"Печатницата за пари" блокира

Приходите от винетки и тол такси за 2020 г. засега се движат слабо, което значи, че инвестициите в инфраструктура няма да идват от тях

Въпреки въвеждането на нови технологии и повече контрол пътната агенция не успява да отбележи сериозен скок в приходите от пътни такси
Въпреки въвеждането на нови технологии и повече контрол пътната агенция не успява да отбележи сериозен скок в приходите от пътни такси
Въпреки въвеждането на нови технологии и повече контрол пътната агенция не успява да отбележи сериозен скок в приходите от пътни такси    ©  Велко Ангелов
Въпреки въвеждането на нови технологии и повече контрол пътната агенция не успява да отбележи сериозен скок в приходите от пътни такси    ©  Велко Ангелов
Темата накратко
  • Събраните пътни такси през 2020 г. са разочароващо малко на фона на очакванията на правителството.
  • Вероятно като основна причина ще се сочи кризата покрай COVID-19, но проблем има и при управлението на самата система.
  • От събраните досега 277 млн. лв. 15 млн. лв. ще са комисиона за частните посредници - търговци на пътни такси.

"Толът е печатница за пари, изкарвайте си пари... Не може само да бъркаме у готовите пари на приходните агенции." Това бяха думите на премиера Бойко Борисов от юни 2019 г. Тогава се роди и прякорът на новата тол система, към която очакванията бяха огромни. Това обаче беше отдавна - преди тол системата да бъде отложена два пъти, а и преди пандемията от коронавирус, която безспорно намали трафика по пътищата и на леките автомобили, и на камиони и автобуси.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • - 2
    • + 3

    В бюджета има достатъчно пари за пътища, не е там проблема.

    За мен истинският проблем е, че оправдаха създаването на тол система с бомбастични обещания, а за момента единствената полза от този проект е за фирмата изпълнител.

    Приходите са почти същите, а джобовете на Капш и дистрибуторите - пълни.

    Нередност?
  • 2
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    По-скоро въпросът е за кое трябва да събираме пари вкупом и тях да финансираме от ДДС, мита, акциз, данък печалба и за кои трябва да имаме целево финансиране пък било и с външен заем? Ако едно такова нещо са пътищата то очаквам да кажат поддръжка и обновяване на 20 000 км път струва 1 000 000 000 годишно значи решаваме как събираме тези пари от комбинация межди европейско финансиране, лични автомобили, камиони и автобуси в някакво отношение. Кой каква част ще плаща е баланс между дясна и лява политика, но хем да искаме хубав път, хем да не даваме пари няма как да се случи.

    Нередност?
  • 3
    m_vladimirov avatar :-|
    Miroslav Vladimirov
    • + 1

    Хайде автора да обясни, как се работили устройствата в камионите през първите два месеца така че да има 106 мил. приходи и какви гигантски проблеми са се случили през следващите осем месеца с устройствата така че приходите за месец да паднат двойно 111.5 лева, за 6 месеца. Възможно ли е Ковид-19 да е заразил устройствата в камионите.

    Нередност?
  • 4
    fki17435717 avatar :-|
    fki17435717
    • + 1

    До коментар [#3] от "Miroslav Vladimirov":

    Авторът е обяснил. Първите два месеца приходите са от винетки. ТОЛ системата тръгна през март.

    А Трол системата някъде през 2008 г. или по-рано.

    Нередност?
  • 5
    acarid avatar :-|
    acarid

    Светлвната банка им ги сметна размера на таксите и обхвата на ТОЛ системата. Страхливото правителство реши че сметката на пишман-превозвачите е много по-точна и намали в пъти както цени така и обхват на мрежата. Резултатът е 25% от заложените приходи. Това е истинската причина! После вируса им виновен и за това, дрън дрън!

    Нередност?
Нов коментар