Краят на ремонта на тунел "Витиня" е близо. След четири години и 70 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Краят на ремонта на тунел "Витиня" е близо. След четири години и 70 млн. лв.

Краят на ремонта на тунел "Витиня" е близо. След четири години и 70 млн. лв.

Пътната агенция твърди, че обектът ще е готов до края на 2020 г.

Мила Чернева
9441 прочитания

© Надежда Чипева


В пет вечери през последния месец пътната агенция затвори изцяло тунел "Витиня" за по три часа през нощта. Причината: взривни работи, за да се изградят три нови напречни връзки - две пешеходни и една пътна, между двете тръби. Но пътуващите по магистрала "Хемус" вероятно имат чувството, че този тунел никога не е бил изцяло отворен, защото са изкарали кошмарни часове в задръстване пред Витиня. Безкрайният ремонт на тръбата за Варна започна през юни 2016 г., а после се прехвърли към другата.

Сега прогнозният срок за приключване на ремонта на тръбата за София е до края на 2020 г., отговориха от пътната агенция писмено на въпроси на "Капитал". Надеждата е, че тогава ще спрат големите задръствания в района.

Ремонтът на целия тунел е струвал над 72 млн. лв. Изпълнител е държавната фирма "Автомагистрали", която има договор за поддържане на почти всички магистрали в страната, както и за изграждане на "Хемус" за над 2 млрд. лв.

Опасният тунел

Още през 2019 г. източник от строителния сектор обясни пред "Капитал", че тръбата е опасна, има голямо напукване в нея и е необходимо сложно преизчисляване, което досега никой не успява или не се наема да извърши, за да бъде укрепено съоръжението по ефективен начин. В крайна сметка проектът беше завършен и приет. В началото на годината председателят на управителния съвет на АПИ също заяви пред в. "Строител", че "състоянието на съоръжението е аварийно и дейностите са опасни дори за работещите", като проблемите, които са изникнали,са били по-големи от очакваното. Източник на "Капитал" коментира, че при проблем с лявата тръба дясната, в която се движат автомобили, също би била засегната.

Пред bTV Евгени Генчев, директор на "Техническа дирекция" в "Автомагистрали", обясни още, че строителите инжектират допълнителен разтвор, който да запълни и елиминира кухините. При сеизмични дейности тръбата е опасна, призна той тогава.

Сега от пътната агенция потвърдиха за "Капитал", че работата е към своя край: "Завърши укрепването на конструкцията с анкери, които се монтират в стените на тръбата за връзка между облицовките и скалния масив, с което се елиминират кухините между скалния масив и тунелното съоръжение."

Предстои изграждането на нова отводнителна и дренажна система, противопожарен водопровод, осветление, вентилация, резервно електрическо захранване, телефонна сигнализационна система, полагане на асфалтова настилка, обясниха от ведомството . От агенцията уточниха, че дейностите се изпълняват спрямо представения от "Автомагистрали" график.

Новите три напречни връзки, заради които тунелът бе изцяло затворен, се изграждат, за да се ползват при случай на пътен инцидент и са в съответствие с европейската директива 2004/54/EO за минималните

изисквания за безопасност на тунелите на Трансевропейската пътна мрежа (TEN-T), обясниха от АПИ. По този начин съоръжението изцяло ще отговаря на европейските изисквания.Още преди година от Европейската комисия съобщиха, че са изпратили уведомителни писма на Белгия, България, Италия, Испания и Хърватия, тъй като не спазват директивата за минимални мерки за безопасност в тунелите, дълги над 500 м.

България е обещала до края на 2020 г. да предприеме съответните мерки за извършване на допълнителни строително-монтажни работи по пътните тунели от TЕN T мрежата, пише "Сега". Някои от тунелите в страната обаче не са ремонтирани от години.

Години и милиони

Тръбата в посока Варна се ремонтираше между 27 юни 2016 г. и 20 септември 2017 г. - или 17 месеца, като цената беше над 22 млн. лв. Ремонтът на тръбата в посока София започна през юли 2018 г.

До момента за тръбата в посока София са разплатени ремонтни дейности за 16.6 млн. лв., написаха от АПИ до "Капитал". Прогнозната стойност на ремонтно-възстановителните дейности за тръбата в посока София е впечатляваща сума - над 50 млн. лв. Така общо ремонтът на тунела струва над 72 млн. лв. - или повече от договора за изграждане на 9.3 км магистрала между Ябланица и Боаза, където стойността бе 66 млн. лв. с ДДС.

Но с "Витиня" кошмарът на пътуващите по магистрала "Хемус" няма да свърши. Защото следващите в редицата за ремонт са Топли дол и Правешки хан.

В пет вечери през последния месец пътната агенция затвори изцяло тунел "Витиня" за по три часа през нощта. Причината: взривни работи, за да се изградят три нови напречни връзки - две пешеходни и една пътна, между двете тръби. Но пътуващите по магистрала "Хемус" вероятно имат чувството, че този тунел никога не е бил изцяло отворен, защото са изкарали кошмарни часове в задръстване пред Витиня. Безкрайният ремонт на тръбата за Варна започна през юни 2016 г., а после се прехвърли към другата.

Сега прогнозният срок за приключване на ремонта на тръбата за София е до края на 2020 г., отговориха от пътната агенция писмено на въпроси на "Капитал". Надеждата е, че тогава ще спрат големите задръствания в района.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    val1320 avatar :-|
    val1320

    40 години пътувам през тези тунели и НИКОГА двата не са работили едновременно,даже нямам представа колко милиона човеко-часа са изгубени там в задръстванията!За тези 72 млн. за "ремонт",тунелите трябваше да се разрушат,скалата и грунта над тях да се премахне,за да си остане нормален открит път без тунели,ама.....

  • 2
    scuby avatar :-|
    scuby

    До коментар [#1] от "val1320":

    Каквото и да се напрви все ще се мрънка. Защо не така, а така и защо не иначе. Тази статия е с единствената цел да се натрапва на полезните идиоти, че правителството строи скъпо и бавно. Сега като дойде работливият Спондж Боб Квадратните гащи ще построи 10 такива тунела за 2 години и за без пари. Стига да може да стане преди 12 на обяд от леглото!

  • 3
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#2] от "scuby":

    А твоят коментар е нужен, за да консолидираш анти-ГЕРБ гласовете. Открито помагаш на Капитал, хората вече не те и четат.

  • 5
    b_mitov avatar :-|
    b_mitov

    Средна цена за нов тунел е между 20 и 30 мил. евро / км. по данни от https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https ://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/studies/pdf/assess_unit_cost_rail/annex_13_case_study_tunneling.pdf&ved=2ahUKEwiC6Y_ZiO3rAhXqA2MBHck2BKoQFjAJegQIBRAB&usg=AOvVaw0MVeYUAbhEVX_cGpmZEuqQ

    Витиня е дълга малко над километър...

  • 6
    b_mitov avatar :-|
    b_mitov

    Пак според горното проучване 4 години са достатъчни средно за 9,6км нов тунел при 20 работни дни на месец!

  • 7
    infernus avatar :-|
    Infernus

    Слаб граждански контрол = поголовно крадене!!! Толкоз от мен.

  • 8
    val1320 avatar :-|
    val1320

    До коментар [#2] от "scuby":

    За разлика от теб,аз съм само един строителен инженер и знам някои технически подробности,без да съм гениален като теб!И най-вероятно си минавал само 1-2 пъти оттам....

  • 9
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Такива кражби, дори италианската мафия може да завиди.
    Просто не знам какво ще се прави. Тези фирми са свикнали с всичко това, никой не може да промени това положение. Други ще се настанят в креслата и те ще влязат в тази схема и ще продължат.
    Отделно - 5 години не може да се мине без задръствания, или малък участък до Ябланица не може да се поддържа, А как ще се поддържат всички магистрали ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK