Големи компании, голям интерес: 12 кандидата искат да строят обхода на Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големи компании, голям интерес: 12 кандидата искат да строят обхода на Пловдив

Големи компании, голям интерес: 12 кандидата искат да строят обхода на Пловдив

Проектът с прогнозна стойност 42 млн. лв. трябва да изведе част от транзитния трафик от града

Мила Чернева
3257 прочитания

© Цветелина Белутова


Обходът на Пловдив - една от редицата големи обществени поръчки, които пътната агенция обяви тази година, събуди интереса на строителните компании. Цели 12 кандидата са подали оферти в търга, като повечето кандидати са големи строители - осем фирми от топ 20 на най-големите компании в сектора са участвали, като те са и редовни кандидати, често и победители в търговете на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Поръчката е с прогнозна стойност 42 млн. лв. без ДДС, а дължината на обхода е 4.8 км.

Големи кандидати, голям интерес

Любопитно е, че две компании, които са близки една до друга, се състезават по отделно. "Грома холд" (бившето "Агромах") е подало оферта самостоятелно, както и "Европейски пътища" (което се казваше "Пътища Пловдив"). Първата компания е собственост на Христо Савев, а втората e с мажоритарен собственик Анка Савева, негова майка. Двете фирми си партнират в строителството на лота между Благоевград и Крупник от магистрала "Струма". "Грома холд" е част от обединението, което спечели търга за участъка от магистралата през Кресненското дефиле, като договорът още не е подписан. "Европейски пътища" пък изпълнява поръчка за модернизацията 13 км от Ботевград-Мездра за над 266 млн. лв.

Първото обединение в състезанието е между "Щрабаг" и "Пътстрой Бургас". "Щрабаг" е собственост на австрийското "Бау холдинг Бетайлигунгс" БмбХ. "Пътстрой Бургас" е собственост на дружеството "Хидрострой", която пък е собственост на Велико Желев. Желев е бил в ръководството на пътната агенция преди повече от 15 години - при правителството на НДСВ. През 2016 г. година купи свързваната тогава с депутата от ДПС Делян Пеевски фирма "Водстрой 98", която сега се казва ВДХ. "Пътстрой Бургас" спечели търга за обход на Бургас за над 47 млн. лв. това лято. "Щрабаг" строи част от магистрала "Европа" за близо 165 млн. лв. с ДДС, участва в търга за ремонт на стадион "Христо Ботев" в Пловдив за над 44 млн. лв.

"Каро трейдинг" е третият участник. Дружеството е собственост на Красимир Караиванов и Божидар Роев.

Приходите му скачат от 24 млн. лв. за 2018 г. на 42 млн. лв. за 2019 г., сочи справка в Търговския регистър. Компанията спечели търг за ремонта на ГКПП Станке Лесичково за над 15 млн. лв. преди два месеца, а сред последните обществени поръчки, в които фирмата е изпълнител, са за изграждане на пречиствателна станция за отпадъчни води на Айтос за 13 млн. лв., ремонт на път III-112 Дъбова махала - Монтана за 12.8 млн. лв. и др.

Другият необичаен участник в търг на АПИ е обединение на фирмите "Парсек груп", "Растер - Юг" и компания ЕСКВАТОРИ SH.R.K. "Растер - Юг" също ще ремонтира граничен пункт - "Златарево".

Следващият кандидат е "ГБС Инфраструктурно строителство", част от холдинга "Главболгарстрой". Приходите на компанията за 2019 г. за трета поредна година растат сериозно - вече са 182 млн. лв, като предните години са били съответни 108 и 129 млн. лв. Дружеството строи друг участък от магистрала "Европа" за над 117 млн. лв., отсечката от "Струма", дълга 700 м, преди тунел "Железница" за над 35 млн. лв., пречиствателната станция на Тутракан, както и 6 км от Софийски околовръстен път II-18 в отсечката от пътен възел "Цариградско шосе" до пътен възел "Младост" за 140 млн. лв.

"ПСТ Груп" участва в обединение, като партньорите му са "Пътинженеринг - М" и "Строй Инвест Груп 2".

"Геострой" и "Пътстрой- 92" от групата "Геотехмин" участват заедно. Дружествата изпаднаха от топ 30 на най-големите строителни компании, но в последно време се завръщат на хоризонта. Миналата година те спечелиха поръчка за отсечка пътя Ботевград-Мездра за 160 млн. лв.

"Джи пи груп", "Трейс груп холд", "Иса 2000" и "Инжстройинженеринг" са подали оферти самостоятелно.

"Иса 2000", собственост на Юлиян Инджов, има опит край Пловдив, тъй като фирмата направи разширението на пътя Пловдив - Асеновград и кръговото там за над 27 млн. лв. Фирмата вероятно скоро и официално ще придобие друг голям строител - "Станилов".

Проектът

Новият скоростен път с габарит 20 метра ще се влее в изградения през миналата година нов четирилентов участък от второкласния път II-86 Пловдив - Асеновград, подчертават от АПИ. Разширението на малко над 10 км от въпросното трасе между Пловдив и Асеновград пък беше направено за около 25 млн. лв., но с пари от Брюксел.

Строителството на обхода ще трае 18 месеца и се финансира с пари от държавния бюджет.

Пловдив все още няма окончателно завършен околовръстен пръстен. Целта на настоящия проект е транзитният поток, идващ от магистрала "Тракия" и Свиленград (границата с Турция), да се изведе от чертите на града към път II-86 Асеновград - Смолян.

Обходът на Пловдив - една от редицата големи обществени поръчки, които пътната агенция обяви тази година, събуди интереса на строителните компании. Цели 12 кандидата са подали оферти в търга, като повечето кандидати са големи строители - осем фирми от топ 20 на най-големите компании в сектора са участвали, като те са и редовни кандидати, често и победители в търговете на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Поръчката е с прогнозна стойност 42 млн. лв. без ДДС, а дължината на обхода е 4.8 км.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK