Югоизточният обход на Пловдив ще е по-скъп от магистрала - 5 км за 42 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Югоизточният обход на Пловдив ще е по-скъп от магистрала - 5 км за 42 млн. лв.

Разширението и ремонтът на 10 км от пътя Пловдив - Асеновград приключиха преди повече от година, сега е ред на два пъти по-скъп проект

Югоизточният обход на Пловдив ще е по-скъп от магистрала - 5 км за 42 млн. лв.

Пътната агенция обяви поръчка за изграждане на обекта, който трябва да изведе транзитния трафик от града

Мила Чернева
5979 прочитания

Разширението и ремонтът на 10 км от пътя Пловдив - Асеновград приключиха преди повече от година, сега е ред на два пъти по-скъп проект

© Велко Ангелов


Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е обявила поръчка за новия югоизточен обход на Пловдив, който е дълъг малко под 5 км - между пътен възел "Скобелева майка" и новото кръгово кръстовище на "Асеновградско шосе".

Прогнозната стойност на проекта е 42 млн. лв. без ДДС, или над 50 млн. лв. с ДДС. Цената излиза 10 млн. лв. на километър, като отсечката не е тежка - няма виадукти или тунели например. За сравнение - магистрала "Хемус" между Ябланица и Боаза се строеше за около 7 млн. лв. на километър, а за отсечката между Шумен и Търговище победителят спечели търга с цена под 9 млн. лв. с ДДС.

Новият скоростен път с габарит 20 метра ще се влее в изградения през миналата година нов четирилентов участък от второкласния път II-86 Пловдив - Асеновград, подчертават от АПИ. Разширението на малко над 10 км от въпросното трасе между Пловдив и Асеновград пък беше направено за около 25 млн. лв., но с пари от Брюксел.

Обходите традиционно стават все по- скъпи обекти. Обходът на Бургас например е дълъг 4.68 км и ще се строи за над 11 млн. лв. на километър според решение на АПИ от юли 2020г. Обходът на Поморие обаче беше 20 млн. лв. за 5 км, като поръчката бе възложена преди три години.

Строителството на обхода ще трае 18 месеца и се финансира с пари от държавния бюджет. Срокът за подаване на оферти е до 15 октомври 2020 г.

Пловдив все още няма окончателно завършен околовръстен пръстен. Целта на настоящия проект е транзитният поток, идващ от магистрала "Тракия" и Свиленград (границата с Турция), да се изведе от чертите на града към път II-86 Асеновград - Смолян.

Новият проект на Пловдив

Източник: АПИ

Обходът ще е дълъг точно 4.889 км, като ще има две отделни платна с по две ленти за движение по 3.5 м. Според документацията към поръчката има едно голямо съоръжение - пресичането на жп линията Пловдив - Димитровград при км 102+115.02, което е предвидено да стане чрез надлез с дължина 86 м.

За въпросния обект бе сключено споразумение за сътрудничество между община Пловдив и Агенция "Пътна инфраструктура". Проектантът е "Пътпроект 2000".

През ноември 2019 г. Министерският съвет обяви въпросният участък, част от който е и югоизточния обход, за обект с национално значение и за национален обект. Така, дори да не са приключили отчуждителните процедури, може да се премине към строителство. Законът беше променен миналата година, за да улесни началото на големите проекти, преди да приключат делата със собственици на земи.

Тъй като е обект от национално значение, именно Министерство на околната среда и водите (МОСВ), а не РИОСВ - Пловдив, отговаря и за екологичната оценка на проекта. От ведомството трябваше да кажат дали ще се извърши само преценка за въздействието на околната среда, или ще се наложи процедура по ОВОС (оценката на въздействието върху околната среда), която може да бъде обжалвана и може да забави всички останали процедури с минимум година.

Според документацията към търга в момента е в ход екологична процедура - преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС. "След произнасянето може да се наложи проектирането и изпълнението на други части като шумозащитни съоръжения, съоръжения за преминаване на дребни животни, както и други мероприятия и мерки, отразени в решението на МОСВ", пише още в тръжните документи.

Пловдивските отсечки

В последните години в района имаше няколко големи пътни проекта. По оперативна програма "Региони в растеж" бяха инвестирани 25 млн. лева за разширението на 10 км от пътя Пловдив - Асеновград, отделно държавата отпусна още 2.37 млн. лева за кръговото кръстовище до бившата караулка и след това още 18 млн. лв. с ДДС за локални платна за въпросния път. Изпълнител и на трите обекта беше "Иса 2000" на Юлиян Инджов.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е обявила поръчка за новия югоизточен обход на Пловдив, който е дълъг малко под 5 км - между пътен възел "Скобелева майка" и новото кръгово кръстовище на "Асеновградско шосе".

Прогнозната стойност на проекта е 42 млн. лв. без ДДС, или над 50 млн. лв. с ДДС. Цената излиза 10 млн. лв. на километър, като отсечката не е тежка - няма виадукти или тунели например. За сравнение - магистрала "Хемус" между Ябланица и Боаза се строеше за около 7 млн. лв. на километър, а за отсечката между Шумен и Търговище победителят спечели търга с цена под 9 млн. лв. с ДДС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    bat_plamen avatar :-|
    bat_plamen

    Пак кражби ще има!Егати надутата цена!

  • 2
    alien04 avatar :-|
    alien04

    Тия в АПИ от зор да раздадат всички апетитни обекти на Бойковите любимици докато още са на власт, обявяват поръчки като за световно. Даже нямат време да изчакат екологичните оценки. А помислили ли са, че ОВОС-а може може и да не одобри обекта! Какво правим тогава - мутростроителя ще трябва да чака ново проектиране, отчуждаване и прочие...

  • 3
    sfasaf avatar :-?
    sfasaf

    Помните ли Хемус? Уж беше много скъпа при ДжиПи, имаше катарзиси, дадоха я на държавна фирма... Колко спести държавата, освен че загубихме няколко години?

  • 4
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Крадене му е майката! ГЕРБ се специализираха в това! Надминаха дори БСП! За сега само ДПС им се опъва.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK