"Автомагистрали" вече е почти монополист в поддържането на магистрали
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Автомагистрали" вече е почти монополист в поддържането на магистрали

"Автомагистрали" вече е почти монополист в поддържането на магистрали

Държавната компания спечели още една поръчка за текущи ремонти - на първите 20 км от "Марица"

Мила Чернева
4502 прочитания

© Цветелина Белутова


Държавното дружество "Автомагистрали" е спечелило още една обществена поръчка за поддържане на магистрали - този път за първите 20 км от магистрала "Марица". Компанията е с принципали Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и възложителят на поръчката - Агенция "Пътна инфраструктура".

"Автомагистрали" от години е редовният победител в тези поръчки и в момента е спечелила търговете за пет от общо седем магистрални отсечки. В настоящата е и единственият участник. Така, тъй като няма конкуренция, тя успява да спечели с предложени цени, абсолютно равни на прогнозните, които АПИ е посочила. Държавното дружество отговаряше за същия лот и досега, като договорът им изтича през ноември 2020 г.

През последните две години правителството възложи на компанията без търг още по-голям и скъп проект - строителството на магистрала "Хемус" за над 2.4 млрд. лв. от Боаза до Шумен. Освен това АПИ на принципа in-house (който може да се използва, когато дружеството и възложителят имат общ принципал) ѝ възложи договор за 570 млн. лв. с ДДС за укрепване на свлачища и обекти из страната. Условието при тези договори е, че държавната компания няма право да използва подизпълнители.

Компанията се изкачи на 8-мо място сред най-големите строителни фирми в класацията на "Капитал" К100 с приходи за 2019 г. от 100 млн. лв.

Магистрални апетити

Когато подпише и този договор, който е на прогнозна стойност 2.5 млн. лв. за три години, "Автомагистрали" вече ще отговаря официално за пет от седем магистрални участъка на "Хемус", "Тракия", "Струма" и "Марица". Двете изключения са лотът от "Хемус" между Шумен и Варна, за който отговаря обединение между "Пътища и мостове", "Пътно строителство" и "Команс 2000", и "Марица" на територията на ОПУ "Хасково", където договор има АБ.

Договорите за поддържане на магистралите или пътищата I, II и III клас имат определени прогнозни стойности, но реално изплатените суми в края на договора почти винаги са в пъти по-високи. Например вместо първоначално обявените 15 млн. лв. "Автомагистрали" е получила 160 млн. лв. по договора си от 2015 г. за поддържане на 78 км от "Хемус" между София и Ябланица. Това става ясно от отговори, които "Капитал" получи от Агенция "Пътна инфраструктура" по Закона за достъп до обществена информация.

Добри цени, добри помощници от ПСТ

Цените, които "Автомагистрали" са предложили, са абсолютно равни на прогнозните на АПИ. Това е характерно за техните кандидатури, въпреки че цената все пак е критерий за оценка и обикновено в такива поръчки, ако компанията не я свали под прогнозната, рискува да загуби. В случая обаче конкуренция няма и съответно повод за притеснение.

Същевременно през годините до голяма степен "Автомагистрали" разчита на подизпълнители от частния сектор.

Официални подизпълнители на "Автомагистрали" в търга за 20 км от "Марица" ще са четири компании. Първата е "Актив билдинг инк" със собственик Иван Иванов. Според негово интервю във в. "Строител" е един от основателите на "Холдинг Пътища", добре позната през последните години с друго име - "ПСТ груп". Дружеството се занимава с по-малки строителни обекти.

Вторият подизпълнител ще е "Инмат София", собственост на Йордан Кълвачев и основана през 2014 г. Справка в презентация от сайта на АПИ показва, че е бил директор "Производство" отново в "ПСТ холдинг" при изграждането на "Тракия" между Ямбол и Карнобат. Бил е ръководител отдел "Управление на големи инфраструктурни проекти" в холдинга от февруари 2011 г. Отговарял е за строителството на "Марица" от Димитровград до Харманли според публикация в БНТ.

Третото дружество пък - "Екоресурс - р", участваше в обединение, което поддържаше "Люлин" и "Струма". Собственици на фирмата са Стоян Грамов и Камелия Динева.

Последният подизпълнител е "АЕС-Х", които са били съдружници в консорциум за почистване в столични квартали заедно с "Екоресурс - р".

Държавното дружество "Автомагистрали" е спечелило още една обществена поръчка за поддържане на магистрали - този път за първите 20 км от магистрала "Марица". Компанията е с принципали Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и възложителят на поръчката - Агенция "Пътна инфраструктура".

"Автомагистрали" от години е редовният победител в тези поръчки и в момента е спечелила търговете за пет от общо седем магистрални отсечки. В настоящата е и единственият участник. Така, тъй като няма конкуренция, тя успява да спечели с предложени цени, абсолютно равни на прогнозните, които АПИ е посочила. Държавното дружество отговаряше за същия лот и досега, като договорът им изтича през ноември 2020 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    sfl32583434 avatar :-|
    sfl32583434

    Чудя се тиквоний карал ли е Жипката в дясната лента между Чирпан и Стара Загора? Или лети само у лево и си яде фурмите далеч от тулупите?

  • 3
    crusible avatar :-|
    crusible

    Тиквонии и калинките хитро го измислиха. Създадоха този строителен мастодонт, който взима всичко и после при напълно непрозрачни условия разпределя "баница" на заслужили бизнесмени.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK