Борисов подари нов договор за 1 млрд. лв. на държавната "Автомагистрали"

Дружеството вече взе без търг над 4 млрд. лв., основно за строителството на "Хемус" и пътя Видин-Монтана

Директорът на "Автомагистрали" Стоян Беличев
Директорът на "Автомагистрали" Стоян Беличев    ©  Цветелина Белутова
Директорът на "Автомагистрали" Стоян Беличев
Директорът на "Автомагистрали" Стоян Беличев    ©  Цветелина Белутова

Държавната фирма "Автомагистрали" получи четвърти договор без търг от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и вече изпълнява поръчки за над 4 млрд. лв., без да участвала в открито състезание за тях. Новият "подарък" е за 1.083 млрд. лв. с ДДС. и предвижда изграждането на 66 км от пътя Видин - Ботевград в участъка между пътен възел "Макреш" и обходния път на Монтана.

В последните две години "Автомагистрали" получи два договора за изграждане на магистрала"Хемус" за над 3 млрд. лв., както и за укрепване на свлачища в страната за 570 млн. лв. с ДДС. Отделно дружеството поддържа всички магистрали в страната (без отсечката на "Хемус" между Шумен и Варна и "Марица" на територията на ОПУ "Хасково"), за което получава още стотици милиони от АПИ.

Освен огромните суми цените за строителството, което се очаква да извършва "Автомагистрали", също се покачват. В първия договор за "Хемус", например, държавната фирма получи грубо около 10 млн. лв. за километър. При втория сумата стана 15.5 млн. лв. Сега вече цената е над 16 млн. лв. на километър като пътят между Мекреш и Монтана ще е с габарит на магистрала - две ленти и една аварийна (Г28). За сравнение, при строителството на магистрали след провеждането на открита обществена поръчка цените са по-ниски - между 7 и 9 млн. лв. на километър.

Държавен капитализъм за пътищата

Всъщност за един от участъците на въпросната 66-километрова отсечка се търсеше изпълнител чрез открита процедура за обществена поръчка, но тя беше прекратена. През август правителството осигури до 379 млн. лв. в бюджета на пътната агенция за участъка, като още тогава възникнаха подозрения, че и този обект ще бъде прехвърлен към "Автомагистрали" на принципа in-house. Сега тези отпуснати 379 млн. лв. най-вероятно влизат в общата сума на договора между АПИ и "Автомагистрали" за 1.083 млрд. лв.

Още през август "Капитал" попита АПИ кога ще бъдат обявени новите търгове за пътя, като от ведомството лаконично казаха следното: "Изпълнението на отсечката ще бъде възложено по реда на Закона за обществените поръчки." Реално и т.нар. in-house възлагане е регламент по този закон, но започва да се използва за твърде големи обекти и суми, което е в разрез с първоначалните намерения на властта (най-вече за сметосъбиране и други комунални услуги).

До 2018г. "Автомагистрали" беше малко позната в публичното пространство, като се занимаваше само с поддържането на магистрали. Затова и решението именно на нея да се възложат толкова големи проекти за ново строителство, каквото въобще не беше извършвала, звучаха най-малкото странно. Освен това компанията не разполага с технически капацитет и човешки ресурс за всички проекти, които са й възложени. Източници коментираха пред "Капитал", че държавната фирма превъзлага задачите си на частни дружества, което обаче при in-house регламента е забранено. Вероятно схемата се случва чрез договори за наем на машини, които вървят с екипи.

Пътят Видин - Ботевград

Срокът за изпълнение на трасето от 65.8 км е различен за всеки подучастък - от 28 месеца до 32 месеца. Това значи, че в оптимистичен план би трябвало да е готово през 2023 г.

В момента се изграждат общо 62.6 км от пътя Видин - Ботевград срещу обща сума от 653 млн. лв. без ДДС, т.е. по под 10 млн. лв. на километър за немагистрала. През миналата година започна строежът на почти 33 км от Мездра - Ботевград и 30 км между Видин и пътен възел "Макреш" .

Първата отсечка е разделена на две. Едната част се изпълнява от обединение на компаниите "Европейски пътища" (със старо име "Пътища Пловдив", свързано с бившето "Агромах", сега "Грома холд"), "Водно строителство - Благоевград" (пак от орбитата на "Грома Холд") и словашката "Вахостав - СК". Цената по техния договор е 222.4 млн.лв. без ДДС. А другата - от "Геострой" и "Пътстрой-92", чиято цената е почти 133 млн. лв. без ДДС.

Участъкът от Видин до Макреш се строи от обединение с основен участник "ПСТ Груп". Неговата оферта беше 298 млн. лв. при прогнозна 250.7 млн. лв. без ДДС.