекчи въздействието на трафика върху дивите животни и птици в Кресненското дефиле. Без тези мерки Европейската комисия (ЕК) не би била съгласна да финансира лот 3.2 от "Струма", т.е. България може да не получи стотиците милиони евро за завършване на магистралата от Брюксел.

В посока Гърция АПИ иска да използва съществуващия път Е-79, а към София да се построи ново трасе източно от дефилето. Вече бяха събрани оферти в търга за новата отсечка, но няма подписани договори, тъй като финансирането не е гарантирано.

Кой ще спасява дефилето

След прекратяването на поръчката през юни "по електронен път в деловодството на АПИ са подадени предложения от три дружества", коментираха от АПИ пред "Капитал". Това са фирмите "Тони Тодоров", "Пътно поддържане и Строителство-2009" и "Интерхолд". Излиза, че поне официално фирмите са избрани, защото са проявили интерес към поръчката, но едва след като тя вече е била приключила.

Едната фирма - "Пътно поддържане и Строителство-2009", обаче е собственост на общинския съветник от СДС в Дупница Иван Раков. Като основна дейност на фирмата в Търговския регистър е посочено пътно строителство. Според регистъра на Камарата на строителите в България тя се е занимавала основно с ремонти на сгради. За 2018г. тя има 363 хил. лв. оборот и седем служители.

"Интерхолд" пък е собственост на Денислав Герданов, син на бившия кмет на Копривщица Генчо Герданов. Дружеството също строи сгради - в столичния кв. "Манастирски ливади" например, но освен това е работило по авариен ремонт на язовир и по ВиК проекти, посочва се във фирмения сайт. За 2018 г. компанията има оборот над 18 млн. лв. и над 180 заети.

Третия участник в процедурата е пернишката фирма "Тони Тодоров" - собственост на Антон и Анелия Тодорови. Дружеството е работило основно по велоалеи, улици и рехабилитация на пътища, сочи справка в регистъра на КСБ. Приходите й през последните години са около 3 млн. лв.

На въпрос какъв опит имат тези фирми с големи инфраструктурни проекти и техните екологични оценки и мерки от пътната агенция отговориха така: "Опитът и квалификацията си кандидатите ще доказват с представените от тях оферти, които се подават по електронен път в Централизираната електронна платформа на Агенцията по обществени поръчки до 28 август 2020 г., казаха те. Поръчката ще се възлага въз основа на икономически най-изгодна оферта, уточниха от агенцията.

А какво има да се върши

Предвидените мерки в проекта включват модифициране на съществуващите водостоци, за да се осигури безпрепятствен достъп и преминаване на дребните животни, монтиране на мрежи с височина 1.20 м, които да не позволяват на животните да излизат на пътното платно, а на големите съоръжения ще се поставят мрежи за птици с височина 4 м.

Освен това обаче при изпълнението на обществената поръчка ще се направи и анализ на представените мерки с цел актуализация на участъците, където се въвежда забрана или се разрешава изпреварването, както и каква е нуждата от изграждане на нови ограничителни системи, нови пътни знаци, както и система за видеонаблюдение, за информиране и пренасочване на трафика.

Срокът за изпълнение на поръчката е 60 дни за проектиране и 240 дни за строително-монтажните работи. Той започва да тече от датата на получаване от бъдещия изпълнител на писменото уведомление от страна на възложителя за започване на дейностите по договора, уточняват от АПИ. "В него не се включва времето за приемане на проекта от възложителя и за издаването на разрешение за строеж", коментират те. На практика това значи, че има около година, докато тези мерки бъдат изпълнени, т.е. пари за "Струма" и начало на строителството едва ли ще има преди есента на 2021 г.

Защо е важно През февруари тази година България оттегли апликационната си форма за финансиране от ЕК и тогава АПИ съобщи, че "се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от мерки, а именно модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения".

Първоначално в апликационната си форма за европейско финансиране за "Струма" пътната агенция бе предвидила въпросните мерки да се извършват "след завършването на източното скоростно трасе, планирано най-рано през 2027 г.". Но вече построените участъци от "Струма" така или иначе увеличават трафика по Е-79 и трябва възможно най-скоро да се предвидят сериозни мерки за опазване на биоразнообразието там.

В доклад "Оценка и намаляване на отрицателното въздействие върху влечугите и земноводните в Кресненското дефиле за алтернативите за автомагистрала "Струма" (лот 3.2)" пише следното: "На път E-79, преминаващ през Кресненското дефиле, нивата на смъртност на пътя на влечуги и земноводни са много високи и съществува потенциално значителен бариерен ефект при сегашното натоварване на трафика. Тази ситуация противоречи на приоритетите за управление на ЗЗ BG0000366 от "Натура 2000" и трябва да бъде подобрена."

Точно два месеца след като "Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) прекрати обществената поръчка за 3 млн. лв. за екомерки по магистрала "Струма", на 14 август ведомството директно е поканило три фирми да подадат оферти. Става въпрос за изготвяне на технически проект и изпълнение на стъпки за опазване на околната среда в Кресненското дефиле, преди да се премине към строителство на новото трасе там.

Причината агенцията да прекрати първата поръчка беше, че не получи нито една оферта. Сега, при втория опит, бюджетът е 2.9 млн. лв. с ДДС, като на въпрос как са избрани поканените фирми АПИ обясни, че те са подали оферти след крайния срок в предишното състезание.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    katia_1 avatar :-(
    Rational

    Тези, които твърдят, че след Борисов оставало нещо, да се замислят защо строителството им е фокус. Ами защото, европейските пари се дават за инфраструктурни проекти, а от там най-лесно се краде. Още ремонти на ремонти пък още по-лесно става.

    Как фирми без опит ще прилагат мерки за опазване на дивите животни?

  • 2
    alien04 avatar :-|
    alien04

    Тия в АПИ лъжат и мажат както си искат! Първо официално съобщиха, че са изпратили поканите, защото фирмите имали опит с "подобни екомерки", а се оказва че най-близкия им контакт с екологията са градските градинки. Сега пък се пробват с това скалъпено обяснение, че фирмите подали оферти след изтичане на предишния срок...е как пък и трите са толкова заспали?! Реалността е, че въпросните фирмички си нямат и идея за какво иде реч, но тъй като поръчката не е апетитна за "големците", са ги изтипосали и те да припечелят нещичко - все пак са си "наши" хорица от общинската управа, нали утре ще трябва замижат за някоя "подпорна стена". А за качеството на работата им направо не ми се мисли....животните сами да се спасяват!

  • 3
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    А, да - мрежи против птици! Слагаш веднъж и поддържаш никога. Всеки, който е минавал покрай такива, знае как след 1-2 години са накъсани и единствената им функционалност е загрозяване!

    Кога в скъпата ни България, в скъпите й поръчки за поддръжка ще бъде включена поддръжката на всичко, което е построено? Вкл. лампички, мрежи, премахване на графити.... Докога ще се чувствам в катун, докато пътувам из държавата си?

    В подлеза под кръговото на телевизионната кула работят не повече от половината лампи. Завършиха го преди по-малко от 10 години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

80% загуби

80% загуби

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK