Анонимен външен експерт препоръчал на АПИ да сключи нов договор за тол системата без търг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Анонимен външен експерт препоръчал на АПИ да сключи нов договор за тол системата без търг

Заявката на пътната агенция беше, че от август 2019г. оперира сама системата, но година по-късно става ясно, че това така и не се е случило.

Анонимен външен експерт препоръчал на АПИ да сключи нов договор за тол системата без търг

Агенцията по обществени поръчки откри съществени пропуски в аргументацията защо е нужно Kapsch да вземат още 141 млн. лв.

Мила Чернева
8193 прочитания

Заявката на пътната агенция беше, че от август 2019г. оперира сама системата, но година по-късно става ясно, че това така и не се е случило.

© Цветелина Белутова


Новата система за електронни винетки и събиране на тол такси беше изградена за 180 млн. лв. с ДДС и бе съпътствана от редица скандали през последните две години. В крайна сметка след всички забавяния и грешки заявката на пътната агенция през август 2019 г. беше да оперира сама системата, но година по-късно стана ясно, че това така и не се е случило.

Точно преди държавата да поеме целия контрол върху системата и да я оперира сама, както от години се планира, тя реши да възложи задачата на друг - срещу 28 млн. лв. на година с ДДС или 141 млн. лв. за период от пет години. В началото на август сякаш от нищото Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) публикува решение, че ще сключи договор с изпълнителя, изградил тол системата - консорциум от дружества от групата на австрийците от Kapsch. Процедурата е по договаряне без предварително обявление - т.е. без търг, и в рамките на месец се чакаше Агенцията за обществени поръчки (АОП) да излезе със становище дали е добре мотивирана.

Ведомството откри слабости в мотивите на АПИ, но последнaта не е длъжна да се съобрази с него. Договор с Kapsch все пак още не е публикуван и не е ясно дали е подписан. Aгенцията една седмица не отговори на въпросите на "Капитал" дали ще предоставят допълнителни аргументи, ще обявят открита процедура или пък ще преминат към подписване на договора.

Но интересен детайл от становището на АОП е, че основните аргументи АПИ да избере тази процедура са дадени от анонимен експерт, работил в чужбина. Не става ясно кой и как е наел експерта, нито кой е платил за консултацията. От малкото налична информация изглежда, че има риск той да е бил конфликт на интереси, а не "независим", както твърди пътната агенция. Това е проблем, който изниква на всяка крачка в процедурата по изграждането и оперирането на тол системата.

Експертът без име

В становището, подготвено от АОП и публикувано на 8 септември, е посочено, че през юни на АПИ е предоставено становище на английски език от "анонимен независим консултант".

За него пише, че е "независим ръководител на проекти и старши консултант на ITS (Интелигентни системи за управление на трафика) с повече от 35 години опит в управлението на проекти в световен мащаб и повече от 2 години опит в системите за Тол таксуване с обслужване на международни клиенти". Въпросният експерт е участвал в "успешни поръчки и навременното внедряване на национални схеми за тол таксуване в Швейцария, Австрия, Чехия, Полша и много други - най-скоро в Словения", в областта на националните схеми за Тол таксуване".

От АПИ не отговориха на въпросите на "Капитал" кой е този експерт, как и от кого е избран, служител на коя компания е, кой е заплатил труда му и на каква стойност е това. Интересно съвпадение е, че Kapsch е работила по тол системи в почти всички от изброените държави. Затова не е изключено да има връзка между експерта и компанията, която печели от неговото мнение.

Той заявява, че Kapsch трябва да продължи да работи с АПИ и изтъква причини защо само те са подходящ кандидат, а не трябва да се обяви отворено състезание.

"В документа се отбелязва, че прехвърлянето на авторските права към екипа на Национално тол управление (част от АПИ - бел.ред.) за ползване на софтуерните продукти не води до придобиване на специфичното ноу-хау на изпълнителя за изпълнение на дейностите за проактивен мониторинг и оперативна поддръжка на работоспособното състояние на ресурсите на системата", цитират от АОП становището на експерта.

На практика той обяснява, че Kapsch са прехвърлили на държавата авторските права на софтуера, но не са обучили държавните служители във времето, определено с поръчката - въпреки че по договора за изграждане на системата имаше специфичен ангажимент за това.

Когато през 2017 г. "Капитал" интервюира изпълнителния директор на "Капш телематик технолоджис България" Михаел Вебер, той каза, че компанията ще осигурява поддръжка "между 3 и 6 месеца. Когато възникне проблем в системата, трябва да окажем помощ, а също и да обясняваме различни функции".

"В приложеното като доказателство експертно становище се твърди, че трансферът на такъв тип ноу-хау обикновено отнема относително дълъг период от време, до пет години, и изисква съвместна работа по системата с изпълнителя", цитират обаче от АОП. Явно нещата са се променили след изтичането на поръчката.

Един от директорите в АПИ - Олег Асенов, миналия месец обясни за "Капитал", че проблемът е в липсата на човешки ресурс в АПИ. Затова и консорциумът трябва да получи договор директно, без да се състезава. Дали агенцията не е знаела това, когато е възлагала поръчката, или е имала други цели, не е ясно.

АОП: Нужни са по-добри аргументи

Като ресорно ведомство по Закона за обществени поръчки, АОП дават своето становище, че са критични към представените от АПИ мотиви за нов договор за десетки милиони левове и в тях има сериозни пропуски.

АПИ говори общо, без да уточнява какво и защо точно може само Kapsch да свърши, както и какво се е променило и кога през последните години, че АПИ да не може да се справи сама. АОП припомня, че през септември 2018 г., месеци след подписване на договора с Kapsch, е сключен анекс, който изменя заданието (но остави сумата същата). Оттогава са минали две години и половина, а анонимният експерт е цитиран да казва, че "изминалото време не е било достатъчно за трансфер на специфичните знания и опит към възложителя". АОП са скептични.

"В мотивите не се изяснява кога и как са въведени визираните уникални функционалности. Не се прилагат и доказателства за това", казват от ведомството за обществени поръчки. "Доколкото от информацията в Регистъра по обществени поръчки не може да се установи какви са направените промени, в тежест на възложителя остава да докаже, че след възлагането на договора системата значително се е усложнила поради въвеждането на нови функционалности, част от които уникални за такъв род системи".

Първият договорът с Kapsch изтича през август и затова трябва да се сключи нов според АПИ, за да продължават да помагат на държавата. На сайта на профила на купувача на агенцията няма публикувано обявление за приключване на изпълнения договор, а и от ведомството не отговориха дали това се е случило.

Още през 2017 г. обаче, Вебер посочи, че "ние сме тук, за да останем, не да си тръгнем".

Новата система за електронни винетки и събиране на тол такси беше изградена за 180 млн. лв. с ДДС и бе съпътствана от редица скандали през последните две години. В крайна сметка след всички забавяния и грешки заявката на пътната агенция през август 2019 г. беше да оперира сама системата, но година по-късно стана ясно, че това така и не се е случило.

Точно преди държавата да поеме целия контрол върху системата и да я оперира сама, както от години се планира, тя реши да възложи задачата на друг - срещу 28 млн. лв. на година с ДДС или 141 млн. лв. за период от пет години. В началото на август сякаш от нищото Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) публикува решение, че ще сключи договор с изпълнителя, изградил тол системата - консорциум от дружества от групата на австрийците от Kapsch. Процедурата е по договаряне без предварително обявление - т.е. без търг, и в рамките на месец се чакаше Агенцията за обществени поръчки (АОП) да излезе със становище дали е добре мотивирана.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 2
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Смърди на корупция. Ето така се източват обществени средства и после караме по разбити пътища. Естествено, няма шанс Гешев да си го причини.

  • 3
    scuby avatar :-(
    scuby

    Това да не стане пак като с постановката Хиполенд. Все си мислех, че само пеевската групировка прави такива постановки, но като гледам и прокопиевската вече е започнала с мръсните номера!

  • 4
    lbp31530283 avatar :-|
    lbp31530283

    анонимен експерт казва да ми преведете парите на мои сметки - така било правилно


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK