Започва проектирането на магистрала "Черно море"

Започва проектирането на магистрала "Черно море"

Пътната агенция е сключила договор за 9.5 млн. лв. за изготвяне на разширен идеен проект и парцеларен план на трасето

Мила Чернева
18005 прочитания

© Надежда Чипева


Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е сключила договор с за проектирането на магистрала "Черно море" на стойност 9.516 млн. лв. с ДДС. Това е станало бе публично съобщение на 26 октомври 2020 г., близо година след обявяването на обществената поръчка за целта. Избраният изпълнител е обединението "Екип проект АМ Черно море", в което влизат "Капитал Уотър Системс", "Пи Ес Консулт" и "Проес Консулторес SA". Целта е да се изработи разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП-парцелиран план на трасето между Варна и Бургас. Срокът за това е една година, което означава, че едва в края на 2021 ще може да се започне с отчуждаването на терените, подготовката на техническия проект, и едва след това да се обяви и търг за самото строителство на магистралата.

До момента са изградени около 10 км от общо 95 км от "Черно море", като те се намират в северната част - между Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци. Според Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше приета през 2017 г., доизграждането на магистралата ще струва 450 млн. лв. В черновата на оперативна програма "Транспорт" за следващия програмен период, публикувана тази година, беше посочено, че магистралата ще се финансира с пари от държавния бюджет по план.

Кога ще имаме магистрала

В рамките на проекта трябва да се изготви цялостно трасе за "Черно море" от технически и икономически аспект. То ще е с начало при магистрала "Хемус" около с. Слънчево, пресичане на Варненско-Белославското езеро, обход на Варна, връзка около с. Приселци със съществуващия сега участък на магистралата и оттам до АМ "Тракия" с връзка около с. Ветрен в Бургаска област. Задвижването на проекта за магистрала е от ключово значение за свързването на Варна с Бургас, както и за облекчаване на международния транзитен трафик и туристическия поток към курортите по Черноморието.

Към отчуждителни процедури ще се премине чак след уточняването на трасето. Засега няма ясен хоризонт кога ще е възможно да се обяви търг за технически проект и строителство.

Стара история

Магистралата между Варна и Бургас е част от паневропейски коридор №8. За разлика от Бургас, който е свързан със столицата и Южна България от "Тракия", северният черноморски град остава изолиран заради незавършената магистрала "Хемус" и липсата на добра връзка с Южното Черноморие.

Проектирането на "Черно море" започва през 70-те години, но процесът спира. През 2001 г. са изработени нови предварителни проучвания по задание на Изпълнителна агенция "Пътища" (сега АПИ). Те са готови през 2002 г., минават през експертен съвет и се избира трасе, дълго 95 км. Оттогава обаче няма особен напредък.

През ноември 2007 г. Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) възлага изготвянето на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на инвестиционното предложение за магистралата, а докладът е изготвен през юли 2008 г. Според решение на сайта на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) обаче през 2013 г. процедурата по ОВОС е прекратена, тъй като същата година се извършвала актуализация на инвестиционния проект.

Кой е проектантът

Избраното обединение е ДЗЗД "Екип проект АМ Черно море". В него влизат три фирми "Капитал Уотър Системс", "Пи Ес Консулт" и "Проес Консулторес SA".

"Капитал Уотър Системс" е собственост на Галя Гривишка, която според публикации в интернет е била секретар на Камарата на испанската промишленост и търговията в България. Може би това е причината за избора на испански партньор - "Проес Консулторес SA". Третата фирма, "Пи ес консулт", е собственост на Пламен Стойков. Дружеството е изпълнявало строителния надзор на отсечката от "Хемус" между Ябланица и Боаза.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е сключила договор с за проектирането на магистрала "Черно море" на стойност 9.516 млн. лв. с ДДС. Това е станало бе публично съобщение на 26 октомври 2020 г., близо година след обявяването на обществената поръчка за целта. Избраният изпълнител е обединението "Екип проект АМ Черно море", в което влизат "Капитал Уотър Системс", "Пи Ес Консулт" и "Проес Консулторес SA". Целта е да се изработи разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП-парцелиран план на трасето между Варна и Бургас. Срокът за това е една година, което означава, че едва в края на 2021 ще може да се започне с отчуждаването на терените, подготовката на техническия проект, и едва след това да се обяви и търг за самото строителство на магистралата.

До момента са изградени около 10 км от общо 95 км от "Черно море", като те се намират в северната част - между Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци. Според Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше приета през 2017 г., доизграждането на магистралата ще струва 450 млн. лв. В черновата на оперативна програма "Транспорт" за следващия програмен период, публикувана тази година, беше посочено, че магистралата ще се финансира с пари от държавния бюджет по план.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    edin131 avatar :-|
    Bai nik

    Скоро няма да стане ,никой да не си мечтае небивалици .

  • 2
    bnh1604580860691385 avatar :-|
    Rob Ivanoff

    Много разтегнат срок.
    Това трябва да стане за 3 месеца.
    Какви са тези лигавщини????
    Шосето трябва да има 6 ленти и на места по 8 ленти — говорим за 1 милионно население което през лятото става 3-5 милиона с туристите.
    Също се иска влаково трасе паралелно и тунел под Стара планина.

    Вместо да ми купувате боклук военни кораби за 1 милиард — инвестирайте във този 6 лентов път яко и го разширете към Констанца и Истанбул надолу със най голямо качество. Докога ще ви чакаме некадърници такива? Десет години не пипнахте тази логична очевидна нужда.
    Борисов спи. Нинова е слабак, няма качествени действени лидери останали.
    Бургас-Варна е много по важна от всяко друго нещо.

  • 4
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    До коментар [#2] от "Rob Ivanoff":

    Съгласен съм с вас, но не ми е ясно разширението на юг към Истанбул откъде ще минава? Защото теренът и надолу (на юг) не е лесен със Странджа планина насреща...

  • 5
    elektromat avatar :-|
    Mitko Kordov

    До коментар [#2] от "Rob Ivanoff":

    ШЕФОВЕТЕ ОТ СОФИЯ СИ ПОДСИГУРИХА ВИЛИТЕ В ГЪРЦИЯ И ЧЕРНО МОРЕ С МАГИСТРАЛИ,НА КОЙ МУ ПУКА ЗА ОТ ВАРНА ДО БУРГАС

  • 6
    kbderror avatar :-P
    kbderror

    Според стратегията и ако няма усложнения,може ид а стане около 2030г. Стъпките изглеждат мудни,но пък ако през 23-24г. започне някакво стройтелство...току виж имаме и тая магистрала.

    НовиО пАт (скоростен ли е/двулентовка бих го нарекъл) от Слънчака към Бс облекчава малко от малко,сега Вн-Бс се взима за малко под 2 часа,вместо преди за 2 и 30-40 минути. ....Еваларка за че 10+ години (от 2007 или отпреди това) нещо се случи.
    (Да отбележа, че отсега се виждат бъдещи проблеми по тия кръгови или се очакват нови търгове за пътни възли... ) т'ва за двулентовката,новата говорим :) леле мале


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход