Държавата вече е платила на "Автомагистрали" над 1 млрд. лв. за "Хемус"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата вече е платила на "Автомагистрали" над 1 млрд. лв. за "Хемус"

Държавата вече е платила на "Автомагистрали" над 1 млрд. лв. за "Хемус"

Строителството, дадено на държавната фирма, е напреднало само в първите 15 км, а на половината все още изобщо не се стори

Мила Чернева
5236 прочитания

© Цветелина Белутова


Към средата на октомври Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е изплатила 1.17 млрд. лв. на държавната фирма "Автомагистрали" за изграждането на магистрала "Хемус". Това става ясно от отговори на АПИ до "Капитал".

Плащанията са по два договора, сключени съответно в края на 2018 г. и 2019 г. без провеждане на открита процедура по обществена поръчка, а възложени на принципа in-house. Към момента не е пуснат за движение нито един километър от магистралата в Северна България. По втория договор все още дори не е започнало строителство.

Причината за огромните изплатени суми са клаузите по договорите, които включват огромни аванси за държавната компания - такива, които частните фирми не получават при своите договори.

Отделно по договора за укрепване на обекти от републиканската пътна мрежа за 570 млн. лв. с ДДС дотук са платени близо 172 млн. лв. с ДДС, като в момента се работи само по един обект.

Работа за 1 млрд. лв.

Пътната агенция има два договора за изграждане на "Хемус", като първият е 1.34 млрд. лв. с ДДС, а вторият - за 1.38 млрд. лв. с ДДС. Към средата на октомври на изпълнителя "Автомагистрали" са платени 1.17 млрд. лв. от общо 2.72 млрд. лв. с ДДС.

По първия договор плащанията са 699.93 млн. лв. с ДДС, сочи справката. Общо трасето е 134 км от Боаза до Велико Търново, а в момента са издадени строителни разрешителни за строеж за около 50 км, разделени на три отсечки, до Плевен.

Първият лот от 15 км от това трасе е разделено на три части, като прогресът по тях е съответно 25%, 60% и 2%. По третия участък, който стига до Плевен и е дълъг 17 км, са изпълнени около 7.5% от предвидените строително-монтажни работи, пишат от АПИ.

Според прессъобщение на пътната агенция, изпратено в събота сутрин, тепърва предстои да бъде открита строителната площадка на втория участък.

По-абсурдни са плащанията по втория договор, където става въпрос за 89 км между Велико Търново и Търговище, където изобщо не са започнали строителни дейности към момента. "За трасето след връзката с пътя Русе - Велико Търново (участъци 7, 8 и 9) в момента се работи по проектиране на трасето", съобщават от АПИ. Въпреки това са платени общо 473 млн. лв. с ДДС.

Според договора на АПИ с "Автомагистрали" авансът на фирмата е 35% и се изплаща в рамките на 90 дни от подписване на договора. За сравнение - договорът за отсечка от магистрала "Европа", сключен с ГБС, предвидил аванс от 10%.

Що се отнася до третия договор - за укрепване на 74 обекти или свлачища, той беше подписан през 2019 г. Общата му стойност е 570 млн. лв. с ДДС, а са платени 172 млн. лв. Според отговори на "Автомагистрали" до "Капитал" от това лято се работеше само по един обект - срутища на пътя Кочериново - Рила - Рилски манастир, като през юни са започнали строителните работи там.

Проблемът с големите плащания е, че те се изразходват по непрозрачен начин. Според Закона за обществените поръчки при тези договори "Автомагистрали" няма право да използва подизпълнители, но тя се възползва от съдействието на частния сектор, макар и чрез споразумения за наем на техника и за продажба на строителни материали.

Неофициално няколко източника от сектора твърдят, че няколко частни компании на практика строят "Хемус" заедно с държавното дружество. На място може да се види техника на всякакви фирми. От финансовия отчет за първите шест месеца на 2020 г. например се вижда, че от общо 68 млн. лв. разходи около 50 млн. лв. са за "външни услуги". Тук вероятно става дума именно за подизпълнителите, които са наречени доставчици.

Така паричните потоци се движат в труднопроследими посоки и пазарът се изкривява, коментират източници от строителния сектор пред "Капитал".

Строежът на "Хемус"
Фотограф: Eye from Sky/Youtube

Другите договори на "Автомагистрали"

Освен тези три договора "Автомагистрали" има още един, който бе даден без търг, на принципа in-house,

Става въпрос за договор за още 1.083 млрд. лв. с ДДС за 65 км от пътя Видин - Ботевград, койтo ще се модернизира и разширява. Договорът е подписан в края на август, без да се коментира в публичното пространство, а беше обявен в прессъобщение на 2 октомври.

Държавната компания поддържа и почти всички магистрали, като отговаря например и за ремонта на 52 км от "Тракия" при Стара Загора, който струва общо 89 млн. лв., от които 70 млн. лв. са за строителство, а другите 19 млн. лв. - за мантинели, маркировка и пътни знаци и са предназначени за други компании.

Строежът на "Хемус"
Фотограф: Eye from Sky/Youtube

Към средата на октомври Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е изплатила 1.17 млрд. лв. на държавната фирма "Автомагистрали" за изграждането на магистрала "Хемус". Това става ясно от отговори на АПИ до "Капитал".

Плащанията са по два договора, сключени съответно в края на 2018 г. и 2019 г. без провеждане на открита процедура по обществена поръчка, а възложени на принципа in-house. Към момента не е пуснат за движение нито един километър от магистралата в Северна България. По втория договор все още дори не е започнало строителство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Интересно е с колко човека персонал разполага тази фирма, та й се гласува такова доверие да строи из цялата държава и то все сериозни обекти. Щото иначе е ясно, че става въпрос за яко крадене на средства, едва ли някой се съмнява в нещо друго...

  • 3
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#1] от "geordgeo":

    Колкото Водстрой. Каса-разпределителна. Само няколко човека в държавата могат да кажат колко от тези пари отиват за строителство.

    ГЕРБ си заработиха едни милиарди от повишено събиране на данъци и сега крадат на едро. В условията на пълна мъгла замерят държавната фирма с някаква генерална цел и без да се разясняват никакви подробности.

    Пак хубаво, че ще остане нещичко след това. Дано си изберем по-кадърни и по-малко нагли политици, за да използват разширените държавни приходи по предназначение.

  • 4
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#3] от "sfasaf":

    Замерят държавната фирма с милиарди*


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK