Северната дъга на Околовръстното в София ще бъде ремонтирана за над 36 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Северната дъга на Околовръстното в София ще бъде ремонтирана за над 36 млн. лв.

Северната дъга на Околовръстното в София ще бъде ремонтирана за над 36 млн. лв.

Дейностите започнаха тази седмица, но ще продължат и през 2021г., като се извършват от фирми, свързани с "Хидрострой", "Джи Пи груп" и Домусчиев

Мила Чернева
4007 прочитания

© Надежда Чипева


Започналия в сряда ремонт на 3.8 км от Северната дъга на столичното околовръстно ще продължи и през 2021 г. Причината е, че цялото задание на проекта за реконструкция е за общо 20 км - от км 6+265 (където започва Северната скоростна тангента) до км 26+610 (при "Ботевградско шосе"), като ще се извършва на етапи, уточниха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в отговори за "Капитал".

Ремонтът на целия участък ще струва 36.5 млн. лв. с ДДС. и е възложен на обединението, което има договор за поддържане на пътната мрежа в област София. На километър обаче цената е повече от основния ремонт на злополучната отсечка Чирпан - Стара Загора от магистрала "Тракия", който започна преди дни - там стойността е 1.73 млн. лв. с ДДС (вкл. и маркировка и подмяна на мантинели), а на столичното околовръстно е 1.825 млн. лв.с ДДС. Освен това в първия случай става дума за магистрала, а в другия - за второкласен път само с две ленти - т.е. с поне два пъти по-малък габарит.

Какво се ремонтира

От тази седмица се ремонтират два участъка в района на кв. "Требич" и гр. Нови Искър, които са с обща дължина 3.8 км. "Целият участък, който ще бъде обновен поетапно, започва след пътния възел със Северната скоростна тангента и завършва при пътния възел с бул. "Ботевградско шосе", обясниха от пътното ведомство.

Дейностите по първите два участъка, с обща дължина 3,8 км, трябва да приключат до края на ноември 2020 г. "Строителните дейности включват цялостна подмяна на пътната настилка, ремонт на съоръженията, подобряване на отводняването, подмяна на пътните знаци и полагане на нова хоризонтална маркировка", съобщиха в началото на седмицата АПИ.

Кой ще ремонтира

Изпълнители са фирмите, които имат договор за поддържане на пътищата в област София - "Инфра експерт", "Обонато билд" и ЗМБГ. Договорът с тях бе сключен за срок от пет години през декември 2018 г., а прогнозната му стойност за целия период е 57.48 млн. лв. Реално платените суми по договорите за поддържане почти винаги надвишават прогнозните, тъй като се възлагат редица ремонти и дейности без прозрачно състезание.

"Инфра експерт" се сочи за свързана до "Хидрострой", която е собственост на Велико Желев и една от най-големите строителни компании у нас, както и групата около нея - ВДХ (със старо име "Водстрой 98"), "Пътстрой Бургас" и др.

Допреди няколко години "Инфра експерт" имаше еднакъв адрес за кореспонденция като регистрационния адрес на "Хидрострой". Друга връзка е през фирми - например заличеното вече "БГ Естейт 2014" е било собственост първо на Мая Желева, съпруга на Велико Желев, а след това - на "Инфра експерт".

В управлението на първата фирма все пак има свързани с втората лица. В съвета на директорите на заличеното вече "Хидрострой холдинг", което е било собственост отново на Мая Желева, е била Гергана Атанасова, сега в борда на "Инфра експерт".

Другите две фирми в обединението, което поддържа софийските републикански пътища, са "Обонато билд" и ЗМБГ. Първата има връзки с "Джи Пи груп" - друга голяма строителна фирма. "Обонато билд" е собственост на Димитър Панталеев, но до края на 2018 г. фирмата беше позната като "Интегрирани строителни системи". Тогава Панталеев я купи от бившия собственик Владимир Пилчев за 90 хил. лв., сочат документи в Търговския регистър. През лятото на 2019 г. друго дружество на Панталеев, "Билд инвест - Н", се влива в "Обонато билд".

Във фирмата "Вип-стил 2005" обаче Панталеев е съдружник с тримата акционери в "Джи Пи груп" - Георги Василев, Владимир Владимиров- Житенски и Стефан Тотев, като всеки е с 25% дял. Дружеството е регистрирано на адреса на "Джи Пи" - бул. "Черни връх" 59А.

Вече бившият собственик на "Обонато билд" Пилчев пък е съдружник в "Агрохолд инвест" с единия от съсобствениците на "Джи Пи груп" - Владимир Владимиров-Житенски. Освен това е управител на дружеството "Пи Ай", което притежава централата на строителната група.

Що се отнася до ЗМБГ, това е фирмата, която се занимава със сметопочистване и зимно почистване. Акциите й се притежават от други две акционерни дружества - "Директ инвест" и "Бул инвест груп 2009". Втората фирма е записана в книгата на акционерите на футболния клуб "Лудогорец", което показва и известна близост с Кирил Домусчиев.

Фотограф: АПИ

А Чепинско шосе

Заради настоящия ремонт на Северната дъга на околовръстното за тежкотоварните автомобили е предвиден обходен маршрут - през ул. "Чепинско шосе" и Северната скоростна тангента.

Самото Чепинско шосе обаче е в ужасно състояние, като за него отговаря Столична община. В началото на годината тя обяви обществена поръчка за ремонти на няколко участъка, вкл. и на 6 км от него, които свързват Северната скоростна тангента със Северната дъга (другите бяха ул. "Жак Дюкло" - 1,2 км, ул. "Рояк" и ул. "Езерата"). Още през февруари обаче търгът бе прекратен, тъй като трябвало да се обновят работните проекти. Така за пореден път се започва ремонт на ключов пътен участък, без да е подготвено алтернативното трасе.

Започналия в сряда ремонт на 3.8 км от Северната дъга на столичното околовръстно ще продължи и през 2021 г. Причината е, че цялото задание на проекта за реконструкция е за общо 20 км - от км 6+265 (където започва Северната скоростна тангента) до км 26+610 (при "Ботевградско шосе"), като ще се извършва на етапи, уточниха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в отговори за "Капитал".

Ремонтът на целия участък ще струва 36.5 млн. лв. с ДДС. и е възложен на обединението, което има договор за поддържане на пътната мрежа в област София. На километър обаче цената е повече от основния ремонт на злополучната отсечка Чирпан - Стара Загора от магистрала "Тракия", който започна преди дни - там стойността е 1.73 млн. лв. с ДДС (вкл. и маркировка и подмяна на мантинели), а на столичното околовръстно е 1.825 млн. лв.с ДДС. Освен това в първия случай става дума за магистрала, а в другия - за второкласен път само с две ленти - т.е. с поне два пъти по-малък габарит.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK