По-високи заплати и осигуровки привличат служители в държавната "Автомагистрали"

Дружеството се разраства успоредно с милиардните държавни поръчки, които получава

Изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев
Изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев    ©  Цветелина Белутова
Изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев
Изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев    ©  Цветелина Белутова

Държавната компания "Автомагистрали" продължава да расте, но не заради самостоятелно изграден икономически потенциал и качество на услугите, а по-скоро покрай заради правителствените интереси, бюджетното финансиране и печеленето на обекти без конкурс. Тя има близо три пъти ръст на приходите си през първите шест месеца на 2020 г., а с резултатите си за 2019г. попада на 8-мо място сред най-големите фирми в строителния сектор в държавата. Сега става ясно, че ще купува нови машини и ще привлича още кадри.

"Най-новите придобивки от тази година са два комбинирани 8-тонни багера, 19-тонен валяк и специализиран багер и оборудване за специфични дейности. Освен наличните влекачи за транспорт на тежката техника и бързата й дислокация са купени тежкотоварни и леки ремаркета за придвижване на оборудването до обектите", казва изпълнителният директор на компанията Стоян Беличев през съобщение от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, което е пряк собственик на "Автомагистрали". Освен това са купени 10 нови автомобила, а следващия месец ще си купят още 11.

Още по-интересно обаче е наемането на кадри, което от известно време се сочи за сериозен проблем в бранша. "През последните месеци са назначени 102-ма нови ръководители на проекти, строителни инженери, проектанти, геодезисти, геолози, счетоводители, експерти по логистика, шофьори на тежкотоварни автомобили и машинисти, обикновени строителни работници, както и технически ръководители", казва Беличев.

Увеличаването на персонала всъщност е започнало в края на 2019 г., когато бяха наети над 200 строителни специалисти. Беличев изтъква, че служителите са привлечени към държавната компания, тъй като "възнагражденията са над средните за сектора, а хората се осигуряват на пълния размер на работната си заплата".

Според финансовия отчет за 2019 г. "Автомагистрали" са имали 294 служители, което значи, че сега са около 400. За сравнение, средното за водещите фирми в строителния сектор е 447. Например само за една от строителните компании от холдинга на "Главболгарстрой" - "ГБС Инфраструктурно строителство", през 2019 г. са работили 618 души. Конкретно това дружество строи шест 6 км от Софийския околовръстен път в отсечката от "Цариградско шосе" до "Младост", участък от Струма преди тунел "Железница", дълъг 700 м, строителство на 17 км от магистрала "Европа" и пречиствателна станция за отпадни води, като в някои обекти е в консорциум с други фирми от холдинга.

Общата стойност на тези държавни поръчки, които компанията с над 600 души служители изпълнява, е грубо 320 млн. лв. за последните две години. За сравнение, за две години пътната агенция възложи на "Автомагистрали" обекти за над 3.2 млрд. лв. В момента те изпълняват

  • 134 км от "Хемус" за 1.34 млрд. лв. с ДДС
  • договор за строитeлство на други 89 км от "Хемус" за 1.38 млн. лв. (изграждането на участъка не е започнал)
  • укрепване на 76 обекти (свлачища) за 570 млн. лв. (не се работи по всички обекти все още)
  • поетапният ремонт на "Тракия" между Чирпан и Стара Загора за 90 млн. лв., който трябва да започне през октомври
  • ремонтът на тунел "Витиня" на "Хемус", който до тук е около 70 млн. лв.

Компанията е и почти монополист в поддържането на магистрали, като има договори за пет от общо седем отсечки. Всичко това изглежда почти невъзможно за дружество, което доскоро е имало под 300 души.

В интервю за "Капитал" от февруари 2019 г. Стоян Беличев каза следното: "Може би вече 130% увеличение за два месеца имаме на инженери, които ще поемат "Хемус". А тези, които досега се занимават с поддръжката, няма да бъдат ангажирани с новата дейност." Разликата в броя на служителите между 2018г. и 2019г. според финансовите отчети обаче беше 20 души, които са наети през 2019г.

Поне доскоро източници от сектора коментираха, че "Автомагистрали" превъзлага на частни подизпълнители голяма част от работата по поддържането на магистрали. Затова и когато правителството реши да възложи без търг изграждането на "Хемус" на фирмата, възникна въпросът дали това е най-удачното решение, тъй като няма опит със строителството на магистрали, а и досегашните ангажименти е превъзлагала на други дружества.

Още от Капитал